Roofing Holladn 1996-08-06 De Nederlandse dakenbranche op Internet

De dakenbranche in België en Nederland heeft sinds 1 september haar eigen web op Internet. DakWeb. Mandate Publishers, uitgever van onder meer de vakbladen Roofing Holland, Roof Belgium en Dakhelling heeft met ‘DakWeb’ het initiatief vormgegeven om de onderlinge communicatie in de branche verder te versterken.

Nog maar enkele jaren geleden was Internet, het wereldwijde computernetwerk, nauwelijks meer dan een grote ontmoetingsplaats voor particulieren die via hun pc met elkaar communiceerden. Maar lang duurde het niet voordat het bedrijfsleven de mogelijkheden van de electronische snelweg erkende. Logisch ook. Zakendoen is profileren, communiceren, en alert reageren. En juist voor deze doelen blijkt Internet zich uitstekend te lenen. Niet voor niets is Internet op dit moment het snelst groeiende medium ter wereld en is elk zichzelf respecterend bedrijf het aan zijn stand verplicht om een abonnement op Internet te hebben. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Mandate Publishers vanuit haar verantwoordelijkheid als uitgever vroegtijdig heeft besloten om op Internet te gaan. Immers, wat aan de basis lag bij de uitgaven van Roofing Holland, Roof Belgium, Dakhelling en de handboeken voor de dakenbranche, is ook de basis voor dit nieuwe initiatief: alle partijen in de branche in de gelegenheid stellen zich snel en nauwkeurig te laten informeren en kennis over te dragen. En dat kan nu met DakWeb, hét overzicht voor de dakenbranche.

Dakweb.NL

DakWeb is veelzijdig. In DakWeb, dat vanaf 1 september operationeel is, zijn onder meer alle artikelen die vanaf januari 1996 zijn verschenen in Roofing Holland, Roof Belgium en Dakhelling na te lezen. Uiteraard zullen ook de komende uitgaven via DakWeb worden gearchiveerd. Wenst u er bijvoorbeeld een bepaald artikel over toepassingen van materialen nog eens op na te slaan, dan kunt u simpelweg via de pc DakWeb raadplegen. Door Dakweb.NL in te tikken, komt u in DakWeb en vervolgens haalt u de informatie op die u wenst. Of om in Internet-termen te spreken: surft u naar elke gewenste informatiebron. De weg door DakWeb wijst zich vanzelf. Achter alle onderstreepte woorden, zit extra informatie. Bijvoorbeeld: wanneer Roofing Holland is onderstreept, gaat u er met de muis naar toe, klikt het woord aan waarna een index verschijnt van alle uitgaven vanaf 1996. Wilt u een bepaald artikel uit de uitgave april 1996 oproepen, dan klikt u de betreffende uitgave aan waarna de inhoudspagina van het geselecteerde nummer verschijnt. Tenslotte kiest u het gewenste artikel.

Luttele seconden

Om het ‘inladen’ van de pagina’s niet nodeloos lang te laten duren, bevatten de artikelen niet de foto’s die in de gedrukte exemplaren van de bladen hebben gestaan. Hierdoor kunnen de opgevraagde artikelen in luttele seconden op het scherm worden opgebouwd. Wanneer u dat wenst, kan de tekst met uw printer worden afgedrukt.
Behalve van de reeds geplaatste artikelen kunt u in DakWeb ook alvast kennis nemen van publicaties die voor de komende uitgave zijn gepland. Voorts worden in DakWeb (personeels)advertenties opgenomen en zult u er onder meer een rubriek ‘vraag en aanbod’ in aantreffen.

Interactief

Internet is interactief. DakWeb is dus beslist meer dan een rijk gevulde databank waar u de informatie naar believen uit kunt halen. Ú kunt ook uw informatie in DakWeb kwijt. Daarvoor heeft Mandate Publishers voor verschillende doelen postbussen gecreëerd. Stel, uw bedrijf heeft de gunning voor een belangrijk en prestigieus renovatieproject. In dat geval hoeft u slechts het mailbox-nummer van de redactie in te tikken, uw boodschap te plaatsen en binnen enkele seconden bent u ervan verzekerd dat de redactie van de feiten kennis neemt.
Bijzonder interessant is de mogelijkheid om bij het raadplegen van eerder gepubliceerde artikelen nadere informatie op te vragen over een specifiek product dat in het artikel ter sprake komt. Een redactioneel verhaal dat bijvoorbeeld handelt over een eenlaagse bitumen dakbedekking van een zeker merk kan, indien de betreffende leverancier dat wenst, worden onderstreept. Klikt de lezer vervolgens het onderstreepte woord aan, dan komt er een koppeling tot stand met een website die de leverancier van Mandate Publishers heeft gehuurd (meer hierover verderop in dit artikel). In dat geval heeft de lezer naast de informatie uit het vakblad ook de specifieke informatie die de leverancier beschikbaar stelt. Eenzelfde koppeling is ook tot stand te brengen via een logo of advertentie die in het artikel kunnen worden opgenomen.

