Zoeken

Roofs 2002-02-20 Van een naam tot een begrip

Op 16 januari jl. was het precies 10 jaar geleden dat de grondlegger van Dakmerk, de Stichting Erkenningsregeling Certificatie Instelling SECI werd opgericht. Het initiatief hiertoe werd indertijd genomen door een aantal vooraanstaande dakdekkerbedrijven dat zich duidelijk wilde onderscheiden in de markt. De reden hiertoe is anno 2002 nog steeds actueel: profileren door kwaliteit. Een kort overzicht geeft aan op welke punten en hoe Dakmerk nog dagelijks invulling geeft aan haar kernactiviteiten.

Veel van de bedrijven van het eerste uur zijn nog immer overtuigd Dakmerk–participant. Vanaf het prille begin hebben ze hun bijdragen geleverd aan de invulling van het beleid en Dakmerk ontwikkeld tot waar het nu voor staat, een kwaliteitskeurmerk.
Het onderscheidend vermogen in een grijze markt van zwarte daken wordt uiteraard niet alleen bepaald door het inmiddels bekende logo van Dakmerk, ook al is dit intussen een erkend kwaliteitskeurmerk. Nee, dat onderscheidend vermogen zit hem vooral in de inhoudelijke facetten van de Dakmerk-organisatie. Sinds de oprichting heerste bij bestuur en participanten de vaste overtuiging dat de opgeleverde daken de weerspiegeling moesten zijn van Dakmerk als kwaliteitsorganisatie. Om dat te kunnen staven was het dus zaak om die kwaliteitseisen nauwkeurig te omschrijven en vast te leggen. Niet alleen de kwaliteit van de gekozen materialen, maar evenzeer de kwaliteit van de manier van organiseren, van de uitvoerenden, van het totale aangebrachte daksysteem en tenslotte de garantie op al deze onderdelen door middel van het Waarborgfonds.

Waarborg

In de loop van de jaren werden vele duizenden prospects en opdrachtgevers voorzien van documentatie en zijn vele honderden presentaties in de markt verzorgd. In de professionele markt heeft deze benadering geleid tot een naamsbekendheid waarbij in meer dan 70% van de gevallen Dakmerk spontaan wordt geassocieerd met ‘erkend kwaliteitskeurmerk’. Zo te zien dus een terechte waarborg voor kwaliteit.
Minder bekend en volstrekt uniek binnen de dakenbranche is de controle van elk project op toegepaste materialen en opbouw van het daksysteem. Op deze wijze is al voor het uitvoeringsstadium de voorwaarde geschapen dat een dakopbouw verloopt conform de BRL 4702. Ook het door Dakmerk uitgebrachte Controle Proces Dakdekken, waarin naast de technische kwaliteit van een daksysteem zaken als milieu en Arbo worden beoordeeld, geeft verdere uiting aan het kwaliteitsimago dat Dakmerk heeft.

Solvabiliteit

Dakmerk heeft niet alleen op het technische vlak gezorgd voor een waarborg maar ook op het financiële. De organisatie vereist bij elke participant namelijk jaarlijks een bedrijfsonderzoek door een registeraccountant. Onafhankelijk dient deze bedrijfsvoering en solvabiliteit te beoordelen waarna indien die in orde is bevonden, Dakmerk de garantieverplichtingen op zich neemt. Een afgegeven Dakmerk-garantie, ondergebracht bij het extern beheerd en gecontroleerd Dakmerk Waarborgfonds, geeft de zekerheid dat ook in geval van insolventie van de participant, de garantieverplichtingen door de Dakmerk-organisatie worden nagekomen en uitgevoerd.

Toekomst

Een jubileum vormt vanzelfsprekend een moment om terug te blikken en te evalueren wat zoal werd gerealiseerd. Het verplicht evenwel tegelijkertijd om visie en beleid voor de toekomst vast te leggen. Dakmerk streeft ernaar een autoriteit te zijn op de Nederlandse dakenmarkt, een vanzelfsprekendheid die gelijk staat aan kwaliteit, voorschrijvend én controlerend. Dat de Dakmerk-participanten ISO en VCA gecertificeerd zijn en daken strikt blijven worden uitgevoerd volgens de Vakrichtlijn BRL 4702, vereist bijvoorbeeld een voortdurende monitoring. Dit impliceert dat Dakmerk als organisatie efficiënt en innovatief alle marktontwikkelingen zal moeten blijven volgen en de participanten zowel zal moeten blijven controleren als adviseren. Alleen dan kan Dakmerk de rol blijven spelen die het nu reeds inneemt. Het enthousiasme bij de Dakmerk-participanten en de reeds aanwezige knowhow doen die toekomst vol vertrouwen tegemoet zien.

Netwerk

Dat vertrouwen voorziet ook in een uitbreiding van het aantal participanten. Momenteel wordt reeds met verschillende serieus geïnteresseerde partijen gesproken, iets waarvan we u op de hoogte zullen houden. De leidraad hiertoe wordt gevormd door de wens van zowel participanten als marktpartijen om te komen tot een dichter netwerk. Voor opdrachtgevers betekent dit een nog betere bereikbaarheid van Dakmerk-participanten. Voor de organisatie leidt dit tot een voortgaande stimulans tot innovatie en kwaliteitsverbetering. Een principe dat Dakmerk in de afgelopen tien jaar reeds heeft bewezen.

Lo Stuip