Roofs 2003-08-30 ZND gaat uit van eigen kracht
Dit jaar viert de Zuidnederlandse Dakbedekkingsmaatschappij (ZND) uit Eindhoven haar 50-jarig jubileum. In die tijd is het bedrijf van een eenmansbedrijf uitgegroeid tot een van de grootste dakdekkersbedrijven van het zuiden van Nederland, met aansprekende projecten als het Van Abbemuseum, de DAF productiehallen en het PSV-stadion. Roofs hield een jubileuminterview met directeur Martin Nelissen. ‘De ZND is een bedrijf dat van de eigen kracht uitgaat.’
‘Toen we in 1998 ons nieuwe pand openden, hebben we een heel groot feest gegeven,’ vertelt de heer Nelissen. ‘Het was een mooi feest, maar ook wel erg snel voorbij. Maanden leef je naar zoiets toe, en binnen een paar uur is het allemaal alweer geweest. Op zo’n feest spreek je niemand echt goed. Daarom vieren we dit jaar ons 50-jarig jubileum het hele jaar door, op verschillende manieren. Op 1 april, de echte verjaardag, hebben we bij al onze relaties een taart laten bezorgen. Verder organiseren we voor onze klanten het hele jaar door acties en diverse festiviteiten. Die aanpak is wat persoonlijker, en effectiever: je bereikt de relaties op een directere manier.’
Vallen en opstaan
De ZND werd op 1 april 1953 door M.H. Nelissen sr. opgericht. Het bedrijf groeide met ups en downs uit tot een vooraanstaand dakdekkersbedrijf, dat momenteel ruim 150 medewerkers heeft. Oorspronkelijk was het bedrijf actief in de bitumineuze dakbedekking, maar sinds 1988, met de oprichting van ZND-Folietechniek, speelt het bedrijf ook een sturende rol in de toepassing van kunststof materialen. Martin Nelissen jr. kwam in 1984, door ernstige ziekte van zijn vader, op jonge leeftijd aan het hoofd van het bedrijf te staan. ‘Ik werd min of meer voor de leeuwen gegooid: ik moest mijn opleiding versneld afronden en zonder enige ervaring werd ik directeur. Ik heb mijn weg in de dakdekkersbranche met vallen en opstaan gevonden.’
Sinds 1994 valt ZND onder de Neco-groep, dat naast ZND Dakbedekking en ZND Folietechniek bestaat uit Neco Dakproducten, handelsmaatschappij in dakmaterialen en Neco Industriebedachungen, actief op de Duitse renovatiemarkt. Het in 1998 geopende pand is voorzien van een Dak Infocentrum. Hierin staan 52 dakconstructies tentoongesteld, waarbij informatie over de materialen en de toepassingen interactief zijn op te vragen. Op deze manier kan ieder dakbedekkingsconstructie tot in detail bestudeerd worden. ‘Het tonen van de dakconstructie is het best denkbare verkoopargument,’ zegt Nelissen hierover. Het dak van het pand is voorzien van een strook groendak en zonnepanelen. ‘De toepassing van zonne-energie is in Nederland nog verre van rendabel. Toch ben ik ervan overtuigd dat wij ook hier, in samenwerking met Novem, een nuttige rol vervullen voor de ontwikkeling van zonne-energie.’
Eigen kracht
‘Naar mijn mening is het succes van ZND dat we altijd van onze eigen kracht zijn blijven uitgaan,’ zegt Nelissen. ‘We hebben ons nooit willen onderscheiden met iets anders dan onze kwaliteiten als dakdekker. Het materiaal waar de dakdekker mee werkt, zegt niets over zijn kwaliteiten als dakdekker. Een dakbedekking kan een bewezen levensduur van 30 jaar hebben, maar daar heb je niets aan als het materiaal op een onjuiste manier wordt aangebracht. Certificaten en keurmerken zijn niet zaligmakend: de kwaliteit van het werk moet in de eerste plaats worden aangetoond door het werk zelf.’ Om die reden houdt Nelissen zich ook niet zoveel met de concurrentie bezig. ‘Iedereen, ook de ZZPer, heeft zijn bestaansrecht, ik gun iedereen zijn marktaandeel. Degenen die het niet goed doen, houden het op den duur toch niet vol. Voor ons is de kwaliteit van het eigen werk de hoofdzaak. ’
Vooruit kijken
Het imago van de dakdekkersbranche is volgens Nelissen de afgelopen decennia ontzettend vooruit gegaan. ‘Voorheen werd de dakdekkerij toch vooral gezien als een nogal ruwe branche. Op het moment worden dakdekkers veel meer beschouwd als volwaardige ondernemers. Dat is de verdienste van verschillende collegabedrijven in de branche; ik ben ervan overtuigd dat ZND, zeker in het zuiden van het land, een bijdrage heeft geleverd aan die ontwikkeling.’
Op het 50-jarig jubileum wordt natuurlijk stilgestaan bij het verleden, maar meer nog kijkt men vooruit. ZND is recent, met de overname van Nedicom Beheer in Asten, ook actief geworden in de gevelbeplating. ‘De utiliteitsbouw is teruggelopen, evenals de nieuwbouw. Dus naast een grotere aandacht voor renovatieprojecten richten wij ons op brancheoverschrijdende activiteiten. Wij beogen met deze stap een diversificatie van onze activiteiten, en een spreiding van de risico’s. Juist in tijden van krapte is het voor een bedrijf verstandig om breed in de markt te zitten: het wordt daardoor minder kwetsbaar. Momenteel staan alle markten onder druk, maar de synergie is voor beide bedrijven gunstig. Innovaties in de gevelbekleding kunnen ook hun nut hebben voor de dakbedekking, en andersom. Op dit moment zijn we bezig onze gevelproducten te integreren in ons infocentrum in Eindhoven. Daarna ben ik klaar voor de volgende stap.’