Roofs 2003-01-44 De passie voor het leveren van een goed product
Achttien jaar na de oprichting van Falnim B.V. te Veenendaal trekt eigenaar-directeur Henk Christiaans zich terug uit de directie van het bedrijf. Hij wordt opgevolgd door ing. Willem Zweers (41). De heer Zweers was eerder algemeen directeur van Opstalan. Daarvoor was hij werkzaam bij onder andere Shell en Coopers & Lybrand. Wie is Willem Zweers, en welke toekomst ziet hij voor Falnim weggelegd?
Falnim B.V. is specialist in gereedschap en materieel voor dakdekkers en bouwindustrie. Het bedrijf is alleenvertegenwoordiger voor de merken Geda en Böcker en marktleider in bouwliften, verhuisliften en kranen en wil zich onderscheiden door een goede service en snelle levering. Met een opslagruimte van ruim 1000 m2 kan de leverancier een groot aantal artikelen uit voorraad leveren. Omdat de heer Christiaans zich om gezondheidsredenen terug moest trekken uit de directie, werd per 21 oktober 2002 Willem Zweers benoemd tot algemeen directeur.
Avonturier
'Als er een term moet zijn om mezelf te beschrijven, zou ik zeggen: ik ben een avonturier,' zegt Zweers. Hij is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Een vluchtige blik op zijn cv leert ons in dit opzicht voldoende. Zweers was werkzaam bij verschillende grote bedrijven, voor hij directeur bij Falnim werd. Na zijn studie HTS Technische Bedrijfskunde (en een Master Science opleiding in Engeland) ging hij werken bij een klein adviesbureau in Ede. 'Daar heb ik een hoop geleerd,' vertelt Zweers. 'Het was een adviesbureau voor het midden- en kleinbedrijf, en dat vond ik erg leuk werk. Later kreeg ik de kans een bedrijfskundig technisch adviesbureau op te zetten voor de meubelbranche bij het CBM in Haarlem. Hoewel ik het goed naar mijn zin had, kreeg ik snel het gevoel dat ik het bedrijf ontgroeide. Toen ik werd gevraagd door Coopers & Lybrand of ik bij hen wilde komen werken, was dat precies op het juiste moment.'
Via Coopers & Lybrand (nu onderdeel van IBM Consulting) werkte hij vanaf 1994 aan de reorganisatie van diverse internationale bedrijven. Zo kwam hij te werken bij de vestiging van Coopers & Lybrand in Basel en Zurich, Ahold in Tjechië en was projectleider bij diverse internationale reorganisatieprojecten.. 'Ik merkte dat ik enorm plezier had in het opzetten van project-teams binnen een bedrijf,' vertelt Zweers. 'Je begint vaak klein, maar uiteindelijk heeft de reorganisatie een enorme impact op het bedrijf. Bij Coopers & Lybrand heb ik jarenlang met veel plezier gewerkt.'
Shell Service International
Zweers: 'Maar op een dag ontmoette ik John Farnik, een soort Crocodile Dundee: een enorme Australiër. Ik mocht hem graag, hij had verschrikkelijk veel humor. Hij wilde graag dat ik voor Shell kwam werken. Dat heb ik afgehouden, zelfs toen hij me enorm goede salarisvoorstellen deed. Ik dacht: wat moet ik nou bij Shell, ik ben prima in mijn element bij Coopers & Lybrand. Maar Farnik bleef aanhouden. Toen hij een aantal maanden later met het voorstel kwam of ik mee wilde helpen Shell Service International op te zetten, dacht ik: ja, dát vind ik wel heel interessant om te doen.'
Shell Service International, met diverse vestigingen, zou ruim vijfduizend werknemers wereldwijd aan de slag helpen. Zweers zelf zou in Kuala Lumpur gestationeerd worden. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan; maar wel moest hij, om de Shell Service International op poten te krijgen, veel heen en weer reizen. 'Af en toe brak ik per week drie keer de tijdsgrens, dus op een gegeven moment wist ik niet meer wat mijn ritme van waken en slapen was. Het is me zelfs wel gebeurd dat ik in een vergadering tijdens het praten, middenin een zin, in slaap viel.'
'Het was dus erg intensief; en daarom niet erg bevorderlijk voor je gezinsleven,' vertelt Zweers. 'John Farnik ondervond dat aan den lijve, toen zijn vrouw hem een ultimatum stelde. Hij besloot met zijn gezin naar Australië terug te keren. Dat was indirect voor mij een probleem, omdat ik bij Shell werkte op basis van een gentleman´s agreement met Farnik. Er stond niets zwart op wit. Ik ben nog geruime tijd Marketing Manager voor Europa / Afrika geweest voordat ik algemeen directeur bij Opstalan ben geworden.'
Ons Willem
Opstalan is leverancier van isolerende dak- en gevelsystemen. 'Mijn vader was architect en mijn opa aannemer; ik heb dus wel enige affiniteit met de bouw,' zegt Zweers. 'En bij Opstalan had ik direct een goed gevoel. Tijdens het gesprek met Cees van Opstal sr. zei ik ook: ik wil het bedrijf proeven, voelen - ik wil de juiste smaak in mijn mond krijgen. In 1999 ben ik toen begonnen. Ik heb dat werk met veel plezier gedaan. Als directeur ben ik geïnteresseerd in het persoonlijke leven van de werknemer: ik ben in feite een coach. Dat betekent, dat mijn taak het stimuleren van de persoonlijke groei van de werknemer is. Alleen daardoor kan de kwaliteit van het werk en de service naar de klant verbeteren. Ik ben een mensenmens: ik werd bij Opstalan ook wel 'ons Willem' genoemd. Dat doet je toch wel wat.'
In 2001 werd Opstalan overgenomen door Heijmans. Hierdoor kwam Zweers' positie, ondanks de groei die Opstalan in de dalende markt had vertoond, onder druk. 'Opstalan werd door die groei juist beschouwd als een risicobedrijf, waardoor men een tweede directeur wilde hebben,' legt Zweers uit. 'Ik heb gezegd: twee kapiteins op één schip, dat werkt niet; dus uiteindelijk ben ik opgestapt. Ik heb toen een eigen bureau opgezet: Zweers Interim Management. Het tijdelijk invullen van de algemeen management positie waarbij revitalisering van de organisatie voorop stond. Dat heb ik gedaan tot Falnim in beeld kwam.'
Passie
Henk Christiaans had het besluit genomen om mede door gezondheidsredenen terug te treden. Tussen Christiaans en Zweers klikte het al snel. Wel had Zweers als duidelijke voorwaarde gesteld dat hij vanaf dag één de volledige verantwoordelijkheid over het bedrijf zou krijgen: 'Ik zei: als ik hier kom werken, dan wil wel in de directeursstoel zitten. Anders werkt het niet.' Daar is de heer Christiaans mee akkoord gegaan. Op het moment werken ze nauw samen, om Zweers in te werken.
'Het gaat mij om de passie voor het leveren van een goed product,' zegt Zweers. 'Voor ons staat de kwaliteit voorop: als bijvoorbeeld voor schroeven 15 cycli het minimum is, dan zijn die van Falnim minstens 15 cycli. Praktisch houdt dit in dat de werkelijke waarde vaak veel hoger ligt. Zo willen wij over de hele linie te werk gaan. En vanzelfsprekend willen we groeien. We zijn nog aan het onderzoeken op welke manier dat het beste kan,' vertelt Zweers. 'Want groei betekent in ons geval dat we nummer één willen zijn. En dat geldt dan niet zozeer de omzet, maar wel de verhouding prijs-kwaliteit. In feite dus de nummer één keuze van de klanten in onze branche. De groei moet gezond zijn, vandaar dat we de manier waarop zorgvuldig bekijken. Willen we groeien door ons op nieuwe markten richten, en doen we dat met de bestaande producten, of willen we volledig nieuwe product-markt combinaties gaan inzetten? Dat zijn allemaal zaken die we aan het onderzoeken zijn.'