Roofs 2000-06-40 Opstalan directeur Willem Zweers: "Die bescheidenheid moeten we kwijtraken"

   
   

In november 1999 werd Willem Zweers aangesteld als algemeen directeur van Opstalan. Hij volgde oprichter en directeur-eigenaar Kees van Opstal Sr. op die zich na 35 jaar uit het bedrijf wenste terug te trekken. Ruim een half jaar verder heeft Zweers zich in de daken- en isolatiemarkt ingewerkt en zich vooral in de Opstalan organisatie verdiept.

Jawel, sommigen keken er van op dat een buitenstaander de directiestoel overnam van Kees van Opstal sr. Zo'n 35 jaar na de oprichting van het bedrijf vond senior het tijd om terug te treden. In de periode dat er werd gezocht naar de juiste opvolger voor Kees van Opstal werd Opstalan gewezen op Willem Zweers (38), op dat moment nog werkzaam als Marketing Manager Europa/ Afrika bij Shell Services International. Of Van Opstal Sr. een half uurtje vrij wilde maken om met Zweers te praten. Hij zou er geen spijt van hebben. Het kennismakingsgesprek, zou drie uur duren. De jonge manager kreeg meteen een rondleiding door het bedrijf. "De onderneming sprak me aan en de atmosfeer was goed," zegt Zweers terugkijkend op het bewuste gesprek. Van Opstal gaf aan zich volledig terug te trekken uit het bedrijf na een overdrachtsperiode. Uiteraard rapporteer ik aan Van Opstal als grootaandeelhouder van Opstalan Holding. Wederzijds respect en waardering tussen Van Opstal en Zweers groeiden daarna dan ook snel.

Organisatieadviseur

In november 1999 werd Zweers bij Opstalan aangesteld. Na zijn studie bedrijfskunde heeft de architectenzoon uit Maarssen vele jaren als organisatieadviseur gewerkt voor het midden- en kleinbedrijf. Daarna werkte hij als account manager voor Steelcase Strafor. Opvolgend werkte hij een drietal jaren voor het Bedrijfskundig Technisch Centrum voor de meubelindustrie waar hij over uiteenlopende onderwerpen adviseerde: productiebesturing, automatisering, marketing, logistiek en distributie.
Adviseren is één, maar implementeren is een ander verhaal. Met de uitvoering van deze adviezen krijgt Zweers vervolgens te maken als bedrijfsleider bij de meubelfabriek STI te Ulft waar hij ongeveer twee jaar zal blijven. Daarna behaalt hij zijn MasterScience Degree (Logistiek& Distributie) aan de Cranfield School of Management in Engeland en gaat wederom aan de slag als Consultant voor Coopers en Lybrand. In deze periode verricht hij onder andere kostenbesparingsonderzoek voor een grote bank en houdt hij zich bezig met retailconsultancy voor een Tsjechische vestiging van Neerlands bekendste supermarkt.
Na zijn dienstverband bij dit adviesbureau gaat hij aan de slag bij Shell. In vijf maanden tijd zet Zweers met een internationaal team Shell Services International op, een bedrijf met 5000 werknemers waar hij tot zijn functie bij Opstalan als marketing manager aan verbonden blijft.
Een workaholic is misschien te zwaar aangezet, maar Zweers deinst er niet voor terug om werkweken van zestig tot zeventig uur te maken. "Als je genoeg lol in je werk hebt, kan je met hard werken heel oud worden," aldus de nieuwe Opstalan directeur. "Ik vind het ook geen verdienste om veel uren te draaien. Ik maak al sinds mijn studententijd lange dagen, het gaat ongemerkt."

 
   

