Zoeken

Roofs 2004-02-40 Verschillende manieren om van A naar B te komen

In meerdere opzichten is de bedrijfsauto voor veel bedrijven een onmisbare schakel in de dagelijkse praktijk. Bij de aanschaf van een bedrijfsauto spelen dan ook verschillende vragen een rol. Is de auto ruim en comfortabel genoeg? Zijn de materialen veilig en efficiënt te vervoeren? Is de auto representatief voor het bedrijf? De manieren om van A naar B te komen in kaart gebracht, aan de hand van de nieuwe modellen van Volkswagen, Renault en Opel.

Vervoer van materialen

In eerste instantie wordt de bestelwagen gebruikt voor het vervoer van materialen: dakpannen, rollen dakbedekking, gereedschappen en valbeveiliging moeten zonder al te veel problemen naar de bouwplaats kunnen worden gebracht. Een ruime laadruimte is daarbij belangrijk, maar het ontwerp en inrichting daarvan spelen een minstens zo grote rol.

De Volkswagen Transporter, waarvan de vijfde generatie tijdens de BedrijfsautoRAI 2003 werd geïntroduceerd, heeft een forsere uitvoering gekregen. Met de grotere afmetingen en de vierkante vormgeving van het carrosserie, wordt een, zeker voor lichte bestellers, grote laadruimte gerealiseerd. Een verhoogd dak en een grotere lengte behoren tot de mogelijkheden. In de uitvoering met een tweede cabine is onder de zitplaatsen extra ruimte gereserveerd; daar kunnen dus eventueel spullen onder worden geschoven.

De Opel Movano (leverbaar in zes uitvoeringen) is de grootste bedrijfswagen in het assortiment van Opel. De lengte van de auto zorgt voor veel ruimte tussen de wielkasten, die eveneens benut kan worden voor het vervoer van artikelen en materialen.

Ook de nieuwe Renault Master is in verschillende formaten en uitvoeringen verkrijgbaar. Aan deze bestelwagen valt de geringe laadhoogte op: de afstand tussen de grond en de onderkant van de laadruimte bedraagt 53,4 cm. Het ontwerp maakt de auto geschikt voor gebruik in de bouw: de laadruimte bevat voorzieningen, waardoor de montage van verschillende opberguitrustingen wordt vergemakkelijkt.

Vervoer van personen

De hele grote bussen zijn in de regel niet erg aan de dakdekker besteed. Meestal gaan dakdekkers in een ploeg van twee man op pad; slechts bij grotere projecten met vier of meer man. Dikwijls verplaatst de dakdekker zich in een combi. De meeste bestelwagens hebben wel zitplaatsen voor een man of zeven in twee cabines, maar de uitvoering verschilt nogal.

‘Ergonomie’ is het toverwoord waarmee de verschillende fabrikanten zich willen onderscheiden. De Volkswagen Transporter is leverbaar met een luxe uitgevoerde tweede cabine, met ruime zitplaatsen en voldoende beenruimte. Ook de fabrikant van de Opel Movano heeft veel aandacht besteed aan het zitcomfort en functionaliteit van de (enkele of dubbele) cabine. De Renault Master is voorzien van opbergruimte in het passagiersgedeelte, zodat men bijvoorbeeld bedrijfskleding apart kan vervoeren.

De drie hier vergeleken modellen ontlopen elkaar dus niet veel. Alledrie zijn het degelijke bedrijfswagens, met een moderne en representatieve uitstraling, en comfortabel in het gebruik. Waar zit dan het verschil tussen de verschillende modellen?

Aan de Volkswagen Transporter valt voornamelijk (ten opzichte van de eigen voorgangers en de concurrentie) de gunstigere prijs op, zowel in aanschaf als in onderhoud. De Opel Movano rijdt economisch door de turbodieselmotoren, die zijn uitgerust met een 6-versnellingsbak. In de Renault Master hebben de veiligheidsaspecten extra aandacht gekregen, door de remkrachtversterker (AFU) verkrijgt de wagen de kortste remweg van alle bestelwagens.