Zoeken

Roofs 2009-03-30 Dakpannen direct op het dak

In Millingen aan de Rijn (bij Nijmegen) wordt momenteel gewerkt aan een nieuwbouwwijk van 52 woningen. Door gebruik te maken van een zogeheten Hoogkraan kon het verantwoordelijke bouwbedrijf, Progomm uit Niftrik, de dakpannen snel en efficiënt verwerken. In dit artikel wordt de werkmethode nader beschreven.

De Hoogkraan is een extra service van Nelskamp Dakpannen. In samenwerking met logistiek partner Grolleman Transport worden de dakpannen op de bouwplaats aangeleverd met een vrachtauto met kraan die de dakpannen direct op het dak kan plaatsen. De pannen worden per twee pakketten geklemd en vervolgens verticaal naar op het dak geplaatste daklorries getransporteerd. De Hoogkraan is in verschillende delen opgebouwd en kan desgewenst ook over de nok reiken.

Het contact verloopt volledig via bouwmaterialenhandel Neerbos Bouwmaterialen en de transporteur, zodat het tijdstip, plaats en methode van de levering op een directe manier kan worden afgestemd. De chauffeur zet in samenwerking met de dakdekkers de pannen op daklorries, waarna de dakdekkers direct de pannen op het dakvlak kunnen uitleggen. Hiermee wordt zowel tijd als ruimte bespaard en ook hoeven de dakdekkers niet meer de pannen naar boven te sjouwen. De Hoogkraan kan men bestellen bij een bestelling van minimaal 1500 dakpannen en wordt betaald per uur dat de kraan op de bouwplaats aanwezig is. Roofs sprak met de heren Jo en Theo Gommers van Progomm en Harold Kock van dakpannenproducent Nelskamp Dakpannen.

52 woningen
Progomm is een compleet bouwbedrijf dat tevens gespecialiseerd is in timmerwerken en pannenbedekkingen. Het bedrijf stelt zich ten doel op deze manier een compleet pakket aan te kunnen bieden. Onder leiding van de broers Jo en Theo Gommers (Progomm is een samentrekking van de woorden Professioneel en Gommers) is het bedrijf sinds 1993 uitgegroeid tot een aannemersbedrijf met zo’n 40 medewerkers en is men vooral actief in het oosten en het zuiden van het land. In onderaanneming van aannemersbedrijf Giesbers Wijchen Bouw werkt men momenteel aan de bouw van 52 woningen aan de Populierenstraat in Millingen aan de Rijn. Het is voor het bedrijf het eerste project waarbij gebruik wordt gemaakt van de Hoogkraan.

Op dit project worden de Top Longlife dakpannen van Nelskamp Dakpannen geplaatst; een betonpan waarvan de poriën zijn verdicht met een micromortel en middels een speciaal ontwikkelde plastische coating is afgewerkt. Hierdoor heeft vocht en vuil minder kans. Harold Kock: “Deze dakpan zit in het topsegment van de beton dakpannen, en is daarmee vergelijkbaar met het ondersegment van de keramische dakpannen.”

“Een belangrijk argument om van de Hoogkraan gebruik te maken is natuurlijk de tijdswinst die ermee behaald kan worden,” vertelt  Jo Gommers. “Hierdoor konden we scherp op het werk inschrijven. De verbeterde arbeidsomstandigheden, met name minder rugklachten, vormen het andere voordeel. Zeker bij gebruik van grootformaat dakpannen is het handiger de dakpannen met behulp van een kraan op het dak te zetten. Ook is het prettig dat de dakpannen door de chauffeur, een specialist dus, op het dak worden gezet. Op het moment van levering fungeert hij feitelijk als extra medewerker.”

Tijdswinst
Zodra de Hoogkraan op het afgesproken tijdstip op de bouwplaats verschijnt, worden allereerst de daklorries, op het dak gezet. Dit zijn plateaus die middels een drietal brede wielen achter de panlat worden gehaakt. De daklorries zijn verrijdbaar en tot een helling van 50° instelbaar op de dakhelling. Met minimaal twee man op het dak en één op de grond (de chauffeur) zijn de dakpannen in hoog tempo het dak op te brengen. Theo Gommers: “De dakpannen worden direct uitgelopen, met nog een extra man op het dak kan direct begonnen worden met het dekken. Het is de kunst om de pannen maar eenmaal ter hand te nemen, daar wordt iedereen beter van. Voor de extra veiligheid hangt onder de kraan een net waarmee de dakpannen op worden gevangen in het uitzonderlijke geval dat ze uit de kraan zouden vallen.”

In Millingen aan de Rijn staat de kraan gemiddeld zo’n 4 à 5 uur per dag op de bouwplaats. “De kraan wordt per uur betaald, en ook dat draagt bij aan een efficiënter werktempo,” voegt Harold Kock toe. “Door de inzet en kosten van deze kraan zijn onze medewerkers bereid hun pauzes aan te passen, dit om een maximaal rendement te verkrijgen van het gebruik van deze kraan. Ook door hun betrokkenheid zie je dat ze rekening houden met het feit dat de Hoogkraan geld kost. Het visuele aspect van een kraan die op de bouwplaats niks staat te doen (en dus alleen maar geld kost), zorgt ervoor dat in overleg met elkaar een voortdurende inzet wordt gerealiseerd. Werknemers dragen nu dan ook die verantwoordelijkheid en je ziet dat zij er ook meer plezier in hebben doordat gecommuniceerd wordt wat de beste wijze is voor allen. Ook scheelt het een slok op een borrel dat veel irritatie wordt voorkomen. Allereerst kan de discussie die vaak plaatsvindt over de plaats waar de daklift kan komen te staan achterwege blijven. Tevens is er met deze werkmethode veel minder kans op breuk. Dit scheelt dus aanzienlijk in de kosten en met name de ergernis die dit alles teweeg brengt.”

Of het dakdekkerbedrijf de Hoogkraan ook bij volgende projecten zal inzetten, zal van de situatie afhangen. Gommers: “Toepassing van de Hoogkraan is niet voor elk project een geschikte optie, bijvoorbeeld wegens ruimtegebrek of de hoogte van het dak. Maar bij de meeste nieuwbouwprojecten kan de kraan zonder problemen worden toegepast en daar zullen wij bij toekomstige projecten zeker gebruik van maken. Onze eerste kennismaking met de Hoogkraan is ons in ieder geval goed bevallen.”

Nieuwbouw 52 woningen Millingen aan den Rijn
Hoofdaannemer: Giesbers Bouw te Wijchen
Dakdekker: Progomm te Niftrik
Bouwmaterialenhandel: Van Neerbos Bouwmaterialen te Nijmegen
Leverancier dakpannen: Nelskamp Dakpannen te Schermbeck (D)
Transporteur: Grolleman Transport te Wijhe