Zoeken

Roofs 2001-01-52 25 jaar NES bevestigingsmaterialen

          In 1975 begonnen als eenmanszaak vanuit een huiskamer in Diemen en 25 jaar later een splinternieuw bedrijfspand pand betrokken in Almere met bijna 25 medewerkers. Een klassiek succesverhaal. Kern van het succes is de taal spreken en verstaan van de directe afnemers, met verstand van zaken wat moet worden bevestigd, Vast en Zeker. Een bedrijfsprofiel van NES BV bevestigingsmaterialen aan de hand van een gesprek met directeur Frank Hooijkaas en productmanager Dak en Gevel Ed Lubsen.
Om en nabij 8000 soorten schroeven liggen er in de schappen in Almere. Grote, kleine, zware, lichte, gekleurde maar vooral speciale schroeven. Je moet het zien om te beseffen dat voor iedere afwijkende toepassing  inmiddels een aparte schroef wordt gebruikt. Het geeft ook aan hoe dicht je bij de afnemer, diens werk en het gewenste resultaat moet staan om een zo groot assortiment te kunnen voeren. En dat is dan ook precies waar ze bij NES voor staan. Dichtbij de klant staan en meedenken en ontwikkelen. Het onderwerp is uiteraard het nieuwe pand, het vijfentwintig jarig bestaan van de zaak maar vooral schroeven. Vorig jaar is oprichter Hans Hooijkaas overleden. Hij heeft de oplevering van de nieuwbouw niet meer mogen meemaken. Ter nagedachtenis aan hem is een plaquette naast de entree aangebracht. In 1975 begon hij vanuit een huiskamer te Diemen met een groothandel in schroeven. Een half jaar later voegde Joop van der Horst zich bij hem als mededirecteur en via een winkelpand te Diemen, een bedrijfsruimte in Weesp en een nieuwbouw in Weesp is het bedrijf nu aangeland in Almere. Een vestiging in Duitsland waar tevens in eigen beheer nylon klemkopschroeven worden geproduceerd maakt het plaatje compleet.

Ontwikkelingen
De ontwikkelingen in schroeven houden gelijke tred met de ontwikkelingen in de bouw. Steeds weer worden er nieuwe bouwmethoden en bouwmaterialen geïntroduceerd. De wijze waarop deze materialen worden samengesteld en aangebracht stellen steeds weer andere eisen aan de bevestigingswijze. Alle ontwikkelingen zijn er op gericht om in een kortere tijd betere resultaten te verkrijgen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de bekende zelfborende schroeven. Doordat de schroef voorzien is van een boorkop is de uittrekwaarde van de schroef hoger, worden de schroef en het materiaal waarin deze wordt aangebracht minder beschadigd en kan in één handeling materiaal worden bevestigd. Een ander goed voorbeeld zijn de sandwichpanelen die, reeds voorzien van isolatie, direct op de hoofdconstructie worden geplaatst. Het aanbrengen van die sandwichpanelen is niet mogelijk zonder speciale bevestigers. Het meedenken in die ontwikkelingen vergt kennis van de (deel)branche, zo stelt dhr. Hooijkaas. Daarom ook is gekozen voor een opdeling van het bedrijf in divisies met specialisten die zelf uit die (deel) branche komen. NES heeft drie divisies te weten: Dak- & Gevel, Binnenafbouw & Installaties en de Bouwmaterialenhandel. “Het mooie van het vak is dat we de ontwikkelingen in de bouw ook op de voet volgen”, aldus Lubsen. “Zo zien we een belangrijke toename van de eerder genoemde sandwichpanelen ten koste van de traditionele gevelopbouw met binnendozen en buitenbeplating. Ook bemerken we een toenemende behoefte aan kwaliteit van de afwerking.

Onze nylon kleurkopschroeven zijn daar een mooi voorbeeld van. Deze worden door ons vervaardigd in Duitsland wat als voordeel heeft dat ze aan de strengste Europese eisen voldoen wat betreft sterkte en kleurechtheid. Zo leveren we uit voorraad omwille van de esthetiek in exact dezelfde kleuren als de gevelelementen. Dat gaat zover dat we in ons assortiment alle kleuren aanhouden die de fabrikanten zelf voeren. De afdichtende ring van grijs EPDM is onder de kop aangebracht en eenmaal aangebracht nagenoeg onzichtbaar. Daarnaast is er steeds meer vraag naar Roestvrijstalen schroeven om de hoge corrosiebestendigheid. De ontwikkelingen gaan door en ook wij blijven nieuwe schroeven ontwikkelen. Wij stellen op basis van eigen onderzoek vast welke verbeteringen wenselijk zijn. Aan de hand daarvan worden steeds weer opnieuw producten bedacht en uitgewerkt. Dit in samenspraak met fabrikanten wat het is niet de bedoeling dat NES een fabrikant wordt.
De onderzoeken hebben er ook toe geleid dat we beseffen dat niet alleen de schroef maar ook de middelen waarmee de schroeven worden aangebracht zich verder ontwikkelen. Het aanbieden van speciaal gereedschap is dan ook een logisch vervolg.”

De toekomst zien de heren met vertrouwen tegemoet. In nylon kleurkopschroeven is NES marktleider in Nederland en voor meerdere producten ligt dat in het verschiet. Met de opdeling van het bedrijf in divisies wordt maatwerk verkregen met producten die zich goed lenen voor de export. Een eenmaal goed uitgedachte toepassing in Nederland laat zich nu eenmaal in een ander land waar een zelfde oplossing vereist is makkelijk exporteren. De export en een uitbreiding naar bijpassend gereedschap maakt dat er de komende vijfentwintig jaar nog volop te gebeuren staat. Vast & Zeker.