Roofs 2011-10-16 Dak Event 2012 belooft happening te worden

Op 10, 11 en 12 januari 2012 zal in het Nieuwegeins Business Centre (NBC) de vijfde editie van de tweejaarlijkse dakenbeurs Dak Event worden georganiseerd. Deze beurs, die wordt georganiseerd door Dirk Lindeman van Business to Business Concept uit Akersloot, is het belangrijkste platform voor de dakenbranche om nieuwe ontwikkelingen te tonen en om kennis uit te wisselen.

Het aantal inschrijvingen groeit gestaag en daarmee belooft de Dak Event 2012 weer een happening te worden voor de dakenbranche. In dit artikel komen enkele exposanten aan het woord om hun deelname toe te lichten.

Voor Recapan is het deze editie de eerste keer als exposant op de Dak Event. Het bedrijf levert EPS elementen voor de na-isolatie van hellende daken. Voordeel van dit systeem is dat de dakpannen bij de na-isolatie gewoon op het dak kunnen blijven liggen. Verkoopleider John Blokhuis verwacht de juiste doelgroep te kunnen bereiken: “Wij zijn een typisch dakbedrijf, daarom kunnen we natuurlijk niet afwezig zijn bij een evenement als de Dak Event.” Het bedrijf heeft als doelstelling voor de beurs nieuwe contacten te kunnen leggen en op deze manier nieuwe klanten vinden. “Het product is vooral interessant voor partijen als woningcorporaties omdat met onze elementen in hoog tempo grote oppervlakken kunnen worden gelegd.” Tevens is men bezig een dealernetwerk op te zetten, de Dak Event zal hier ook voor worden gebruikt. “Het is de bedoeling dat we in elke provincie een verwerker hebben,” aldus Blokhuis. “Wij begeleiden nieuwe verwerkers wel bij de eerste projecten. Het is niet zo’n moeilijk product om te verwerken, maar je moet wel even wat kunstjes weten om het goed te doen.” Verder vertelt Blokhuis onbevangen naar de beurs te gaan en zich te laten verrassen door de accommodatie en het bezoek.

BDA Dak- en Gevelopleidingen verzorgt in 2012 een zestal nieuwe cursussen rond zonne-energie en voorziet daarmee in een duidelijke behoefte. Een dergelijk cursusprogramma bestond namelijk nog niet in Nederland.  Het Agentschap NL, Holland Solar en Uneto-VNI  initiëren dit nieuwe, gespecialiseerde programma. Paul Verkaik vertelt: “Zonne-energie krijgt ook in Nederland steeds meer voet aan de grond, de aanschafprijzen zijn in een paar jaar tijd aanzienlijk gedaald zodat het voor veel partijen interessant wordt om in te stappen. Juist voor de dakaannemer en dakleverancier is nu het moment om aan te sluiten bij deze ontwikkeling, om te voorkomen dat installateurs en gespecialiseerde zonbedrijven deze markt voor onze neus wegkapen. Kennis over zonne-energie is dan wel noodzakelijk. Tijdens de Dak Event zullen we hierover een lezing verzorgen met als thema: ‘Wanneer is zonne-energie interessant voor de zakelijke klant?’ Voor zakelijke klanten gelden immers andere regelingen dan voor particulieren. Mede daarom zijn wij ook geïnteresseerd in het business-to-business aspect van de beurs: het contact met de andere standhouders. Een ander argument om aan de beurs deel te nemen was de financiële kleinschaligheid van de beurs, die maakte de investering te overzien.”

Een branchevereniging als VEBIDAK mag op deze specifieke beurs voor de dakenbranche natuurlijk niet ontbreken. Dat vindt ook adjunct directeur André van den Engel. “Wij staan met name op de beurs om het contact met de leden te onderhouden, als ook het contact met de overige organisaties uit ons netwerk. Al deze partijen lopen op deze beurs rond. Daarbij zullen we natuurlijk ons uitgebreide dienstenpakket onder de aandacht brengen. Vanzelfsprekend is het mooi meegenomen als onze afdeling technische zaken nieuwe opdrachten krijgt van bijvoorbeeld woningcorporaties. Dak Event is toch vooral een relatiebeurs met veel ‘eigen volk’. We hadden geen klachten over de Evenmentenhal Gorinchem, maar de NBC is natuurlijk ook een goede, centraal gelegen locatie, en we staan naar onze mening op een mooie plek op de beurs.”

David Kemena van DAKMERK vindt de Dak Event 2012 met name interessant omdat het publiek dat de beurs bezoekt gericht is. “Op veel andere beurzen loopt ook veel publiek rond dat niet interessant is voor ons. Natuurlijk heeft de jeugd de toekomst, maar dat betekent niet dat we bussen vol scholieren willen bereiken. Onze insteek is dat we dakdekkerbedrijven en overige dakgerichte partijen kunnen vertellen wat onze activiteiten zijn en ook de kwaliteit van werken onder de aandacht brengen die wij met het DAKMERK-certificaat borgen. Onze certificaathouders kregen een stapeltje toegangskaarten toegestuurd waarmee men zelf de eigen relaties kan uitnodigen. Wij rekenen dan ook op een gericht publiek.” Kemena noemt de prijs-kwaliteitverhouding van de stands heel redelijk, zeker omdat drankjes, hapjes en maaltijden tijdens de beurs geheel zijn verzorgd. Ook denkt hij dat de nieuwe locatie een vooruitgang is. “De beurs is nu nog iets centraler dan voorheen. De Dak Event wordt nu bij ons om de hoek in Nieuwegein gehouden, dat betekent dat we wel van de partij moesten zijn!”

Voor Derbigum Nederland fungeert de Dak Event 2012 als het podium om het nieuwe shop-in-shop concept voor de vloeibare producten uit het assortiment te lanceren. Directeur Ben Sengers legt uit: “Het gaat hier om een stelling van 1, 2 of 3 m met ons assortiment liquids dat bij de dakdekker kan worden geplaatst. Onze regio manager Edwin Melis is onlangs tevens benoemd als national sales manager Handel en hij zal dit concept nu verder in 2012 gaan uitrollen. De Dak Event is naar onze mening het ideale platform om dit concept te lanceren omdat het publiek er gericht is, het is precies onze doelgroep voor dit nieuwe distributieconcept.”

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam