Roofs 2013-03-18 Daken Busremise Arnhem vernieuwd

Het dak van de busremise aan het Centraal Station van Arnhem is onlangs voorzien van een nieuwe dakopbouw. Dit was met name vanwege de vormgeving van de daken een intensieve klus. Bewust koos men ervoor een compleet systeem van één leverancier toe te passen.

Het dak van de Arnhemse busremise (ruim 7000 m²) was aan vervanging toe. Dakdekkerbedrijf Consolidated Nederland kreeg de opdracht de volledige dakopbouw tot aan het beton te slopen en het geheel te voorzien van een nieuwe isolatielaag en een nieuwe waterdichte laag. De vormgeving van het dak maakte deze klus intensief. De ongebruikelijke hoeken, diverse obstakels en de grote helling bezorgden de uitvoerders hoofdbrekens. Onder de daken bevinden zich o.a. een werkplaats, een kantine en een museum; daarom moesten de daken ook weer worden voorzien van een isolatielaag. Om er zeker van te zijn dat de verschillende componenten bij elkaar zouden passen is besloten het volledige daksysteem van fabrikant Paul Bauder GmbH & Co KG toe te passen.

Systeem

“Wij verleggen onze aandacht steeds meer naar de verkoop van complete systemen,” vertelt Harry Boer van Bauder. Dit biedt de opdrachtgever een duidelijk voordeel. Hij heeft immers nog maar te maken met één aanspreekpunt. Wanneer men kiest voor een volledig systeem kunnen wij instaan voor de kwaliteit en levensduur van het dakpakket.”

De dakopbouw bestaat vanaf de betonnen ondergrond uit:

  • Dampremmende laag: Baudertherm DS 2
  • Isolatielaag: BauderPIR B dikte: 40mm
  • Onderlaag: Bauder TEC KSA DUO
  • Toplaag: Bauder Karat (5,2 mm).

Aan deze dakopbouw zijn enkele bijzonderheden te melden. Zo is de bitumineuze dampremmende laag aan beide zijden voorzien van thermstrepen die een aanzienlijk snellere verwerking mogelijk maken. Aan de onderzijde wordt de dakbaan gebrand aangebracht. De bovenzijde wordt met de brander verweekt waardoor de BauderPIR isolatie er snel en eenvoudig op kan worden aangebracht. De isolatieplaat is voorzien van een aluminium cachering en heeft een uitstekend isolerend vermogen.

Het tweelaagse bitumineuze systeem dat op de isolatielaag werd aangebracht is eveneens opvallend. Boer: “De onderlaag is voorzien van een zogenaamde DUO overlap. Bij toepassing van de blauwe overlap op de rode overlap is de verbinding zelfklevend. Andersom, dus de rode overlap op de blauwe overlap, kan de verbinding worden geföhnd of gebrand. Dit houdt in dat de verwerkmethode per situatie kan worden aangepast, wanneer het project of de weersomstandigheden daar aanleiding toe geven, er kan dus in verschillende omstandigheden gewoon worden doorgewerkt.”

“De typische karaktereigenschappen en opbouw van de toplaag Bauder Karat zijn de sterke punten van deze dakbaan,” vervolgt Boer. “De onderkant is vervaardigd uit SBS, een hoogwaardig product met uistekende kleefkracht. De bovenkant is een hoogwaardig gemodificeerde APP, die weer beter bestand is tegen UV-straling. De wapening is een polyester glasvlies (300 g). Onze ervaring is dat veel grote opdrachtgevers juist in deze tijd kiezen voor een degelijke oplossing.”

Uitvoering

Uitvoerder Marcel Siepman van het verantwoordelijke dakdekkerbedrijf Consolidated Nederland vertelt dat het werken met één systeem ook voor de dakdekker prettig is. “De verschillende componenten van de dakopbouw sluiten op elkaar aan en dat biedt ons en de opdrachtgever zekerheid. De fabrikant heeft het werk bovendien goed begeleid waardoor de kwalitatieve verwerking ook vanuit de leverancier werd geborgd.”

Het 7000 m² dakoppervlak werd deels gesloopt en deels overlaagd.  Siepman vertelt dat de uitvoer van dit project door verschillende omstandigheden een intensieve klus was. Het meest in het oog springt de grote hellingshoek van de daken. Feitelijk ging het hier om een hellend dak dat werd behandeld als een plat dak. “Veel werkzaamheden konden niet anders dan staand vanaf de ladder worden uitgevoerd, wat voor de betrokken dakdekkers natuurlijk zwaar was. Het was ook in die zin een ongebruikelijke klus.”

Ook de logistieke organisatie stelde het dakdekkerbedrijf voor uitdagingen. Siepman: “Op de bouwplaats hadden we telkens maar een beperkte ruimte tot onze beschikking voor het afvoeren van het dakafval en het aanvoeren van de dakmaterialen. Het verkeer onder en rond het dak moest immers wel gewoon doorgang vinden. Daarom hing er veel af van de planning en een goede afstemming hiervan met de overige partijen. Ook de hoogspanningskabels van de Arnhemse trolleybussen vormden een complicerende factor.”

“Door een goede werkvoorbereiding en de afstemming met de overige partijen is het werk goed verlopen. Door de vorstperiode heeft het project enige vertraging opgelopen maar de verwachting is dat de renovatie van de daken van de Arnhemse busremise komend voorjaar zal zijn afgerond.”

Dakrenovatie Busremise Centraal Station te Arnhem

Opdrachtgever: Gemeente Arnhem

Advies: ABT te Arnhem

Dakdekker: Consolidated Nederland, vestiging Raalte

Leverancier dakmaterialen: Bauder bv te Maarsbergen

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam

Inschrijven nieuwsbrief