Gedegen en innoverend

Ruim een half jaar bezet Zweers inmiddels de directiekamer van Opstalan. In de achterliggende periode is hij gesterkt in de mening dat hij leiding geeft aan een gedegen en innoverend bedrijf. "Het is een beetje jammer dat het innoverende karakter van Opstalan in het verleden te weinig gecommuniceerd is. Maar je wordt niet zomaar marktleider in Nederland op het gebied van PU-dakelementen. Daar is heel veel onderzoek, inzet en technologische vernieuwing aan vooraf gegaan. Ik vind dat de markt dat best mag weten. Een bedrijf met de omvang en een profiel zoals Opstalan dat heeft, hoeft zich niet zo bescheiden op te stellen. Zo'n bedrijf mag gerust eens op de trommel slaan."
Zweers wijst met trots op het laatste product uit de innovatieve keuken van Opstalan, het grootschalige DS-element dat op maat wordt geleverd. Het nog steeds groeiende tekort aan vakmensen in de bouw heeft Opstalan ertoe gebracht grootschalige maatwerk dakschild elementen op de markt te brengen. Met de introductie van de DS-elementen wordt ook de levertijd ten opzichte van prefab aanzienlijk verkort. DS-elementen kunnen binnen vier weken geleverd worden in plaats van de drie tot vier maanden die bij prefab gebruikelijk zijn.
Op basis van een duidelijk bestelformulier verzorgt het bedrijf alle overige berekeningen en levert in samenwerking met haar dealers de grootschalige maatwerk DS-elementen op de bouwplaats af. De breedte van de elementen zorgt ervoor dat in zo min mogelijk hijsbewegingen het dak dicht gelegd kan worden. In verband met de grotere omvang van de elementen, stelt Opstalan een speciale hijsvoorziening beschikbaar.
De grootschalige DS-elementen worden volledig op maat gemaakt uit gekoppelde enkelschalige standaard (DED-PU) dakelementen voor zadel-, lessenaars- en mansardedaken. Indien gewenst, worden de elementen afgeschuind geleverd. Verder zijn de elementen voorzien van panlatten, indien nodig met gootoverstek en de herkenbare rode Opstalan-cacheerlaag. Een speciale steunlat op het element zorgt voor eenvoudige en nauwkeurige plaatsing en voorkomt bovendien afglijden. Bij een testproject werden zes 2-onder-1 kap woningen in een ochtend dicht gelegd. Wat omgerekend naar arbeidskosten een voordeel van circa fl. 1000,- per dak kan betekenen. Ook is er een Sandwich DS-element mogelijk.

Geldverspilling

De introductie van dit element noemt Zweers een aardig voorbeeld van de bijdrage die Opstalan wil leveren aan de bouwindustrie. "Wat betreft de ketenbeheersing loopt de bouwindustrie nog behoorlijk achter. Er wordt enorm veel geld verspild aan slechte planning en logistiek. De planning laat nog veel te wensen over. Waarom worden elementen niet tegelijk besteld met de gordingen? Nu zie je het gebeuren dat er spoedorders binnenkomen voor materiaal waarvan je al weken had kunnen weten dat het eraan moest komen. Het gevolg is dat onze machines aangepast moeten worden en dat er dus kostbare productietijd verloren gaat. Omgekeerd gebeurt het ook dat wij alles op alles zetten om spoedorders te leveren waarna de elementen vervolgens dagenlang op de bouwplaats liggen."
Innovatie betekent volgens Zweers vooral kijken en luisteren naar de markt. Dat wil zeggen: producten leveren zoals de markt die wil en ook produceren op een wijze zoals de markt wil. Wat dat laatste betreft ligt het accent vooral op het kwaliteitsaspect van zowel de productiewijze als het product zelf. Vanuit dat vertrekpunt is er voor Opstalan nog volop mogelijkheid om verder te groeien. Met name op het gebied van de spouwmuurisolatie, ligt er nog volop ruimte voor groei. Juist met onze Polyurethaan producten. Beter isoleren zonder ingrijpende wijzigingen in bouwconstructies is heel goed te realiseren met de relatief dunne Polyurethaanplaten. Dat is een bijzonder sterke troef van het Opstalan product. "En niet onbelangrijk ook is dat we over een goed verkoopapparaat beschikken en goede producten maken met gemotiveerde medewerkers."

Overname

Is Opstalan in staat die groei als zelfstandige onderneming te verwezenlijken? Zweers: "Opstalan is een solide en financieel gezond bedrijf. Op eigen kracht komen we heel ver. In dat opzicht zitten we helemaal niet op een overname te wachten. Maar dat betekent niet dat een overname is uitgesloten. Belangstelling is er genoeg. Vorig jaar waren wij in gesprek met de Rotterdamse bouwer TBI. De verkoop is toen niet doorgegaan. Bij Opstalan bestond het gevoel dat TBI niet voldoende betrokkenheid had bij een organisatie als Opstalan. Voor Van Opstal senior was dat een belangrijke reden om zich uit de onderhandelingen terug te trekken. Dat besluit verdient begrip en respect. Opstalan is immers onder zijn handen ontstaan.
In wiens bezit de aandelen in de toekomst ook mogen komen, voor de werknemers van Opstalan en in de wijze waarop de fabrikant de markt benadert, zal er weinig veranderen. "Een voorwaarde is dat overname voor het personeel geen gevolgen heeft en dat de naam Opstalan blijft bestaan. Er is 35 jaar aan de goede Opstalan reputatie gewerkt. Het is synoniem voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Daar is het zittende management zich buitengewoon van bewust en we vechten voor het behoud daarvan. Als Opstalan geen garanties kan krijgen dat op die fundamenten verder gebouwd kan worden, heeft het geen zin om te praten. Hoeveel geld ze ook meenemen." Opstalan is gewoon een prachtig bedrijf.

 

door: Mari van Lieshout



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam