Roofs 2007-02-03 Flow

Van een zakelijke vriend heb ik als kerstgeschenk een boek gekregen en ik was er oprecht blij mee. Een boek kan een terechtwijzing inhouden, of een heel nadrukkelijke hint, maar omdat ik zijn intenties ken, wist ik dat dit alles zeker niet het geval was. Hij wist dat wij de kerst niet thuis zouden vieren, maar op vakantie, en ook wist hij zeker dat het boek mij zou bevallen. Het boek heet: ‘Flow en de kunst van het zakendoen’.

Ik begon direct bij de eerste de beste gelegenheid enthousiast te lezen, maar dat sloeg al snel om in een lichte ergernis. De stijl waarin het boek was geschreven was ronduit Amerikaans. Als lezer krijg je, wanneer je voor de tiende keer hetzelfde begrip in simpele woorden krijgt uitgelegd, het gevoel dat je niet serieus wordt genomen. Ik weet nu weer dat er een grens zit aan Jip-&-Janneke taal en het herinnerde mij er aan dat ik me nu eindelijk eens op moet geven voor de cursus snellezen.

Na het eerst te hebben weggelegd begon het toch te kriebelen – het was toch een persoonlijk cadeau – en ik heb het vervolgens in één ruk uitgelezen. Ik ga u het boek niet aanbevelen of afraden, maar wil slechts de kern ervan weergeven. Wat u ermee doet, moet u zelf weten.

Het boek beschrijft hoe mensen die zakelijk succesvol zijn, in een soort van ‘flow’-toestand verkeren waarbij alles als vanzelf goed gaat zonder dat zij er echt bij nadenken. Hoe in de succesvolle flow-toestand te komen, was de vraag en het antwoord daarop was: door voornamelijk dicht bij jezelf en je principes te blijven. Wanneer je in al je uitingen handelt en denkt vanuit jezelf en naar je principes, dan gaan mensen om je heen daarop reageren en gaat het steeds makkelijker en makkelijker.

Ik zei al, wat u er mee doet, moet u zelf weten. Ik vond wel een aantal aanwijzingen waar ik mee uit de voeten kon. Het omgekeerde geldt wat mij betreft overduidelijk: Wie niet bij zichzelf en zijn principes blijft, zet zichzelf buitenspel. Kijk alleen maar naar de gevallen TV-coryfeeën, met name Jack Spijkerman, die op de streep toch zwichtte voor het geld. Hetzelfde geldt voor een merk. Hoe dichter een merk blijft bij waar het voor staat, hoe meer het als zodanig ook ‘gedragen’ wordt. Mensen identificeren zich ermee en worden het merk. Daarom ook had Mercedes nooit C, B en A klasse auto’s mogen maken en zit BMW met de 7 serie op het randje. De grootste uitdaging voor een nieuwe marketing manager die aan het werk moet met een bestaand merk is dan ook het in stand houden ervan en niet het wijzigen.

Zetten we het rijtje door, dan geldt dat ook voor bedrijven als geheel. De NS, die op tijd rijden niet meer als hoogste goed hanteerde, is een goed voorbeeld, maar ook de (on)betrouwbaarheid van Albert Heijn. Bedrijven, merken, mensen die wel of niet dicht bij zichzelf blijven en al dan niet principieel zijn, is een leuke meetlat.

Daarom sprak ik wederom met mijn vriend af, om onder andere het boek te bespreken. Gelukkig had ook hij zich geërgerd aan de stijl en met de meetlat op tafel hebben we vervolgens eens lekker alle spelers en bedrijven in de markt de maat genomen. Althans, en dat is omdat grijze muizen nooit meetellen, de ons bekende bedrijven en personen. Wie heeft oprechte principes en draagt die ook uit? Welk bedrijf voert consequent haar beleid uit en bevestigt keer op keer haar reputatie? Welke merken staan ergens voor en worden ‘gedragen’ door mensen en bedrijven? U heeft wanneer u deze column leest net de Bouwbeurs 2007 achter de rug en er stonden weer honderden bedrijven met evenzovele merken en nog meer mensen. Daarbij stonden er nog meer bedrijven niet, en met reden, want de Bouwbeurs zelf verandert en is niet als vanzelf meer hét podium waar niemand mag ontbreken. Neem eens in gedachten, alleen of met uw collega, al die bedrijven en mensen door. Ik gun iedere lezer een prettige avond gelijk aan de onze, net zozeer als ik iedere lezer dat moment gun dat hij beseft dat hem ook altijd de maat wordt genomen. En de hamvraag natuurlijk…..was er ooit sprake van enige flow?

 

Ton Berlee



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam