Roofs 2007-01-38 Böcker opent eigen vestiging in Nederland

De Duitse fabrikant van ladderliften en kranen Böcker heeft onlangs een eigen vestiging geopend in Culemborg. Hiermee is een einde gekomen aan de verkoop van deze producten via Falnim. Directeur Pieter Majoor vertelt over de wijze waarop het bedrijf zich in de toekomst op de Nederlandse markt wil manifesteren.

 

De opening van een eigen vestiging past in de internationale strategie van de Duitse fabrikant. Eerder opende het bedrijf al zelfstandige vestigingen in België, Frankrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten. Nu de vraag naar aluminium montagekranen en ladderliften in Nederland stijgt, achtte het moederbedrijf de tijd rijp zich nadrukkelijker op de Nederlandse markt te manifesteren en zodoende het marktaandeel te vergroten. Op de Belgische markt is men in kort tijdsbestek marktleider geworden, in Nederland wil men hetzelfde zien te bereiken. Hiertoe werd Pieter Majoor benaderd, die op dat moment voor Vlutters Handelsonderneming werkte. In het centraal gelegen Culemborg werd een nieuw onderkomen geopend, dat onderdak biedt aan zeven medewerkers en een ruime opslagruimte. Tijdens de Internationale Bouwbeurs zal Böcker Nederland zich voor het eerst aan de markt presenteren. Tegelijk zal het bedrijf enige nieuwe modellen onder de aandacht brengen, waarbij een aantal opvallende innovaties zijn doorgevoerd.

 

Service
Alles is in goed overleg met de betrokken partijen geregeld, vertelt Majoor. “Van Falnim hebben wij de drie servicemonteurs overgenomen en de nog lopende service- en onderhoudscontracten. Een adequate en complete service is een belangrijk speerpunt van onze activiteiten. Wij blijven zeven dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar om eventuele storingen op te lossen. Omdat we centraal zijn gevestigd, kunnen we bij al onze klanten relatief snel ter plekke zijn. Wij leveren service en periodieke keuringen en reparatie van ieder merk ladderlift, bouwlift en alu-kraan. In dit verband kunnen wij natuurlijk terugvallen op onze fabriek in het Duitse Werne, dat slechts ongeveer 200 km van Culemborg ligt; wij kunnen onze onderdelen dus snel geleverd krijgen. Voor de onderdelen van andere merken hebben wij afspraken gemaakt met de verschillende fabrikanten en leveranciers. Met de zogeheten Test-the-best.nl demomachines kunnen wij al onze machines in de praktijk demonstreren, zodat de klant weet met welke machine hij de beste keuze maakt.”

Het bedrijf completeert het pakket met een leaseprogramma en een eigen verzekeringspolis. “Met de verzekeringspolis is zowel het volledige casco als de wettelijke aansprakelijkheid verzekerd,” legt Majoor uit. “Hiermee kan onze klant een exacte inschatting maken wat de machine per jaar kost. Bij schade heeft men geen verlies van no claim en bij aansprakelijkheidsschade geen eigen risico. Ook andere merken en reeds bestaande ladderliften en alu-kranen kunnen op deze polis worden meeverzekerd. Voorwaarde is vanzelfsprekend dat het materieel wordt onderhouden door Böcker Nederland.”

“Voor mij persoonlijk is het een enorme uitdaging om de verkoop en de ondersteuning van deze producten goed op poten te zetten,” aldus Majoor. “Nu hebben we ook in Nederland een organisatie achter de producten staan die daar haar aandacht volledig op kan richten. Daarmee wordt naar mijn mening recht gedaan aan de innovatieve kracht van het moederbedrijf. De R&D-afdeling bestaat inmiddels uit 30 medewerkers (10% van het totaal aantal medewerkers), hetgeen heeft geresulteerd in een aantal opvallende innovaties. Een zelfstandige Nederlandse vestiging heeft als voordeel, dat wij deze innovaties specifiek voor de Nederlandse markt en regelgeving kunnen sturen en vertalen. Tijdens de Bouwbeurs beheren wij twee stands vlak bij elkaar: een binnen- en een buitenstand. Op de buitenstand staan enkele van onze nieuwe modellen opgesteld.”

 

Innovaties
Een opvallende innovatie die aldaar te bezichtigen zal zijn, is de nieuwe alu aanhangerkraan AHK 31/1400. Deze alu-kraan kan tevens worden gebruikt als hoogwerker, en daar is het product de enige op de Nederlandse markt in. De personenkorf kan op de machine gemonteerd blijven tijdens het transport. Voor het veilig gebruik van de kraan en hoogwerker is de machine uitgerust met speciaal ontwikkelde software. Deze registreert wanneer de personenkorf aan de machine is gemonteerd, wanneer het dus wordt gebruikt als hoogwerker en wanneer niet. Wanneer de machine als hoogwerker wordt gebruikt, gelden vanzelfsprekend andere parameters. Door de programmatuur weet de machine hoeveel gewicht er aan de kraan hangt, waar de stempels staan en hoever de kraan reikt. Deze informatie is voortdurend af te lezen van een display. De machine gaat langzamer functioneren zodra men de grenzen van het bereik van de machine bereikt. “Hij slaat dus niet direct af, zoals bij veel machines wel gebeurt,” aldus Majoor. “Door de programmatuur van de kraan weet deze precies waar men zich bevindt. De kraan/hoogwerker slaat niet af omdat deze buiten zijn stempelbereik komt, maar hij gaat eenvoudigweg niet verder dan zijn veilig bereik.” Als kraan heeft de machine een hijscapaciteit van 1400 kg, een hijshoogte van 31 meter en een zijdelings bereik van 25 meter. Als hoogwerker heeft hij een werkhoogte van 31 meter met een zijdelings bereik van 19 meter. Ook biedt de nieuwe kraan een aantal noviteiten als een zwenkbare personenkorf, een hydraulische jip, waarmee de kraan eenvoudiger is uit te klappen en de hydraulische wielaandrijving op de as zelf, waarmee men beter door ruw terrein kan rijden.”

Tevens heeft men een nieuwe ladderlift in het assortiment die tot 24 meter reikt en een hefvermogen van 250 kg heeft. De ladderlift heeft ten opzichte van de voorgangers een compacte uitvoering (de ladder staat nu bijvoorbeeld naar voren gericht), waardoor het totaalgewicht onder 1000 kg kon blijven en een spoorbreedte van 130 cm werd bereikt. Het is ook mogelijk de spoorbreedte verder te versmallen, zodat het mogelijk is met de ladderlift door een doorgang van 90 cm breed te rijden. Door een ladderpakket te maken van 4.10 meter lang is de totale lengte van de aanhanger 4.90 meter.

Tenslotte biedt men in het zwaardere segment de Arriva Plus. Dit is een ladderlift op aanhanger met een opvoerhoogte van 26, 30 tot maximaal 34 meter en een hefvermogen van maximaal 400 kg (standaard is momenteel een opvoerhoogte van 30 meter en 200 kg). Deze ladderlift is zowel geschikt voor de dakbedekkingen als het zware werk zoals bijvoorbeeld bij steigerbouwers gewenst is.

Met dit assortiment en deze ondersteuning hoopt Böcker Nederland een toegevoegde waarde te betekenen voor de Nederlandse markt op het gebied van ladderliften en alu-kranen. Belangstellenden kunnen tijdens de Bouwbeurs hal 7 stand F112 en op het buitenterrein stand A.075 de producten in het echt gaan bekijken. Hier zal ook met de machines gedemonstreerd gaan worden.

 Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand.



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam