Roofs 2010-07-26 Nieuw merk foliestaalplaten en profielen voor daken

Sinds haar oprichting in 1984 leverde Metaveld bv uit Wijchen voornamelijk metaalproducten voor de transportsector. Door de Kredietcrisis, die deze branche zwaar trof, werd het bedrijf gedwongen zich te oriënteren op andere markten. Onder leiding van Arjan van Voorden, geen onbekende in de dakenbranche, beweegt men zich nu in de dakenbranche met een assortiment gelamineerd foliestaalplaat en daaruit vervaardigde profielen: Anexar™.

Metaveld bv is sinds november 2009 onderdeel van VADO Beheer, een werkmaatschappij waar momenteel circa 40 bedrijven in Nederland en België onder vallen. VADO is een afkorting van Van Doorne, de familie die ook aan de wieg stond van autofabrikant DAF. Ook Metaveld is voortgekomen uit de transportsector. Het bedrijf leverde de meest uiteenlopende producten voor met name de logistieke sector. Nog in 2007 investeerde het bedrijf in een compleet nieuw computergestuurd machinepark, waarmee op basis van lasersnijden de meest uiteenlopende vormen en maten plaatmateriaal kan worden geproduceerd. Met diverse kantbanken en andere machines kan het materiaal vervolgens verder worden bewerkt tot alle gewenste vormen en profielen.

Dakenbranche

Het bedrijf ondervond in 2008 direct de gevolgen van de Kredietcrisis, toen de investering en productie in de transportsector abrupt tot stilstand kwam. Na de topjaren van 2004 tot midden 2008, werd het duidelijk dat het bedrijf zich ook op meerdere markten moest bewegen om minder afhankelijk te worden van de grillen in de automobielbranche.

Per 1 februari 2010 is Arjan van Voorden directeur van Metaveld. Hij is als oprichter en voormalig directeur van producent van bevestigingsmaterialen Afast geen onbekende in de dakenbranche. Van Voorden vertelt dat hij na 15 jaar in de bevestigingsmaterialen te hebben gezeten, en na de verkoop van het bedrijf aan CRH, toe was aan een nieuwe uitdaging. Hij vertelt zich goed op zijn plaats te voelen op zijn nieuwe stek. Zijn expertise in de dakenbranche kwam het bedrijf goed van pas omdat Van Voorden goed op de hoogte is van de behoefte binnen de dakenbranche.

Dit jaar introduceert het bedrijf twee nieuwe merken. Het assortiment Rhino™ omvat het assortiment van afschermingsproducten voor magazijnen en machines. Anexar™  is de merknaam voor het complete assortiment van profielen geproduceerd uit foliestaalplaat voor daktoepassingen. “Het assortiment Anexar™ bestaat uit foliestaalplaten, daktrimmen, kimfixatieprofielen, afdekkappen, goten en looppaden,” vertelt Van Voorden. “Veel van deze producten worden momenteel op een weinig efficiënte manier vervaardigd en verwerkt, doordat er te veel schakels bij betrokken zijn bij het productieproces Wij denken hierin met ons geavanceerde machinepark en onze logistieke mogelijkheden een aanmerkelijke verbetering in te kunnen brengen..” Iman Landheer is als verkoop manager verantwoordelijk voor de verkoop van het assortiment.

Verbinden

‘Anexar’ is een Portugees woord en betekent ‘verbinden’. De producten uit het assortiment zorgen voor een verbinding tussen de dakbedekking en (het opgaande deel van) het gebouw, en in andere gevallen dienen de profielen als kimfixatie. De foliestaalplaten zorgen voor de juiste verbinding met de dakbedekking, omdat ze speciaal voor deze toepassing zijn ontwikkeld. Ze zijn in diverse uitvoeringen beschikbaar, geschikt voor toepassing met respectievelijk PVC, TPO-PP, FPO-PE, ECB en EPDM dakbanen, en worden geleverd in de bijpassende kleur.

