Roofs 2006-10-40 Groothandelketen met nieuwe formule

In september openden de eerste vijf vestigingen van de nieuwe landelijke groothandelketen Dakcenter Nederland hun deuren. De nieuwe keten is ontstaan uit samenwerking van de gerenommeerde groothandels Witex, Hovinga, Neco en Texa. Roofs interviewde dhr. Henk Wildschut van Dakcenter Witex over het hoe en waarom van de nieuwe marktformule.

Suzanne de Werd

Op 7 september werd de opening van het eerste filiaal, DakCenter Witex in Haarlem, gevierd met een groot feest. Wanneer we door de Haarlemse vestiging lopen, zijn de veranderingen al direct merkbaar. Waar voorheen de ruimte vol stond met stellingen en één kleine verkoopbalie, is nu een deel van het magazijn omgebouwd tot een ruime verkoop- en serviceruimte. “Advies en ondersteuning zijn belangrijke uitgangspunten van onze nieuwe aanpak,” vertelt Wildschut. “Dat gaat van begeleiding in de offertefase (o.a. calculaties m.b.t. windbelastingen en bouwfysische berekeningen, normeringen, materiaaladviezen) tot begeleiding tijdens de uitvoering. Ook organiseren we regelmatig gratis trainingen en workshops op het gebied van nieuwe bewerkingen en veiligheidseisen.”

Service

Wildschut: “Onze groothandel heeft naast de dakdekker en de aannemer als voornaamste doelgroep loodgieters, installateurs en zzp’ers. De behoefte aan ondersteuning is in deze laatste groep groot, zo hebben we gemerkt. De grotere dakdekkersbedrijven en aannemers zijn vaak aangesloten bij een brancheorganisatie, en worden van daaruit geïnformeerd over nieuwe technieken, kennis van bestekken, cursussen etcetera. Voor de individuele loodgieter, die veelal in de onderhoudssector werkt, geldt dit niet. Daarom hebben we in de verkoopruimte opbouwmonsters staan waar onze medewerkers uitleg kunnen geven over de producten, en geven we regelmatig in samenwerking met fabrikanten workshops over innovatieve producten en verwerkingsmethodes, waarbij ook de aanwezigen zelf aan de slag kunnen met het materiaal.”

“Dienstverlening staat centraal in onze nieuwe marktformule,” zegt Wildschut. Dat uit zich al in kleine details, zoals de aanwezigheid van twee werktafels waar loodgieters hun materiaal kunnen bewerken. “Dan hoeven ze na aanschaf van het materiaal niet eerst terug naar hun eigen werkplaats. Andere voordelen zijn de korte levertijd en levering tot op het dak. We hebben de beschikking over vrachtwagens met een kraan die tot 14 meter hoog kan komen. Hiermee komen we tegemoet aan de behoeften van onze doelgroep: bij kleinere werken is het inzetten of huren van een mobiele kraan om financiële redenen meestal geen haalbare kaart. Daarom bieden wij hen deze service. Hetzelfde geldt voor de computerprogramma’s. Veel van onze afnemers beschikken niet over rekenprogramma’s voor berekeningen op bouwfysisch gebied of i.v.m. windbelasting. Wij bieden daarom de mogelijkheid om deze gratis voor hen uit te voeren en merken dat daar veel belangstelling voor is.”

Uniforme uitstraling

Waarom hebben de vier groothandels in dakmaterialen nu besloten de handen ineen te slaan en onder één nieuwe naam verder te gaan? “Wij werkten reeds samen, maar deden dat niet met een uniform concept en uitstraling. Landelijke dekking en herkenbaarheid zijn belangrijke redenen van de ombouw tot Dakcenter,” vertelt Wildschut. Het ene bedrijf gaf reeds workshops; het andere had een uitgebreide afdeling werkkleding, etcetera. Nu profiteren we van elkaars expertise, en kunnen we landelijk hetzelfde productaanbod naar buiten brengen.” Dat productaanbod bestaat uit een grote collectie A-merken van Nederlandse leveranciers op het gebied van bitumineuze en kunststof daken. Ook levert men het eigen huismerk Synthion. Het private label Synthion werd reeds door de individuele bedrijven gevoerd. Vanwege de goede naamsbekendheid heeft men ervoor gekozen om dit label binnen Dakcenter te handhaven.”

De vijf huidige vestigingen in Haarlem, Beverwijk, Monster, Eindhoven en Surhuisterveen (Friesland) zijn in september met een feestelijke borrel geopend. Wildschut: “Onze doelstelling is om ook andere bedrijven te interesseren voor dit concept en zodoende uit te groeien tot een landelijke keten.” Sommige vestigingen hebben vanwege de naamsbekendheid van de oude firma de eigen naam nog behouden als toevoeging achter de ketennaam. De verwachting is echter dat de nieuwe naam snel bekendheid zal verwerven.

 

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand. 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam