Roofs 2012-06-20 140 jaar Delbouw

De Limburgse dakgroothandel Delbouw viert dit jaar het 140-jarig jubileum. Een mijlpaal voor het van oorsprong familiebedrijf, tegenwoordig onderdeel van CRH Roofing Materials. Roofs sprak met oud-directeur Marc Dumoulin en de huidige regio manager George Nijs.

De dakgroothandel is ontstaan uit Delsing Houthandel uit Roermond. Het familiebedrijf werd in 1872 opgericht. Wijlen de vader van Marc Dumoulin kwam van Shell uit Den Haag, en die introduceerde bitumen- en teerproducten in het bedrijf, onder de naam Delbouw. Vanaf de jaren ’50 van de twintigste eeuw ging men steeds meer dakmaterialen leveren en in de jaren ‘90 werd als gevolg hiervan een naamsverandering doorgevoerd: Delbouw Dak & Techniek. Het bedrijf heeft de verschillende ontwikkelingen op de dakenmarkt van nabij meegemaakt. Van mastiek naar vloeibare bitumen, bitumenrollen en tenslotte de uitbreiding naar kunststof dakrollen en tegenwoordig de diverse ‘duurzame’ dakbedekkingen en de verschillende aanverwante productgroepen zoals valbeveiliging.

De doelgroep was van het begin af aan de dakdekker/loodgieter en daarmee heeft het bedrijf een stevige regionale functie verworven. “De filosofie van het bedrijf draaide altijd om service en laagdrempeligheid,” vertelt Nijs. “Dat was vroeger zo, en dat geldt nog steeds. De dakdekker moet hier naar binnen kunnen lopen, zijn spullen afhalen, even een kopje koffie drinken en weer doorgaan. Ook nu we onderdeel zijn van een concern is dat onveranderd gebleven. We zijn een echt Limburgs bedrijf en hechten dan ook groot belang aan onze relatie met de klant. Natuurlijk zijn andere kwaliteiten ook van belang: zeker in deze economisch mindere tijden zie je dat relaties minder belangrijk worden gevonden en dat men op zoek gaat naar een lagere prijs. Maar uiteindelijk geeft een goede prijs-kwaliteitverhouding, een goede service en inderdaad het persoonlijk contact gelukkig toch nog vaak de doorslag. Dat blijkt ook uit het feit, dat het gros van de ‘ontrouwe’ klanten steevast op ons oude nest terugkeert.”

Limburgs bedrijf

Marc Dumoulin volgde in 1973 zijn vader op als directeur van Delbouw. Onder zijn leiding werd een gedifferentieerd assortiment gevoerd en opende het bedrijf ook een aantal vestigingen. De eerste vestiging was in Weert. Dumoulin vertelt: “Deze werd in eerste instantie ingezet voor één grote klant aldaar. Er werd voor deze klant aan de overkant van de straat een loods neergezet waar hij gebruik van kon maken. Aan het eind van de week kwam een medewerker van Delbouw opnemen wat er was gebruikt en vulde hij de voorraad weer aan. Na verloop van tijd gingen ook andere dakdekkers van de loods gebruik maken. Toen konden we de knoop doorhakken en er een vestiging openen.” Horst en Hoensbroek volgden. Met name Hoensbroek (later Heerlen), waar George Nijs toen filiaalleider van was, liep ontzettend goed. Dumoulin: “Dat kwam met name vanwege de grote concentratie (middelgrote) dakdekkers in het zuiden en omdat er daar tot op dat moment nog helemaal geen dakgroothandel was gevestigd. Het is gebleken dat Zuid-Limburg een lastige markt is voor veel handelaars, wij zijn er geslaagd omdat we een echt Limburgs bedrijf zijn. Uiteindelijk hadden we zes vestigingen in Limburg.”

Beide heren hebben de markt in hoog tempo zien veranderen. “Vroeger moest je met de dagopbrengst naar de bank,” vertelt Nijs. “Dan ging je dus met een hoop geld over straat. Dat was benauwd. Als er bij de bank een rij stond dan ging ik er maar mee naar huis. Maar omdat ik het te link vond om zoveel geld in mijn huis te hebben liggen, legde ik het maar in het dashboardkastje van mijn auto, want mijn auto had een alarm. Gelukkig is dat altijd goed gegaan. Vakinhoudelijk is in een kleine dertig jaar ook een heleboel veranderd. Vroeger had je bitumen- en teervilt, en daar moest je het mee doen. Als je dan ziet wat er tegenwoordig allemaal te koop is en welke mogelijkheden men zoal heeft! Die ontwikkeling heeft zich in minder dan dertig jaar voltrokken. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot, de magazijnmedewerkers zetten bijvoorbeeld aanvankelijk de APP en SBS achterin het magazijn, want ‘dat was geen echte dakbedekking’. Er is veel ten goede veranderd: in materialen, in arbeidsomstandigheden, en ook de administratie is veel geavanceerder… Jammer is wel dat het zaken doen er minder gemoedelijk op is geworden.”

Grondlegger

Dumoulin was bovendien een van de grondleggers van een van de eerste samenwerkingsverbanden in de dakenbranche, de VID. “Ik had alle leveranciers uitgenodigd om een discussie op gang te brengen om te praten over een gezamenlijke kredietbewaking want er waren veel dakdekkers die het ene gat met het andere vulden. Tijdens die discussie merkte ik dat er heel veel achterdocht was, men wilde elkaar niet wijzer maken. Dat is toen niet van de grond gekomen, maar uit dat initiatief is toen wel de VID ontstaan, de Vereniging van Importeurs van Dakbedekkingsmaterialen.” Dumoulin was in die tijd ook betrokken bij de oprichting van het eerste vakblad voor de dakenbranche DIM, de voorloper van Roofs. “In samenwerking met oprichter Dirk Lindeman heb ik voor dit blad een aantal artikelen mogen schrijven. Dat vond ik heel leuk om te doen: ik kwam zo in contact met personen uit de markt die niet noodzakelijkerwijs tot mijn klantenkring behoorden en ik kreeg daarmee inzicht in de problematiek van heel verschillende ondernemingen.”

In 1993 werd Delbouw voor het eerst overgenomen, door Cementbouw. Het luidde ook het einde in van de periode dat Marc Dumoulin directeur was van de dakgroothandel. “Het zaken doen werd me te hectisch. Ik herinner me dat ik op een dag in de spiegel keek en dacht: ‘Vind ik dit nog leuk?’ Het antwoord was: ‘Nee’. De enige conclusie die ik daaruit kon trekken was dat ik moest wegwezen. Het werd me door de familie niet in dank afgenomen want Delbouw was vanaf dat moment geen familiebedrijf meer. Maar ik heb geen moment spijt gehad van mijn beslissing om vervroegd met pensioen te gaan. Tot die tijd werd ik geleefd; nu leef ik. Wat ik zoal doe, dat varieert nogal: maar ik heb me nog geen dag verveeld.”

Sinds 2003 maakt het bedrijf deel uit van Royal Roofing Materials BV, onderdeel van de CRH Groep. Nijs is positief over de vooruitzichten van de 140-jarige. “Natuurlijk staan onze resultaten in deze tijd onder druk maar we hebben een goede organisatie staan met een up to date assortiment dat aan alle eisen voldoet. Ook zijn we zeer actief in scholing en voorlichting van onze klantenkring, neem bijvoorbeeld de voorlichtingsbijeenkomsten aangaande valbeveiliging die we vorig jaar hebben georganiseerd bij de lancering van onze veiligheidsafdeling. Met dit soort initiatieven kunnen wij een onderscheidende rol blijven spelen op de markt en daarmee is ook de toekomst van Delbouw gezekerd.”

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam

Inschrijven nieuwsbrief