Zoeken

Roofs 2004-03-28 Flexibele inzet van personeel

 Als kwalitatief hoogwaardig personeel al te vinden is, moet er in ieder geval flink voor worden betaald. Goed en betaalbaar personeel is een gat in de markt, moet men bij uitzendbureau Utges in Oudenbosch gedacht hebben. Het bedrijf zendt sinds januari 2004 landelijk, naast o.a. agrarisch en technisch personeel, geschoolde dakdekkers uit. Op het moment is Utges daarin het enige gespecialiseerde uitzendbureau. Rob Dijkstra, coördinator dakdekkers binnen het bedrijf, legt de werkwijze uit.

‘Vooral de kleinere dakdekkersbedrijven kampen vaak met een gebrek aan goed geschoold personeel, wat vooral bij de grotere projecten een aanzienlijk probleem oplevert,’ aldus Dijkstra. ‘Ik heb zelf een dakdekkersbedrijf gehad, ik weet welke hoofdbrekens het personeel kan opleveren. De loonkosten vormen het grootste deel van de kosten voor een bedrijf, en die kunnen nog flink oplopen. Door ziektekosten bijvoorbeeld, of verlof: zo iemand moet op het werk worden vervangen. En wat te denken van het vervoer van het personeel. Ook slecht gemotiveerd personeel vormt dikwijls een probleem: men komt te laat, of verschijnt helemaal niet, enzovoorts: het kost allemaal ontzettend veel energie, tijd en geld – die veel beter in het eigenlijke werk gestoken kan worden. Die tijd en moeite kan een dakdekkersbedrijf nu aan ons uitbesteden, dat scheelt aanzienlijk in de loon- en bijkomende kosten.’

Kwaliteit waarborgen

Utges heeft dakdekkers voor alle soorten verwerking van het dak in het bestand. Op het moment heeft het bureau een team van 16 dakdekkers inzetbaar, maar dat kan per dag veranderen. ‘Wij werken landelijk,’ vertelt Dijkstra. ‘Als men bijvoorbeeld in Friesland voor een project personeel nodig heeft, dan zorgen wij dat het personeel er staat. We zetten in zo’n geval soms een advertentie, maar vaak kunnen wij ook gebruik maken van ons netwerk. Wij zorgen voor vervoer en, als nodig, voor de slaapplaats. Ook komt er elke dag een controleur langs die de kwaliteit van het werk waarborgt: mocht een dakdekker twee dagen lang beneden de maat presteren, zetten we daar iemand anders neer.’

 ‘In deze krimpende markt komen veel voormalige ZZP’ers bij het bedrijf terecht: mensen die het zelfstandig werken niet meer konden volhouden, maar ook liever niet voor een vaste baas werken. Verder werken wij veel met Duitse werknemers, die, algemeen gesproken, een hoog niveau hebben en een voorbeeldige arbeidshouding. Alles staat of valt immers met de kwaliteit van het geleverde werk. Dakdekkers die bij ons willen komen werken, dienen in ieder geval te beschikken over VCA. Verder vragen wij de benodigde diploma’s van Vebidak of aantoonbare werkervaring. In veel gevallen zullen wij ook bij de vorige werkgever navraag doen. We hebben de vakmensen uit het aanbod geselecteerd: de mensen die nu voor ons werken, vertrouwen we blindelings. Het is de bedoeling het aantal langzaam uit te bouwen.’

 Het bedrijf wil zich profileren als een gespecialiseerd uitzendbureau, die een flexibele inzet van personeel mogelijk maakt. Dijkstra: ‘Andere uitzendbureaus zenden ook dakdekkers uit, maar, met alle respect, die beschikken niet over kennis van de verwerking van dakbedekking en de dakenbranche. Die kennis hebben wij wel, en daar kunnen onze klanten hun voordeel mee doen.’

Kleine marges

Volgens Dijkstra is deze situatie financieel voordelig voor zowel de dakdekker als de klant: de dakdekker ontvangt een goed salaris, terwijl het inhurende bedrijf minder betaalt. ‘Dit komt voornamelijk doordat wij de klant de meeste administratieve handelingen uit handen nemen. Wij hanteren een voordelige uurprijs, waar alle eventuele onkosten (vervoer, overnachting) in zijn meegerekend, zodat de klant niet snel voor verrassingen komt te staan. Zolang we voldoende dakdekkers hebben rondlopen die voldoende uren maken, kunnen we genoegen nemen met kleine marges: daardoor kan de uurprijs van een dakdekker relatief laag blijven.’

 Deze manier van werken past volgens Dijkstra ook meer bij deze tijd. ‘In Amerika werkt men nauwelijks anders dan met ingehuurd personeel. Naar mijn mening zorgt deze mogelijkheid voor een nieuwe dynamiek binnen de dakenbranche. Bedrijven moeten in deze conjunctuur op zoek naar methoden om dezelfde kwaliteit te leveren voor minder geld. Dit gespecialiseerde uitzendbureau stelt bedrijven in staat op een verantwoorde manier efficiënter om te gaan met het personeelsbestand. De bedrijfsorganisatie wordt daardoor minder log en beter hanteerbaar, terwijl de kwaliteit van het werk niet in gevaar komt.’

Instroom

‘Wij zijn ervan overtuigd dat we een belangrijke rol kunnen spelen bij de instroom van jong gekwalificeerd personeel. Het is al jaren een probleem dat het aantal jonge mensen dat voor het werk van een dakdekker kiest, veel te laag is. De jeugd is de toekomst van ons vak.

Wij bieden hen, naast een goed salaris, een goede begeleiding. Als we meerdere personen op een werk hebben, zal het vaak voorkomen, dat we de meest ervaren dakdekker de verantwoordelijkheid geven over de geleverde kwaliteit: door die verantwoordelijkheid groeit zo iemand dikwijls.’

 Het bedrijf is in januari 2000 opgericht door directeur Peter van Wijk en VCU, RIA, SFT, VRO, VCU gecertificeerd. Men wil op een gezonde manier groeien. Dijkstra: ‘Wij willen groot worden in wat een klein bedrijf doet: een direct contact met de klant onderhouden en flexibel inspelen op problemen. Daar hoort op termijn een uniforme, representatieve uitstraling bij: bedrijfskleding, bedrijfsauto’s, en in voorkomende gevallen ook eigen gereedschap. Maar op het moment is het vooral belangrijk dat we de groei, die we meteen al overtuigend in hebben gezet, op een verantwoorde manier kunnen voortzetten.’