Roofing Holland 1999-02-51

Het winkelcentrum 'De Akkerhof' in Spijkenisse krijgt een opvallende nieuwe blikvanger: een woontoren van 65 meter hoogte. Om de ruimte onder de woontoren tot nieuw filiaal van grootgrutter Albert Heijn te bestemmen was het noodzakelijk dat het naastgelegen parkeerdek deels afgebroken, deels gerenoveerd werd. Voor dit project werd besloten gebruik te maken van het in Nederland nieuwe systeem van Sika Bouw uit Maarssen. Het parkeerdek kon op deze manier versterkt worden zonder dat de vrije hoogte onder het dek veel lager zou worden.

Het eerste plan was om het parkeerdek intact te laten en als dak te laten fungeren voor het deel van de nieuwe Albert Heijn dat niet onder de woontoren zou komen", zegt M. van Dijk, projectmanager van Ingenieursburo Ouwerkerk Van der Bom bv (IOB). Het bedrijf heeft voor de Woningstichting Spijkenisse het plan verder ontwikkeld. "Echter doordat de metro over het parkeerdek heen loopt, zouden de trillingen van de metro zich ook laten voelen in het nieuwe gebouw. Het was dus een eis dat het gebouw los zou komen te staan van de metro. Als oplossing is bedacht dat een deel van het parkeerdek afgebroken zou worden om ruimte te maken voor de nieuwe woontoren."
Voor het parkeerdek had dit grote gevolgen. Een bestaand tussenvloerveld zou als eindveld gaan fungeren, omdat een deel van het parkeerdek verdwenen was. Dit betekende dat het tussenveld versterkt moest worden. De wapening van een eindveld moet namelijk altijd zwaarder zijn dan dat van een tussenveld.
De traditionele methode voor het versterken van een bestaande constructie, waarbij door middel van ankers extra wapening wordt aangebracht zou betekenen dat er, inclusief de laag spuitbeton, een laag van circa twaalf centimeter dik onder het dek zou komen. Het plafond van een parkeergarage wordt door bezoekers toch al als laag ervaren, dus de gemeente vond een nog geringere vrije hoogte ongewenst. "Dit betekent dat er een oplossing moest worden gevonden die dit nadeel niet kende", zegt Van Dijk, "Door toepassing van het systeem -het versterken van de constructie met carbonvezelkunststof (CVK) lamellen- zou de in de conventionele situatie benodigde twaalf centimeter aanzienlijk worden gereduceerd."

Ongecompliceerd

Hoewel in dit geval de reductie van de benodigde ruimte de reden was om naar een alternatief voor de conventionele methode van versterken te zoeken, heeft de toepassing van Sika CarboDur ook nog andere voordelen. De applicatie is betrekkelijk eenvoudig. In dit geval is er een week voor nodig geweest om de voorbereidingen te treffen. De onderkant van het parkeerdek is licht gestraald om de cementhuid van het beton te verwijderen en de oneffenheden die nog bestonden van de oorspronkelijke bekistingen af te vlakken. Daarna is het stofvrij gemaakt om een optimale hechting van het oppervlak te waarborgen.
De hulpmiddelen zijn eveneens eenvoudig. De lijmbak is zo vormgegeven dat de lijmlaag op de CVK-lamel een enigszins bolle vorm krijgt. Bij het aandrukken van de lamel op de ondergrond wordt hierdoor voorkomen dat er luchtinsluiting ontstaat. Het aandrukken van de lamel moet gelijkmatig gebeuren. Dit kan met de hand, maar het is nog gemakkelijker met een roller. De roller moet dan wel drukpunten aan beide zijden hebben, zodat de druk over de gehele lamel verdeeld wordt. De lamellen zijn zo licht (1,2 mm of 1,4 mm dik) dat ze direct blijven 'plakken' zonder ondersteuning. Ook trillingen tijdens de uitharding van de speciale epoxy-lijm (bijvoorbeeld door verkeer) beïnvloeden de kwaliteit niet.
Hoewel het nieuwe systeem in Nederland nog weinig referenties heeft, is het product in het buitenland al jarenlang in gebruik. De gemeente Spijkenisse heeft dit meegewogen in haar besluitvorming. Gezien het risico van vandalisme is er wel een laag spuitbeton aangebracht op de CVK-lamellen. Dit werkt brandvertragend en de strippen zijn niet meer te zien. De laagdikte van de lamellen en het spuitbeton samen kon worden beperkt tot 2 à 2,5 centimeter. De applicatie ging verrassend snel. De 56 lamellen van elk 8 meter lang zijn in plaats van in de geplande week in drie werkdagen aangebracht.



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam