Roofs 2008-11-36 Nieuw parkeerdak­systeem op dak Gamma

Parkeerdaken spelen een belangrijke rol in het meervoudig dakgebruik dat steeds meer in de belangstelling komt te staan. Kijlstra bv is een relatieve nieuweling in dit marktsegment. Het bedrijf introduceerde het EasyPark 9090 parkeerdaksysteem, een systeem dat steeds vaker wordt toegepast. Dit najaar voerde men een groot parkeerdakproject uit, namelijk het dak van de nieuwe Gammavestiging in Amsterdam.

De leverancier van dit systeem is op verschillende gebieden actief. Kijlstra bv is namelijk onderdeel van de Vermeulen Drachten Holding, een van oorsprong familiebedrijf. De holding bestaat in totaal uit  een tiental bedrijven, die gezamenlijk ongeveer 500 werknemers aan het werk hebben en een omzet realiseren van zo’n 140 miljoen euro. In de rioleringssector is de rioleringstak Kijlstra Riolering Nederlands marktleider en ook Kijlstra Bestrating is met het assortiment trottoirbanden en diverse soorten tegels en klinkers een grote speler. Kijlstra Betonmortel levert landelijk diverse kwaliteiten betonmortel. De verschillende bedrijfsonderdelen versterken elkaar, zoals ook blijkt uit de introductie van het EasyPark 9090 parkeerdaksysteem. Het gaat hier om een eenvoudig aan te brengen tegelsysteem voor parkeerdaken dat grote krachten kan weerstaan. Het dak van de nieuwe vestiging van Gamma in Amsterdam wordt momenteel van dit systeem voorzien.

Verantwoordelijk dakdekker is Dakteam bv uit Zwijndrecht. Het bedrijf werkt regelmatig voor hoofdaannemer Pleijsier Bouw uit Genemuiden en was intensief betrokken bij de voorbereiding van het project. Op de betonnen ondergrond is een bitumineuze dampremmer toegepast. Het dak is op afschot gebracht met de afschotmortel C-EPS van Van ­Wylick. Hier bovenop heeft men de bitumineuze dakbedekking AaboTop tweelaags aangebracht en tenslotte de drukvaste Styrodur XPS-isolatieplaten gelegd, waar het parkeerdaksysteem op is aangebracht.

Systeem
Het EasyPark 9090 parkeerdaksys­teem bestaat uit grootformaat tegels van 900 x 900 x 80 mm die rusten op tegeldragers (vervaardigd uit gevulkaniseerd rubbergranulaat) met geïntegreerde nokken. De nokken van de tegeldragers corresponderen met de uitsparingen aan de onderkant van de tegel; bij de montage worden dus de nokken in de uitsparingen gestoken. Eenmaal op de tegeldragers geplaatst, zijn de tegels stevig verankerd en kunnen de tegels, ook bij hard remmen of in de bochten, niet verschuiven. Aan de zijkanten zijn de tegels voorzien van afstandhouders; dit is nodig om een goede afvoer van het hemelwater te bewerkstelligen. De tegeldragers hebben een brede voet die de ondergrond niet kan beschadigen. Het systeem is dus toepasbaar op zowel koud-, warm-  als omgekeerde dakconstructies. De voorkeur gaat echter uit naar omgekeerd dakconstructies, omdat hiermee de waterdichte laag optimaal is beschermd.

De tegels zijn vervaardigd uit beton en hebben daardoor een hoge sterkte, slijtvastheid en belastbaarheid. De bovenzijde is afgewerkt met een slijtvaste deklaag. De tegeldragers van dit systeem zijn niet in hoogte verstelbaar, het is dan ook belangrijk dat de ondergrond vooraf goed vlak is gemaakt (maximaal afschot 1,5 %). De detailleringen worden afgewerkt met rubbergranulaat en waar nodig ter opvulling bivoegfix (een fijnkorrelig koudasfaltmengsel). Met een gewicht van 150 kg is hijsmaterieel benodigd om de tegels op een verantwoorde manier te kunnen leggen. Het systeem wordt dan ook aangelegd door hierin gespecialiseerde verwerkers.

Standaard worden de tegels in het grijs geleverd, maar desgewenst zijn tevens de kleuren rood, paars en antraciet leverbaar.

Productie
Omdat de fabrikant beweert dat men vanwege een uitgekiende productie een kwalitatief hoogwaardig systeem weet te produceren dat tegen een gunstige prijs kan worden aangeboden, nam Roofs een kijkje op de productielocatie. Het verkoopkantoor van Kijlstra bv is gevestigd in Vianen, maar de producten voor dakbestrating worden vervaardigd op een productielocatie met een oppervlakte van 21.000 m² in Drachten. Naast betontegels worden hier voor de verschillende bedrijfsonderdelen ook o.a. betonmortel, putten en rioleringssystemen vervaardigd. Bij elkaar zijn in Drachten en Vianen zo’n 200 medewerkers actief.

In de productiehal staat een machine opgesteld speciaal voor de productie van betontegels ten behoeve van dit parkeerdaksysteem. Het beton wordt in mallen gestort. Voor elke type betontegel is een aparte mal beschikbaar. De mal voor het EasyPark parkeerdaksysteem heeft dus de voor het systeem kenmerkende afmetingen 900 x 900 mm met uitsparingen aan de onderkant.

Na het vullen van de mallen wordt het beton aangetrild. Hierdoor wordt de stevigheid en het gladde oppervlak van de tegel verkregen. De tegel wordt daarna afgewerkt met ca. 1 cm deklaag om de slijtvastheid van de tegel te verkrijgen. Eventueel kan in deze fase ook de gewenste kleur worden aangebracht.

Tenslotte moeten de tegels uitharden. Hiertoe worden ze verplaatst naar een ruimte met klimaatbeheersing, welke middels een zeil van de rest van de omgeving is afgescheiden. In die ruimte circuleren de tegels gedurende 24 uur, waarna ze voldoende sterk zijn om gehandeld te kunnen worden. Na 28 dagen zijn de tegels klaar voor verzending. Op het terrein achter de fabriek heeft men ruime opslagmogelijkheden. Het productieproces wordt door de eigen kwaliteitsdienst continue bewaakt. De producten zijn KOMO gecertificeerd en in dat kader wordt de productie door Kiwa nog eens steekproefsgewijs gecontroleerd op kwaliteit, maatvastheid, e.d.

Project
Het parkeerdak van Gamma heeft een oppervlakte van 6600 m² en zal volledig worden uitgevoerd in het EasyPark 9090 parkeerdaksysteem. De opdrachtgever heeft hiervoor gekozen omdat het systeem snel en eenvoudig is aan te brengen, waardoor het ook prijstechnisch een gunstige oplossing is. De fabrikant maakt voor elk project eerst een legplan en laat het systeem zoals gezegd aanbrengen door een hierin gespecialiseerd bedrijf. Overigens blijft de fabrikant toezien op een juiste verwerking van het systeem. De tegels werden met behulp van een kraan op het dak geplaatst en daarna met een behulp van een kleine shovel gelegd.

In het pand zullen naast de Gamma ook enkele andere bedrijven worden gevestigd. Ook zullen in de directe omgeving nog diverse bedrijfspanden worden gebouwd. De aanleg van het volledige parkeerdak van Gamma Amsterdam was binnen acht weken afgerond. Het pand wordt in begin 2009 opgeleverd en zal voor de zomer worden geopend.

 

Nieuwbouw Gamma Amsterdam
Opdrachtgever: Borghese Real Estate
Hoofdaannemer: Pleijsier Bouw Genemuiden bv
Dakdekker: Dakteam bv te Zwijndrecht
Leverancier parkeerdak: Kijlstra bv te Vianen/Drachten
Leverancier dakmaterialen: Aabo Trading Zwijndrecht

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand 



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam