Zoeken

Roofs 1999-09-03 Verzekerde Garantie

Laatst had ik weer het genoegen een nieuwe tv aan te moeten schaffen. De vorige was een naar kwaliteitsmaatstaven prima product. Bij de aanschaf destijds werd ons op het hart gedrukt dat de tv het zeker 10 jaar zou doen en omdat die het na exact 10 jaar had begeven zagen wij om naar een ander merk. Ik ben trouw aan leveranciers en dus gingen wij ons bij 'onze' winkel ori├źnteren wat er op beeldbuisgebied te koop is. Zoals altijd werden wij keurig te woord gestaan.
Na een half uurtje hadden wij onze keus bepaald en togen wij naar de kassa. Vlak voor het pinnen wees de verkoper ons op de mogelijkheid garantie bij te kopen. Voor 150 gulden extra hadden wij geen standaard fabrieksgarantie van 6 maanden maar van wel 2 jaar. Begeeft die tv het soms na 6 maanden vroeg ik hem? Nee, zo drukte hij ons op het hart, garanderen kon hij dat niet maar voor 150 gulden bijbetalen wisten we zeker dat hij dat wel kon. Ik stelde hem de keus, of hij bevestigde dat het een goede tv was of wij zagen van de koop af.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat je moet betalen om gedaan te krijgen waar je, bij wet bepaald, recht op hebt. Het is een soort verzekerde garantie probeerde de verkoper het nog. Nou daar weet ik toevallig alles van. In de dakenbranche zijn verzekerde garanties schering en inslag. Verzekerde garantie betekent dat de verzekeraar de garantieverplichtingen op zich neemt mocht, om wat voor reden, de leverancier zijn verplichtingen niet nakomen. In het 'om wat voor reden' zit 'm de clou. Dat is een eufemisme voor faillissement en malversaties. Het verklaart ook de populariteit van de verzekerde garantie. Het imago van de aanbieders in de bouw is schijnbaar zo diep gezonken dat de opdrachtgever, die een verzekerde garantie eist, er van uit gaat dat er een grote kans bestaat dat de aanbieder failliet gaat. Maar waarom dan? Verzekeraars hebben klaarblijkelijk minder angst voor niet nakomen van de verplichtingen. De premie die voor de verzekering betaald moet worden is immers relatief gering gezien de schade die een opdrachtgever kan ondervinden. De verklaring voor een lage premie kan zijn dat een extra garantie feitelijk al afgedekt is. En als dat zo is geeft een betrouwbare leverancier dus meer garantie dan een papiertje van een betrouwbare verzekeringsmaatschappij. Een betrouwbare leverancier bevestigd het vertrouwen met een verzekerde garantie, niet andersom.
Gelukkig beseffen steeds meer partijen dat. Zo zag ik dat Dakmerk bijvoorbeeld haar reclamecampagne heeft gewijzigd. Werd eerst de gemiddelde dakdekker afgeschilderd als de firma noorderzon, nu wordt de vraag gesteld of een garantie wel noodzaak is. Helaas leefde dat besef niet bij 'onze' tv winkel. De inderhaast opgetrommelde chef zei niet in te kunnen staan voor een probleemloos gebruik van de tv zonder extra garantie.
Het zal hem niet veel hebben uitgemaakt dat wij de tv elders kochten maar het gekke is dat het mij wel een beetje pijn deed nooit meer bij die zaak te zullen kopen. Ik was toch liever als klant behandeld.

door: Ton Berlee