Marktpartijen roepen op tot meer transparantie van duurzaamheid
Een consortium van vier grote marktpartijen (Dong Energy, InterfaceFLOR, Siemens en SITA) roept het bedrijfsleven op transparanter te zijn op het gebied van duurzaamheid. ‘Op dit moment worden afnemers misleid door ongefundeerde duurzaamheidsclaims. Het is vaak onmogelijk om te achterhalen hoe duurzaam producten daadwerkelijk zijn en daarnaast zijn ze vaak niet met elkaar te vergelijken door de wirwar aan verhullende ‘groene’ labels.’ Door duurzaamheid transparant te maken wordt de impact van producten en diensten op het milieu inzichtelijk en vergroot dit de concurrentiekracht van Nederland.
Greenwashing 2.0
Tijdens de bijeenkomst ‘Recht op de Feiten’, die maandag 10 oktober plaatsvond in Nieuwspoort, stond het thema transparantie van duurzaamheid centraal. Aan bod kwamen vraagstukken als ‘hoe realiseren we in Nederland nu daadwerkelijke duurzaamheid?’ en ‘hoe voorkomen we greenwashing 2.0?’. In het discussiepanel zaten onder andere Z.K.H. Prins Carlos de Bourbon de Parme, Marieke van der Werf van het CDA en Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland. Nog te vaak blijken achter 'groene' labels commerciële partijen te zitten, wordt een label niet onafhankelijk gecertificeerd, bestrijkt het label slechts één milieukenmerk en is volledige transparantie niet vereist. Bovendien is een deel van deze 'groene' keurmerken niet eens geaccrediteerd. Daarmee verwordt duurzaamheid tot marketinginstrument en draagt het niet bij aan de versterking van onze Nederlandse economie. Naar aanleiding hiervan heeft het consortium - bestaande uit Dong Energy, InterfaceFLOR, Siemens en SITA - het bedrijfsleven opgeroepen om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen voor een