“Het gaat hier om stalen profielen, bewerkt met de bijbehorende coating zodat de dakbedekking erop kan worden aangebracht door middel van hetelucht,” vertelt Landheer. “In de praktijk hebben we gezien dat het voormateriaal (foliestaalplaat) niet gemakkelijk beschikbaar is in de juiste afmeting en met het juiste laminaat. Als het materiaal beschikbaar is dan is er nog een logistieke handeling nodig om de platen te knippen en daarna met kantbanken te profileren. Metaveld houdt voorraad in alle typen foliestaalplaat in de plaatlengte van 3 meter en kan daaruit alle gewenste profielen vervaardigen. Er zijn dus geen extra schakels nodig om de basisgrondstof tot een eindproduct te vervaardigen.  Omdat wij in de basis een toeleveringsbedrijf zijn, zijn we erop ingericht maatwerk te leveren, en het af te leveren op het gewenste tijdstip en de gewenste plaats. Wij kunnen deze profielen dan ook kant en klaar, dus in elke gewenste vorm en in diverse dikten en afmetingen, ‘just in time’ op de bouwplaats of bij het magazijn aanleveren.”

Hij vervolgt: “Het voordeel voor de klant zit hem dus voornamelijk in de tijdwinst en het ontzorgen.. Maar onze kracht zit hem ook in de vormvrijheid die wij kunnen bieden. Ons machinepark stelt ons in staat automatisch en onbemand strips te snijden. Wij  kunnen op deze manier grote hoeveelheden staal per dag verwerken. Het snijden van strips gebeurt doorgaans in een onbemande nachtrun op de volautomatische installatie. De strips worden vervolgens in alle gewenste profielen gevormd. Het maakt daarbij niet uit of het een grote of kleine bestelling is, alles wordt computergestuurd richting de 6 kantbanken gestuurd. De profielen voor de daktoepassing zijn lange en kwetsbare producten, er is daarom ook veel aandacht besteed aan het efficiënt en stevig verpakken van de materialen, zodat de kans op beschadigingen tijdens het transport minimaal is en ze in goede staat aankomen in het magazijn of op de bouwplaats.”

Het assortiment behelst bovendien de Anexar™ Walkways. Dit zijn looppaden ter versteviging van het vlakke dak. Van Voorden: “Het verkeer op het dak neemt toe naarmate het dak voor meerdere zaken wordt gebruikt: zonnepanelen, airco units, etc. Dit is een eenvoudige manier om de dakbedekking en het isolatiemateriaal te beschermen. Het gaat hier om een foliestaalplaat van 0,7 mm met een PVC, FPO of TPO dakbaan in de normale dikte erop bevestigd, met overlap om te föhnen op de onderliggende dakbaan. De dakbanen zijn antislip uitgevoerd, wat met name belangrijk is wanneer het dak vochtig is. Ook de looppaden zijn in diverse combinaties en kleuren te verkrijgen.”

Nu instappen

Met de introductie van twee nieuwe merken is voor Metaveld bv een nieuwe fase aangebroken. “Voorheen fungeerden we toch voornamelijk als toeleverancier voor de auto-industrie, en introduceerden we zelf geen eigen merken,” aldus Landheer. “We hebben ditmaal voor de herkenbaarheid van het merk ervoor gekozen om een eigen merk te lanceren. De uitstraling van het merk is gebaseerd op de vorm van profielen en daarmee aansprekend voor de doelgroep.”

Van Voorden en Landheer zijn ervan overtuigd met deze ontwikkeling invulling te geven aan een vraag uit de markt. Nog steeds zijn de marktomstandigheden in de bouw niet erg gunstig, maar daarom is dit volgens Van Voorden juist het moment om in te stappen: “Het kan alleen maar beter worden. En het is zaak goed in de bouwwereld ingeburgerd te zijn zodra de bouw aantrekt.” Momenteel voert het bedrijf gesprekken met de diverse partijen  in de dakenbranche die de producten zouden kunnen distribueren en / of verwerken. De route naar de markt is afhankelijk per afzetgebied. De doelstelling is om de producten door heel Europa te gaan verkopen, maar de thuismarkt Nederland heeft de eerste prioriteit.

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam