Zoeken

Roofs 2001-06-22 Koperen koffieshop in Villa ArenA

    Begin dit jaar werd tegenover de Amsterdam ArenA een nieuw, luxueus winkelcentrum geopend. Het is ruim opgezet en kent een drietal galerijen rondom een grote centrale binnenplaats. Daar trekt een opvallend groen gebouw, dat met een weinig fantasie lijkt op een groot insect, de aandacht. Het gaat om koffieshop Délifrance, een visitekaartje van Zinkunie dat deze ‘design’ lunchroom voorzag van het opvallende gepatineerde koper. Koper is dan ook aan een ware opmars bezig, zeker in projecten die opvallen zoals dit in Villa Arena. Hierover spraken wij met salesmanager Jos van Son van Zinkunie, dat ook steeds meer in koper doet.

Groei door levertijd
Sinds het begin van 1999 is groothandel en zetterij Zinkunie uit Boxtel actief in de dakbedekkingbranche. Zinkunie, maakte in deze korte tijd een enorme groei door die vooral toe te schrijven is aan de levertijd van 1 dag. “Normaalgesproken moeten installateurs, dakdekkers en loodgieters rekenen op een levertijd van minstens een kleine week. In de praktijk blijkt dat de opdrachtgever de geplande data van het dakdekken nauwelijks kan nakomen. Juist hierom is het belangrijk om binnen een beperkt aantal uren aan de dakdekker te kunnen leveren. Als de klant bij ons een dak opgeeft, dan ligt dat dak de volgende dag op het werk. Op het gebied van zetwerk was vroeger 14.30 uur de grens om een bestelling door te geven, en dat is in verband met de zomertijd momenteel 13.00 uur. Logistiek vereist dat een hele klus en dat is alleen te realiseren met de volledige inzet van het personeel en materieel. Er wordt van 06.00 uur tot ongeveer 24.00 gewerkt.
De groei – naar een verwerking van ca. 2 miljoen kilo zink per jaar -, zorgde ook voor de verhuizing naar een pand van 5500m2 en een toename in personeel van 6 naar 40. Maar liefst zes vrachtwagens zijn dagelijks onderweg om de gehanteerde minimale levertijd te realiseren. Daartoe werd ook reeds een filiaal in Groningen geopend en volgt wellicht medio dit jaar een tweede steunpunt in Gouda. En al blijft de naam verbonden aan zink, de klanten weten intussen dat het bedrijf ook steeds meer in koper doet – zo’n 500 ton per jaar -, en dat staat bovendien vermeld in de documentatiemap.

Adviseren
Begonnen als installatiebedrijf, waardoor al een ruime ervaring werd opgedaan in het aanbrengen van zink en koper, - onder andere in Israel en het gemeentehuis in St. Oedenrode ( 2000m2 koper) -, ontwikkelde het bedrijf zich in eerste instantie vooral als producent/leverancier.De voornaamste activiteiten van het bedrijf bestaan uit het zetten en kralen van goten en daklijsten waartoe Zinkunie koper, zink en lood verwerkt. Het bewerken van met name zink en koper leidde ook tot de (pre)fabricage van dak- en wandsystemen, op maat gemaakt voor de opdrachtgever.
Zinkunie is weliswaar voortgekomen uit een installatiebedrijf met veel koper en zink dakwerk, maar dekt zelf geen daken meer. Men adviseert de dakdekker/installateur op verzoek wel. Wanneer de opdrachtgever zelf geen dak kan of wil dekken kan Zinkunie als intermediair functioneren, door uit zijn eigen klantenbestand aanbevelingen te doen. Dit telt na die onstuimige groei inmiddels ongeveer 1500 loodgieters en dakdekkers.
“We willen alleen fabriceren en leveren aan de loodgieter en de dakdekker, niet aan particulieren. Er zijn echter ook bouwbedrijven die hier binnenkomen met tekeningen en dan vragen of wij even het dak uit kunnen rekenen. Deze worden door ons netjes terugverwezen naar onze klanten. Komt vervolgens de klant-loodgieter binnen met dezelfde vraag, dan rekenen wij dat dak exact uit. Dat wil zeggen wij berekenen exact hoeveel materiaal hij nodig heeft en op verzoek kunnen wij ook nog de richtprijs voor de montage meegeven. De intentie is en blijft dat wij alleen leveren en dat van regenwaterbuizen en vergaarbakken tot ornamenten en schoorsteenkappen.”

Met verloop van tijd kwam er steeds meer bij en werd Zinkunie steeds vaker geconfronteerd met de vraag: “Luister eens, wij hebben een dak dat wij niet aankunnen, maar ik kan die klant van mij niet laten barsten. Kunnen jullie ons niet helpen?’’
“Wij zijn zo een hoek ingedrukt die we niet voorzagen, ook niet gewild hebben, maar dat heeft er tenslotte wel toe geleid dat het bedrijf nu permanent ongeveer tien man in de buitendienst heeft. Dat zijn geen eigen mensen, maar ingehuurde klanten. Die nemen alleen maar projecten voor ons op voor klanten die het vak van berekenen en aanbrengen nog onvoldoende beheersen. Elke dag komen hier stapels tekeningen binnen. Het berekenen is een stuk service naar de klant die weten dat als ze bij ons bestellen, ze ook direct een goed product krijgen. In feite is het niets meer dan een bemiddeling tussen klanten”

Villa Arena
Aldus raakte Zinkunie ook betrokken bij het project in de Villa  Arena.”Loodgieter Ketels uit Drunen kwam naar ons toe met tekeningen en de vraag of wij die koffieshop even konden maken. Wij vonden direct dat het project voor hem te zwaar was en hij heeft die mening gerespecteerd. “Maak de prijs maar en doe het maar buiten mij om. Je moet zijn bij Leebo uit Drunen, een beplatingsman op het gebied van staal. Wij zijn toen met dat pak tekeningen aan de slag gegaan, zeker omdat het zoiets aparts was waardoor anderen hun handen er vanaf trokken. We hebben daar prijzen voor gemaakt en voor de montage een systeem bedacht dat niet te veel vervormt. Leebo kon het technisch wel aan, maar had te weinig tijd voor koper en zeker patiné. Samen met Leebo zijn we op zoek gegaan naar een bedrijf dat het kon maken. Dat werd loodgieter Peynenburg uit Liempde die met raad en daad werd bijgestaan en begeleid. In nauwe samenwerking hebben we voor aanvang van het bekleden het hele project doorgenomen, zoals bijvoorbeeld het opmeten en het bestellen van de juiste soort kozijnen. Om op zeker te spelen, werd in dit geval besloten zelf het timmerwerk aan te nemen, waarna in Boxtel met de productie kon worden begonnen van de bekleding in de standaarddikte van 0,7mm.
Het totale project in Amsterdam had een looptijd van anderhalf jaar. Zinkunie kwam medio 2000 in beeld. De bouw was toen al in volle gang en er waren een aantal bedrijven afgehaakt door de complexiteit. Bij het ontwerp stond vast dat de bekleding van koper moest worden. Er is nog even sprake geweest van een keuze voor een koperkleur aluminium maar daar werd van afgezien. Aluminium is namelijk niet kunstmatig te verouderen zonder dat het ‘nep’ lijkt, in tegenstelling tot koper patiné dat er echt oud uitziet.

Patineren
Doordat de koffieshop in een overdekte ruimte staat, is het project gemakkelijker uit te voeren geweest. “Je zit niet met weersinvloeden en kon door het kunstlicht ook ’s avonds lang doorwerken. Een nadeel is dat koper een natuurproduct is dat zich buiten gewoonlijk gaat egaliseren. Hier is het binnen aangebracht en zal van natuurlijke egalisatie geen sprake zijn. In principe blijft het koper zoals het is.”
Zinkunie beschikt evenwel over de techniek om een ter plaatse aangebracht dak te patineren en dat werd dan ook gedaan. “Wij hadden bijvoorbeeld ook het dak van het Hollandrama (zie vorig nummer) kunnen patineren. Voor Zinkunie gelden met betrekking tot lengte dus geen beperkingen op patineren. Het bedrijf kan op het dak elke lengte aan en dat niet alleen in groen maar ook in blauw. Het is een techniek die veel reacties oplevert en waar Zinkunie niet alleen erg trots op is maar ook erg zuinig en waarmee het dus met zorg omgaat. Daarnaast is men ook voorzichtig omdat de techniek pas twee jaar in huis is en men nog geen zicht heeft op de gevolgen van het verouderingsproces. De regelmatige controles tot nu toe laten zien dat het patiné er erg vast opzit en in ieder geval weersbestendig is tegen harde regen en hagel. Maar in Villa Arena behoeft daar geen rekening mee te worden gehouden.