Roofs 2014-08-03 Veiligheid = een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Heeft u ook zo genoten van het afgelopen WK Voetbal? Het droomdoelpunt van Robin van Persie, de dribbels van Arjen Robben, de bloedstollende penaltyseries?

Het is altijd grappig om te zien hoe voetballers omgaan met de spelregels: die worden beschouwd als spelelement. Als je niet wordt betrapt, win je. Zolang de scheidsrechter het niet ziet, mag je de superspits van de tegenstander op zijn enkels trappen. Als het lukt om met een schwalbe een penalty te versieren, dan ben je de gevierde man. En wat er ook gebeurt: probeer de scheidsrechter te beïnvloeden.

Kortstondig onderhoud aan gebouwen kun je beschouwen als een spel dat op ongeveer een kwart miljoen wisselende velden wordt gespeeld. Op al die velden geldt hetzelfde stelsel aan regels, en op al die velden zijn spelers actief die geneigd zijn te marchanderen met de regels.

Een kwart miljoen velden, schreef ik. Zoals bekend zijn er slechts zo’n 25 scheidsrechters actief.

En zoals bekend is er ruis over wat de regelgeving nu precies inhoudt. Er zijn namelijk een heleboel specialisten die de regelgeving die hun het beste uitkomt uitroepen tot De Absolute Regelgeving.

Het is allemaal onderdeel van het spel. De ruimte die wordt geboden zal door de spelers worden benut.

Volgens de Arbowet is niemand, behalve de werkgever van de mensen die het (kortstondig) onderhoud uitvoeren, verantwoordelijk voor een veilige werkpraktijk tijdens de onderhoudswerkzaamheden. Laat dit nu juist de partij zijn die in de keten de meest afhankelijke positie inneemt. Die partij krijgt wel erg veel prikkels om het verkeerde te doen.

Ik heb het op deze plek al eerder over de zzp’er gehad, die in opdracht van een particuliere opdrachtgever zonnepanelen op het dak bevestigd of schoonmaakt. Een aantal van hen kan het niet meer navertellen. En er is volgens de Arbowet niemand verantwoordelijk, want de zzp’er is zijn eigen werkgever.

Tja, kunnen we zeggen, hij heeft zich dus niet aan de regels gehouden – en tja, we mogen van de particuliere woningeigenaar niet verwachten dat die op de hoogte is van de geldende verplichtingen. Maar ons gelijk helpt ons niet. De betreffende zzp’er is dood en de andere partijen (lees: de opdrachtgever, de leverancier), die heus best óók even hadden mogen nadenken over een veilige werkmethode, staan erbij te kijken. In ieder geval hebben ze een paar tientjes in hun portemonnee gehouden.

De enige mogelijkheid om de veiligheidssituatie op het dak te verbeteren is iedereen verantwoordelijk te maken voor de veilige werkplek. De gezamenlijke verantwoordelijkheid, die al in de regelgeving (de Woningwet) vastligt, dient ook gezamenlijk te worden genomen. Alle partijen in de keten dienen dus hun proces zodanig te optimaliseren dat veiligheid daar als vanzelf onderdeel van uitmaakt.

In Duitsland is wie met zijn auto in de winter een aanrijding krijgt, en op gewone banden rijdt, altijd schuldig. Vrijwel heel Nederland rijdt de komende winter dus op winterbanden. Om in de auto-industrie te blijven: de kooiconstructie en andere veiligheidsvoorzieningen in een auto vormen minimaal 30% van de kostprijs van een gemiddelde auto. Vergelijk dat eens met een gebouw!

Op 29 oktober 2014 organiseert Lindeman Events in het FiGi theater in Zeist het congres ‘Veilig werken op hoogte’. Deze, en andere onderwerpen zullen daar uitgebreid worden besproken. U kunt een plaats reserveren via www.dakweb.nl.

Wilt u deze tekst in opgemaakte vorm lezen met foto's, klik dan deze link aan, dan ontvangt u de tekst in een PDF bestand



Deze website wordt mede mogelijk gemaakt door:

Leveranciernaam

Inschrijven nieuwsbrief