Roofs 2007-10-20 Een nieuwe generatie dakbedekking

Op 30 en 31 oktober introduceerde Troelstra & de Vries op feestelijke wijze een tweetal opvallende innovaties, die duidelijk een nieuwe stap betekenen in dakdekkend Nederland. De nieuwe dakbedekkingsproducten Apax en Solidsafe zijn opgebouwd uit een speciaal ontwikkelde hoogwaardige met elastomeer- en plastomeerpolymeren gemodificeerde bitumen compound. Beide producten zijn zonder open vuur aan te brengen. De Friese dakrollenfabrikant heeft hiermee een ontwikkeltraject van ruim tien jaar afgerond.

‘Een revolutie’, noemt men het bij Troelstra & de Vries. En: ‘Een nieuwe generatie dakbedekkingen’. Dit zijn natuurlijk veel gebruikte kwalificaties die soms ook worden gebruikt voor minder spectaculaire innovaties. Maar de nieuwe materialen van Troelstra & de Vries lijken wel degelijk een doorbraak. Men is er namelijk in geslaagd een bitumineuze dakbedekking te produceren met een nieuwe compound, die is gebaseerd op een combinatie van aangepaste plastomeren en elastomeren. De eigenschappen die dit oplevert, hebben een sterke verbetering van de levensduur tot gevolg (men spreekt in dit verband over een levensduur van 35 tot 40 jaar) en optimale verwerkingsmogelijkheden. Apax is zowel met de brander als zonder gebruik van open vuur aan te brengen. De randstrook Solidsafe is zelfs speciaal voor de aanstaande norm NEN 6050 ontwikkeld: het product is gebaseerd op dezelfde samenstelling, maar is voorzien van een strekmetalen inlage waardoor het mogelijk is ieder gewenst detail ter plaatse blijvend te vormen. Leo Hoekstra zet de eigenschappen van de nieuwe producten uiteen.

Levensduur
Troelstra & de Vries is al meer dan 75 jaar producent van bitumen dakrollen en heeft in die hoedanigheid zeer veel ervaring en kennis op het gebied van bitumenmodificatie opgebouwd. Tien jaar geleden is men een traject begonnen om de compounds van plastomeren en elastomeren op een zodanige manier aan te passen en te combineren, dat hierdoor een geheel nieuwe kunststof/bitumen compound is verkregen met bijzondere eigenschappen. Dit was geen sinecure, want normaal gesproken zijn plastomeren en elastomeren niet met elkaar te combineren. Het is de Friese fabrikant uiteindelijk gelukt, en het resultaat is opvallend.
 
Hoekstra: “De Apax dakbaan is voorzien van een  polyamide/polyester (PSP) tri-laminaat inlage. Hierdoor is de dakbaan 100% stabiel.  Dit heeft in combinatie met de hoogwaardige compound grote voordelen in de verwerking, maar met name voor de levensduur van de dakbaan. Verschillende testen, zowel intern als extern,  hebben uitgewezen dat een levensduur van 35 tot 40 jaar haalbaar is. Aan het einde van de levensduur is het materiaal eenvoudig te recyclen, wat vanuit milieutechnisch oogpunt weer een voordeel is.”

Verwerking
Ook in de verwerking biedt de nieuwe dakbaan de nodige voordelen. Hoekstra: “De Apax dakbaan heeft een dikte van 3 mm, een lengte van 7,5 m en is 1,10 m breed. Het gewicht van de dakrollen is 25 kg. Dit alles maakt het een lichte en daarmee een gemakkelijk te verwerken rol, die ook volgens de regelgeving handmatig mag worden getild. Door de toepassing van de tri-laminaat inlage is de dakbaan 100 % stabiel, hierdoor kunnen in de randzones langere stroken worden gebruikt. Er kan dus aanmerkelijk sneller worden gewerkt. Ook de verwerking door middel van de hetelucht lasmethode kan snel en efficiënt, als gevolg van het grote servicegebied van de compound. Met de föhn komt men al snel op zo’n 3 à 3,5 m per minuut.”

“De dakbaan wordt bij voorkeur met de hetelucht föhn aangebracht, maar verwerking met behulp van de brander is geen enkel probleem. Het bitumenmengsel vloeit bij verhitting snel en is daardoor, omdat het snel hecht, gemakkelijk en snel te verwerken. De dakbaan is bij voorkeur in een 1-laags mechanisch bevestigd of losgelegd geballast systeem aan te brengen. Voor toepassing in een tweelaags mechanisch bevestigd systeem hebben wij de onderlaag Apax Base beschikbaar; in een tweelaags koudgekleefd systeem de Apax Base FF.”

De hoge levensduur wordt natuurlijk enkel gehaald bij een juiste verwerking. Hoe heeft men dit geregeld? Hoekstra: “Wij werken reeds vele jaren nauw samen met ervaren en erkende dakdekkerbedrijven en zullen dat ook in de toekomst blijven doen. Als extra service hebben we in samenwerking met het opleidingsinstituut voor dakdekkers Tectum een cursus opgezet waar dakdekkers de nieuwe producten kunnen leren kennen. Bij een juiste verwerking bieden wij het systeem aan inclusief een 15 jaar verzekerde Venedak garantie. Vanzelfsprekend is Apax voorzien van een KOMO-attest met productcertificaat op basis waarvan de 15-jarige All In Venedak garantie  kan worden afgegeven.”

Brandveilig detailleren
“Het spreekt voor zich dat wij vinden dat de brander op het dak moet blijven,” aldus Hoekstra. “Een gebrand bitumen dak heeft qua betrouwbaarheid en verwerkingsgemak grote voordelen. Maar daarnaast blijft het belangrijk dat er wordt gewerkt aan methoden om een dak met name in de randzones brandveilig aan te kunnen brengen. Hiertoe hebben wij SolidSafe ontwikkeld, een product dat zoals gezegd is opgebouwd uit dezelfde compound als de Apax dakbaan, maar is voorzien van een strekmetalen aluminium inlage. Het product is verkrijgbaar in rollen van 5x1 m, en is in het werk eenvoudig naar smallere stroken (35, 50, 66 cm) te verwerken. Het product is zonder hulp van een primer aan te brengen en kan met behulp van de hetelucht föhn onafhankelijk van de weersomstandigheden (er zijn immers geen primers noodzakelijk) eenlaags worden aangebracht. Een redelijk droge ondergrond is vanzelfsprekend wel vereist, maar dat geldt ook voor ieder ander materiaal.”

Hoekstra: “De veranderende eisen aan dakbedekking – niet alleen m.b.t. brandveilig werken, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van milieu, windbelasting en levensduur – hebben tot gevolg dat er behoefte is aan een hoogwaardig nieuw product. Wij denken dat met de introductie van deze twee producten te kunnen bieden. De hogere aanschafprijs wordt naar onze mening gecompenseerd door de langere levensduur en de snelle verwerking, die een besparing in de arbeidskosten opleveren.”

De twee nieuwe producten werden tijdens een tweedaags evenement op 30 en 31 oktober in de Aviodrome te Lelystad feestelijk geïntroduceerd. In het bijzijn van de klanten van de fabrikant en andere vertegenwoordigers van de dakenmarkt werden de producten officieel onthuld. Het accent lag tijdens de bijeenkomst op het gegeven dat er niet is bezuinigd op de kwaliteit van de producten. Met deze innovatie wordt dus inderdaad duidelijk een nieuwe stap genomen in de ontwikkeling van de dakbedekking.

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand. 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam