Roofs 2001-09-48 Compleet pakket voor installateur, zink-en koperverwerker

       
De Belgische Groep Defrancq groeide in bijna 20 jaar uit tot één van de grootste producenten van dakbedekkingmaterialen en vooral dakgoten en goothaken. De hoofdzakelijke zinken en koperen producten worden zoveel mogelijk aangepast aan de wensen van de klant waarbij de begrippen ‘innovatie’ en ‘communicatie’ de sturende factoren zijn.
Dat geldt niet alleen voor de producten maar ook voor de diensten die worden geleverd. Het is het succes van een formule die sinds 1995 ook door Defrancq Nederland B.V. te Rijen wordt gehanteerd. Zaakvoerder Peter Jonckheere licht in het onlangs betrokken nieuwe pand het succes van de bedrijfsformule van de Holding toe en de bijzonderheden op de Nederlandse markt.

De Groep
In 1980 begon Geert Cool samen met zijn vrouw Rina Defrancq aan professionele dakdekkers- en aannemingsbedrijven haken en beugels voor dakgoten te verkopen, spoedig gevolgd door dakgoten. Die activiteiten nemen zo’n vlucht dat in december 1982 in België BVBA Defrancq wordt opgericht. Het blijft een handelsfirma totdat in 1989 wordt begonnen met de eigen productie van dakgoten, goothaken, afleiders en ander toebehoren terwijl de handel wordt uitgebreid met isolatie- en dakdekkermaterialen, gereedschap en machines. Niet alleen het assortiment neemt zo in omvang toe, ook het aantal vestigingen (14). Van een aluminiumhandel in Thailand tot aan verkoopkantoren in Frankrijk, Polen en Tsjechië en natuurlijk Nederland waar onder de naam Defrancq Nederland B.V. sinds 1995 dakgoten, beugels en metalen dakbedekking wordt geproduceerd en verkocht. Multinational Group Defrancq groeide zo naar een organisatie met ruim 120 medewerkers met sterke, interne communicatielijnen.

In eigen huis
In België en Frankrijk vindt de kern van de productie van dakbenodigdheden plaats, in koper, zink en rvs. In feite is alles leverbaar, behalve pannen. In Rijen wordt eveneens gefabriceerd en dan specifiek naar de wensen van de Nederlandse markt. “Ook al is het gebied niet zo groot, het kent wel specifieke eisen. Zo blijkt aluminium als dakbedekking in opkomst, wellicht omdat wij dat zelf een kleur kunnen geven, aldus Jonckheere.”
Het vormt een onderdeel van het pakket dat de Groep Defrancq in huis heeft en onder meer bestaat uit machinebouw, engineering, galvaniseren, verzinken, zetten, poedercoaten en het plastificeren van metalen in elke gewenste kleur. “Doordat we dit allemaal in eigen huis hebben, zijn we in staat onafhankelijk en dus sneller te werken. Samen met het vertalen van de wens van de klant naar nieuwe en functionele producten en een stuk ondersteuning is dat de kracht van ons bedrijf.”
Installateur
Defrancq hanteert maatwerk en houdt daarbij rekening met eisen en wensen van de klant die van land tot land verschillen. “We zijn ons voor elke markt heel individueel gaan focussen naar de klanten toe. Zo hadden wij de indruk dat de Nederlandse markt verlegen zat om kennis over dakproblemen en hebben wij daar deels op ingespeeld door bijvoorbeeld als eerste felsdaken te gaan leveren als bouwpakket, voorzien van duidelijke instructies.”
Er werd in de loop van tijd veel knowhow (technisch en praktisch) opgebouwd die in de vorm van een extra service graag wordt gedeeld met de installateur. Bijvoorbeeld op het gebied van materiaalkeuze en wijze van bevestigen van deze materialen.

 

Jonckheere spreekt van de installateur en doelt hiermee op het personeel van combibedrijven, die in Nederland allerlei installatiewerkzaamheden onder een dak hebben. “Ze hebben hier veel algemene kennis in huis maar persoonlijk ben ik van mening dat het dak als vakgebied in Nederland de laatste jaren wat verwaarloosd wordt terwijl het dak wel de 5e gevel vormt. En niets is vervelender dan met wateroverlast te zitten door een slecht dak. Dat geldt niet alleen voor bewoners, maar ook voor de installateur en vaak de leverancier van het product aan wie de overlast dan wordt toegeschreven. Nauwe samenwerking is dus in beider belang.”

Ambachtelijk
Defrancq wil een groot bedrijf zijn met de mentaliteit van een kleine zaak. Directe lijnen naar de klant met zo min mogelijk kantoorpersoneel. “Een installateur heeft vaak de behoefte om snel en rechtstreeks een antwoord te krijgen op een technisch probleem. Als die dan een leverancier kan bellen hij ook nog direct antwoord krijgt, is dat een stuk extra service. Het is een detail, maar wel belangrijk. Aldus willen wij ook kennis overdragen en enthousiasme creëren.”
Dat laatste is nodig in de wereld van koper en zink die in het algemeen weinig sensationele ontwikkelingen doormaakt. Jonckheere vermoedt dat dit te maken heeft met het feit dat het om oude ambachten gaat. De essentie ligt bij het waterdicht maken van een dak, het esthetische komt op de tweede plaats. “Niet voor niets geven wij regelmatig architecten advies en wijzen we ze op de kwaliteiten van zink en koper en dat daarmee ook moeilijke daken esthetisch waterdicht te maken zijn op een vrij eenvoudige manier. In tegenstelling tot aluminium zijn deze materialen tenslotte te solderen.”

Verschillen
Zaakvoerder Jonckheere constateerde de afgelopen jaren een aantal punten waarop de Nederlandse markt zich flink onderscheidt van de Belgische. Als eerste is dat de rol van scholing. “In België kunnen dakdekkers bij regen stempelen en worden die dagen vaak gebruikt voor scholing. Ook voor oude ambachten als zink- of koperverwerker geldt dat ze gebaat zijn bij scholing die hier in Nederland vaak ontbreekt. Voor het goed kunnen verwerken van nieuwe materialen als aluminium is dat zelfs een absolute voorwaarde en de grote doorbraak van aluminium als dakbedekking kan daar grotendeels aan worden toegeschreven,” leerde de ervaring.
Een tweede groot verschil is het werken met distributiekanalen. In België komen de klanten hun spullen zelf ophalen en behoeven ze zelf geen voorraad aan te leggen. Hier worden de producten geleverd, aan de klant of rechtstreeks op de bouwplaats, wat in prijs overigens niet tot grote verschillen leidt. Het is dan ook niet uitgesloten dat er nog nevenvestigingen van Defrancq zullen volgen.
Tenslotte is er het verschil van presenteren. “Bij ons gaat het om de kleine dingen, niet om superprestigeprojecten, want die gaan naar een zinkmeester. Er ligt nog veel braak in de markt van kleine projecten dat wij echt willen gaan ontginnen. En qua het in huis hebben van techniek maakt dat niet uit. Het garandeert de continuïteit in afzet van niet alleen de producten maar vooral de diensten.”

 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam