Roofs 2007-05-18 Nederlands verkoop­kantoor voor Belgische isolatiemortels

Vanaf begin dit jaar is Continu Isolatie in Sint Michielsgestel zelfstandig dealer geworden van de producten van het Belgische FIM Isolerende Mortels. Deze wijziging in de verkooporganisatie is een direct gevolg van de groei die het bedrijf de laatste jaren heeft doorgemaakt. Een gesprek met Rob Pijnenburg en Erik Smulders van Continu Isolatiewerken, en Stephan Peeters van FIM.

Al vanaf het moment dat FIM zich op de Nederlandse markt begaf, werkt het bedrijf op exclusieve basis met het Brabantse isolatiebedrijf. De materialen die in Nederland werden verkocht werden door Continu Isolatie aangebracht. Dit om een juiste verwerking te garanderen. Het gaat hier om isolerende mortel voor het isoleren van daken en vloeren. De mortel bestaat uit polystyreenkorrels, vermiculite, perlite en droge en vloeibare toevoegingen (veelal gerecycled), die vermengd worden met snelhardende cement als bindmiddel. Het materiaal wordt gebruikt als isolerende afschotlaag voor platte daken bij nieuwbouw en renovatie en voor het isolerend uitvullen van vloeren.

Het standaardproduct PROFIM wordt op de bouwplaats aangemaakt en vervolgens op het oppervlak gespoten of gegoten. Voor de realisatie van een dakhelling of vloermortelpakket kan het materiaal in combinatie met polyurethaan- of polystyreenschuimplaten worden toegepast. Het materiaal is in diverse varianten verkrijgbaar. Zo is er een uitvoering voor de doe-het-zelver, en is speciaal voor het dak PROFIM kant&klaar ontwikkeld.

 

Nederlandse verkoop
De Nederlandse verkoop van de producten in Nederland was sinds de introductie in 2002 in handen van Stephan Peeters, een van de oprichters van het Belgische bedrijf. Het aantal vierkante meters dat jaarlijks met het product wordt verwerkt is sinds die tijd echter aanzienlijk gestegen (inmiddels op jaarbasis tot zo’n 50.000 m²), en het was voor Peeters geen haalbare kaart meer om in zijn eentje de Nederlandse markt te bewerken. Vandaar dat is besloten tot het dealerschap van Continu Isolatie.

“Ervaring leert ook dat het zaken doen met een Belgisch bedrijf toch de nodige barrières oplevert,” vertelt Pijnenburg. “Men heeft liever het aanspreekpunt in de buurt, dus in Nederland zelf. En ook de extra administratieve handelingen die er bij het zaken doen met een Belgisch bedrijf komen kijken, vormen een extra drempel. Deze drempel is nu weggehaald.

In de praktijk fungeerden wij al enige tijd als de Nederlandse contactpersoon en was het eigenlijk wat omslachtig dat de feitelijke verkoop nog steeds via België verliep. Wij gaan nu functioneren als zelfstandig verkoopkantoor, dat het eigen beleid mag bepalen, en zelf de prijs kan vaststellen.” “Zolang het product maar blijft voldoen aan het KOMO keurmerk zal de fabriek zich nergens mee bemoeien en zich beperken tot de technische ondersteuning en begeleiding,” voegt Peeters toe. Het bedrijf heeft hiertoe extra pompen en een extra vrachtwagen aangeschaft, en het team verwerkers verder uitgebreid.

 

Groei
Er zijn de afgelopen jaren al een flink aantal referentieprojecten met het materiaal uitgevoerd. Zo is bijvoorbeeld het parkeerdak van het Shell Exploration and Production International Centre in Rijswijk met het product uitgevoerd, als ook een overslagcentrum op Schiphol en een productiehal van Corus IJmuiden. Ook diverse woningbouwprojecten en flatgebouwen horen inmiddels tot de lijst referentieprojecten van het bedrijf.

Het aantal vierkante kilometers dat met de producten van FIM is uitgevoerd, is dan ook per jaar steeds bijna verdubbeld. Hoe verklaart men deze opvallende groei? “Toen wij op de Nederlandse markt kwamen, was er behoefte aan meer concurrentie op het gebied van isolerende mortels,” vertelt Smulders. “Wij hebben er vervolgens alles aan gedaan om de kwaliteit van het product (middels het KOMO certificaat) en de verwerking (door het product op basis van exclusiviteit op de markt te brengen) te waarborgen. Dit heeft naar onze mening vruchten afgeworpen. Opnieuw een verdubbeling is dit jaar natuurlijk onmogelijk, maar onze doelstelling is wel degelijk de groei te continueren.”

Inmiddels heeft FIM ook voet aan de grond gekregen in Frankrijk en is het marktaandeel in België verder gestegen. In Nederland heeft men nu ook de basis gelegd voor verdere groei.

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam