Zoeken

Roofs 2008-11-26 Nebiprofa richt de blik op de toekomst

Na voor diverse werkgevers in de dakenbranche te hebben gewerkt, is Frank van Kalkeren nu naar eigen zeggen als Manager Technical Support van Nebiprofa helemaal op zijn plek. De taken binnen het bedrijf zijn sinds het vertrek van Maarten Venstra iets anders verdeeld, en de contouren van de nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf worden zichtbaar.

Jarenlang was Maarten Venstra voor de buitenwereld het gezicht van fabrikant van dakmaterialen Nebiprofa, tot deze afgelopen voorjaar vertrok naar dakdekkerbedrijf Hollanddak in Nuland. Een deel van zijn taken wordt overgenomen door Frank van Kalkeren, die op verschillende gebieden bij verschillende bedrijven in de dakenbranche ervaring heeft opgedaan. “Bij deze nieuwe functie komt alles samen,” vertelt Van Kalkeren. “Ik kan hier mooi mijn technische kennis combineren met mijn commerciële en organisatorische vaardigheden.”

Nieuwe taakverdeling
De taken die traditioneel Maarten Venstra voor zijn rekening nam, zijn nu onder een aantal medewerkers verdeeld. Zo is de marketing, die al in samenwerking met Kelly de Jongh werd uitgevoerd, nu in zijn geheel de verantwoordelijkheid van De Jongh. Frank van Kalkeren coördineert de disciplines en fungeert als manager Technical Support. Hij wordt hierin bijgestaan door de ervaren kracht Rini van Houten. “We hebben verder een relatief jong team en hanteren korte communicatielijnen,” aldus Van Kalkeren. “Ik ben hier sinds 1 mei van dit jaar werkzaam en het bevalt me mede door deze werkomgeving erg goed.”

Met name sinds Nebiprofa onderdeel is van de IKO Group is het activiteitengebied van het bedrijf zeer breed. Het bedrijf levert alle soorten dakbedekking en ook alle soorten isolatie. “Het voormalige Aliso is in onze organisatie geïntegreerd, waarmee wij zowel de diverse bitumineuze dakbedekkingen kunnen leveren, als ook de diverse kunststof dakbedekkingen en EPDM. Het is een hardnekkig misverstand dat wij enkel PIR-isolatie zouden leveren. Het is begrijpelijk dat men dat denkt, want ons verkoopkantoor in Moerdijk is gevestigd naast de PIR isolatiefabriek van IKO Insulations, maar Nebiprofa moet de materialen daar net zo goed inkopen. Dat doen wij dan ook, zoals wij ook andere isolatiematerialen bij andere fabrikanten inkopen. Wij willen een compleet pakket kunnen aanbieden voor de meest uiteenlopende situaties. Eigenlijk kun je Nebiprofa profileren als totaalproducent.”

Het bedrijf beweegt zich op de diverse sectoren binnen de dakenbranche met o.a. groensystemen (IKOgreen), veiligheidssystemen (IKOclip) en systemen voor het opwekken van duurzame energie. “Momenteel zijn we bezig op deze gebieden innovaties te ontwikkelen die wij op korte termijn aan de markt kenbaar zullen maken,” aldus Van Kalkeren.

Loopbaan
Wie de loopbaan van Van Kalkeren heeft gevolgd, zal moeten toegeven dat die zeer gevarieerd is. In 1988 kwam hij in de dakenbranche terecht via een stage van de HTS Den Bosch bij Bureau Dakadvies (BDA) in Gorinchem. “Hier heb ik veel geleerd,” vertelt Van Kalkeren. “Ik deed schadeonderzoek en assisteerde bij de advisering en het opstellen van de onderhoudsplanningen. Ik heb in een half jaar het hele bedrijf doorlopen en dat heeft er toe geleid dat ik na mijn studie niet meer van het dak ben gekomen.”

Na zijn studie kwam hij, via een korte periode bij een architecten- en ingenieursbureau in Tilburg, terecht bij het dakadviesbureau Du Puy/T-Joint, dat destijds (begin jaren ’90) onder leiding van Luud Du Puy voornamelijk schadeonderzoek, inspecties voor verzekerde garantie en renovatieadvies verrichtte. Via Du Puy raakte Van Kalkeren ook betrokken bij Roofing Holland, de voorganger van dit vakblad, waar Du Puy hoofdredacteur van was. “Van Du Puy heb ik geleerd hoe je op een vlotte en begrijpelijke manier een artikel moet schrijven,” aldus Van Kalkeren.

Toen Du Puy in 1995 overleed, en het bedrijf als T-Joint werd voortgezet door Ton Berlee, werd Van Kalkeren na een overgangsperiode uiteindelijk commercieel/technisch adviseur bij Pittsburgh Corning. “Ik kon in deze functie goed mijn kennis kwijt en mijn commerciële vaardigheden verder ontwikkelen,” zegt hij. Toen echter in 2002 de Duitse producent Kemper-System op de Nederlandse markt actief werd met KEMCO kwam er een nieuwe uitdaging op zijn pad. Als Nederlands verkoopleider werd hij verantwoordelijk voor de verkoop van de vloeibare kunststof bedekkingen Kemperol (voor het dak) en Coelan (voor de vloer). Als gevolg echter van een reorganisatie binnen de IBG Groep maakte Van Kalkeren in 2006 de overstap naar dakadviesbureau Dak & Gevel Ingenieurs DGI. “Dat leek me toen ik daar begon een ideale baan voor mij, maar gaandeweg begon ik toch het contact met de dakenmarkt te missen,” aldus Van Kalkeren. “Toen dus bij Nebiprofa een vacature kwam, ben ik daar direct op ingegaan.”

“Inderdaad ben ik de laatste jaren enkele keren van baan gewisseld, maar ik verwacht dat ik in deze functie voorlopig wel actief zal blijven. Hier komt alles samen. Wij zijn een servicegerichte organisatie met een team waarvan alle neuzen dezelfde kant op staan en dat maakt dat ik me hier als een vis in het water voel.”

Toekomst Nebiprofa
Hoe ziet Van Kalkeren de toekomst van Nebiprofa? “We zitten nu in een fase waarin de organisatie verjongt, waarin dus de oudere generatie haar kennis en ervaring op de jongeren overbrengt. Dat is een leuk en enerverend proces. Verder denk ik dat wij volop inspelen op de laatste ontwikkelingen in de markt, met bijvoorbeeld innovaties die het brandveilig detailleren volgens NEN 6050 mogelijk maken (SafeStick Prevent, Armourflex Mono 3MB) en de al eerder genoemde aanstaande ontwikkelingen op het gebied van veiligheid en duurzame energie. Het accent van onze activiteiten ligt nog altijd op bitumineuze dakbedekkingen, maar ik verwacht wel dat het aandeel kunststof dakbedekkingen en EPDM steeds verder zal stijgen.”

“Onze slogan luidt: ‘De zekerheid van kwaliteit’ en dat is precies wat wij waar willen maken,” besluit Van Kalkeren. “Wij willen fungeren als aanspreekpunt door onze kennis van bijvoorbeeld de regelgeving op peil te houden en een heldere kijk op de markt te houden. Maar ook willen we zorg dragen voor een adequate klachtenbehandeling en onze klanten bijvoorbeeld trainingen en opleidingen bieden. Op alle facetten van het dakdekken willen wij kortom een betrouwbare partner zijn en ik denk dat we daar tot nu toe goed in slagen.”