Digitale handboeken

Door de branche hoog gewaardeerde uitgaven van Mandate Publishers zijn de Handboeken voor de dakenbranche die voor de Nederlandse en Belgische markt jaarlijks gratis worden verspreid. In 1997 zullen deze handboeken in elk geval nog in gedrukte vorm verschijnen. Of dat daarna ook nog het geval is, valt te betwijfelen. Met de mogelijkheden van DakWeb is het handboek nog net niet overbodig maar zeker wel ouderwets. Dankzij DakWeb kan de informatie uit de handboeken veel actueler en doelgerichter worden aangereikt. De opbouw van het handboek verandert in die zin dat de opbouw aan de mogelijkheden van DakWeb worden aangepast i.c. dat er optimaal van de koppelingsmogelijkheden gebruik wordt gemaakt. Zo zal achter de bedrijfsnaam veelal niet meer informatie vermeld worden dan de NAW-gegevens en de contactpersonen. Klikkend op de bedrijfsnaam komt de DakWeb-raadpleger automatisch terecht in het leverantieprogramma met een verwijzing naar de bijbehorende productgroep. En andersom is vanuit de productgroep eenvoudig de lijst op te halen van diverse leveranciers. Hetzelfde geldt ook voor het merkenoverzicht. Heeft het bedrijf tevens een website in DakWeb dan kan de lezer met een simpele verwijzing daar naar toe surfen en er onmiddellijk zijn specifieke vragen neerleggen, een vertegenwoordiger uitnodigen of desgewenst zijn bestellingen plaatsen.
Natuurlijk biedt DakWeb ook de mogelijkheid om weer de logo’s in het digitale handboek op te nemen. Het grote voordeel van het handboek in DakWeb is vooral dat het actueler en completer is dan het ooit in gedrukte vorm kan worden gerealiseerd. Bedrijven kunnen immers wijzigingen 24 uur per dag via de postbus doorgeven met de zekerheid dat ze direct worden verwerkt in DakWeb.

Website

Eerder al werd in dit artikel enkele malen gesproken over een eigen website in DakWeb voor bedrijven. Het is met name deze toepassing die voor veel bedrijven het argument is geweest om via Internet te communiceren. Mandate Publishers heeft ten behoeve van de bedrijven in de branche een Website ontwikkeld die standaard bestaat uit drie pagina’s. Eén zogeheten Homepage, zeg maar een welkomstpagina met het bedrijfslogo, NAW-gegevens en eventueel bedrijfsprofiel, en twee volgpagina’s. Op deze laatste twee pagina’s hebben bedrijven de ruimte om de DakWeb-lezer te informeren over de eigen diensten en/of producten. Ook kan op deze pagina’s het E-mail adres worden vermeld zodat er rechtstreeks kan worden besteld. De overeenkomst met Mandate Publishers voorziet tegen een vast bedrag per jaar in de productie van de pagina’s (opmaak en bewerking) en een continue actualisering daarvan.
Sommige ondernemingen hebben op Internet reeds een eigen domein. Ook dat gebied op Internet hoeft niet aan de aandacht van de DakWeb-lezer te ontsnappen. Tegen betrekkelijk geringe kosten verzorgt Mandate Publishers een adequate verwijzing naar het betreffende domein. Innovatief, creatief en alert reagerend op ontwikkelingen. Het zijn kenmerkende begrippen voor de dakenbranche. DakWeb is daarvan het zoveelste bewijs. En naar de vaste overtuiging van vele vertegenwoordigers uit de branche zal DakWeb in korte tijd een even vertrouwd begrip zijn als de vakbladen en handboeken van Mandate Publishers.



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam