Roofs 2006-10-36 Voet aan de grond in het noorden

Onlangs opende dakgroothandel Aabo Trading twee nieuwe vestigingen. In het vorige nummer vond u een artikel over de Bredase vestiging, in dit artikel wordt de vestiging in Drachten nader belicht. Hoe wil dit nieuwe filiaal van de dakgroothandel in de regio een toegevoegde waarde betekenen? Een gesprek met account manager Marc te Hennepe en filiaalmanager Klaas van der Molen.

Met de opening van de twee nieuwe vestigingen geeft Aabo Trading een verdere invulling aan de landelijke dekking. Beide vestigingen worden nieuw opgezet en ingericht. Men heeft dus niet een bestaand bedrijf met een klantenbestand overgenomen, maar zelf (na uitvoer van een vestigingsplaatsstudie en marktanalyse) een nieuwe locatie geselecteerd en betrokken; het regionaal reeds aanwezige klantenbestand moet dus verder worden uitgebouwd. Er zijn al enkele dakgroothandels in de provincie actief. Waar moet dus een nieuwe partij in de regio aan voldoen om aldaar voet aan de grond te krijgen?

Organisatie

“Op het eerste gezicht zijn er eigenlijk maar weinig aspecten waarmee een dakgroothandel zich van de concurrentie kan onderscheiden,” aldus Te Hennepe. “Het gaat de klant om een goed product, een goede service en een snelle levering c.q. een goede bereikbaarheid. Dat geldt voor elke dakgroothandel in elke regio. Wij proberen dan ook op deze punten zo goed mogelijk te scoren.”

“Onze organisatie biedt naar onze overtuiging echter ook nog enige andere aspecten waarmee wij ons van de concurrentie onderscheiden. Wij bestaan per 1 mei 2007 al 20 jaar en hebben al die tijd onze afnemers nog nooit in de steek gelaten met faillissementen en herstarts waardoor de oude garanties waardeloos zouden zijn. Bij ons staat degelijkheid ook economisch bovenaan zodat wij zekerheid kunnen bieden, bijvoorbeeld in onze garanties en het assortiment.”

“Onze omzet staat gelijk aan die van acht groothandelaren, dus wij hebben voldoende volume om ook daarin flexibel te zijn voor onze klanten. Door het volume dat wij omzetten zijn onze inkoopprijzen gunstig. Verder onderscheiden wij ons door ons naar de markt met evenveel kennis van bitumen als van kunststof te presenteren. Zo kunnen wij technisch neutraal adviseren, omdat er in ons bedrijf niemand is die stelt dat één bepaald product ten koste van alles gepromoot moet worden.”

Assortiment

“De keuze van de locatie is natuurlijk zeer belangrijk,” vult Van der Molen aan. “Tijd is geld en men zal daarom de materialen eerder bij een leverancier halen die in de buurt is gevestigd. Drachten is een zeer bewuste keuze geweest; in deze regio zijn nog geen grote dakgroothandels actief. Ons nieuwe pand is vlak langs de A7 gevestigd, het langskomen om materialen op te komen halen hoeft dus niet veel tijd te kosten. Wij leveren de producten in overleg met de klant ook in zijn magazijn of op de bouwplaats af, waar en hoe men maar wil. Het is ook mogelijk de materialen per dakvlak verpakt af te leveren.”

Evenals in de overige vestigingen streeft men er in Drachten naar een zo breed mogelijk assortiment op voorraad te hebben. Van der Molen vertelt: “Wij hebben langjarige samenwerkingscontracten met onze leveranciers en hebben zodoende een reeks van producten die de klant de keuze geven om de rol te kiezen die hij het liefst verwerkt. Onze voorraad bestrijkt niet alleen het gebied van APP, SBS en POCB bitumenrollen, maar ook het gebied van kunststoffen, ( PVC, TPO, EPDM), isolatie, daktoebehoren, gereedschap, etc.”

“Wij geloven sterk in onze logistieke organisatie,” aldus Te Hennepe, “waarin wij ons onderscheiden door acht gelijkwaardige vestigingen met grote voorraden. Het stelt onze klanten in staat de eigen voorraad sterk te reduceren. Als de klant erom vraagt, voegen we ook producten toe aan ons assortiment. Zo kunnen wij tevens EPDM dakbanen leveren op de door de dakdekker gewenste lengte. Dit is een veelgevraagde service waar we graag op inspelen. In onze vestigingen kunnen wij de dakbanen vanuit diverse breedtes voor de klant op lengtemaat snijden. Verder kan onze leverancier Hertalan ook membranen prefab op maat qua lengte en breedte verzorgen, in geval van speciaal gewenste afmetingen.”

Productontwikkeling

Ook op het gebied van productontwikkeling is het bedrijf momenteel actief. Te Hennepe: “Wij komen zeer binnenkort met het product Aabimat P+G op de markt en vervolgens ook met een Aabimat P+G FR (Fire Resistant). Dit is een dubbelgewapende dakrol waarvan de glasvlies helemaal vrij geschraapt zichtbaar is bovenin de rol. Om ook een antwoord te hebben op de nieuwe sterk groeiende markt van POCB 3 mm lasbare bitumen/ kunststof rollen, zijn wij hard bezig om een eigen Aabo Unifol POCB 3,1 mm rol marktgereed te maken. Deze rol heeft aan weerszijden een vochtafstotend (hydrofoob) polypropyleenvlies, waardoor het product ook na vochtig worden nog fatsoenlijk te lassen is met de föhn. Verder zullen wij, zodra de vlam verboden wordt in de dakrandzone, een brochure uitbrengen met tal van oplossingen daarvoor, die voortkomen uit eigen inzichten en gedegen vakkennis.”

“Bij dit brede pakket hoort een gedegen ondersteuning,” vindt Te Hennepe. “Meerdere medewerkers die op onze vestiging werkzaam zijn, hebben ruime ervaring opgedaan in de branche van de toeleveranciers van dakbedekking. Wij kunnen de klant dus bij de meest uiteenlopende vraagstukken van dienst zijn met een deskundig advies.” Met de opening van de Drachtense vestiging van Aabo Trading is het daklandschap in het noorden van Nederland weer wat gevarieerder geworden.

 

 Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand. 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam