Zoeken

Roofs 2004-08-38 De aanhangerkraan heeft de toekomst

In de dakenbranche wordt dikwijls nog weinig efficiënt gewerkt. Nog maar weinig bedrijven gebruiken immers kranen om zware materialen zoals dakpannen naar het dak te vervoeren. In dit opzicht loopt Nederland achter in vergelijking met het buitenland, waar de aanhangerkraan al veel meer is ingeburgerd. Wat de heer Ard Nijkamp van Vlutters Handelsonderneming BV uit Oldenzaal betreft, komt daar op korte termijn verandering in. Vlutters is sinds het voorjaar van 2004 de importeur van het kranenprogramma van de Duitse fabrikant Klaas Alu-Kranbau GmbH. De vorige importeur, Aliso BV uit Breda, gaf aan zich geheel te willen concentreren op de advisering en levering van dakproducten en stopte daarom met de verkoop van de kranen. De groothandel uit Breda zal nog wel de verkoop van de Klaas ladderliften verzorgen. In Vlutters vond de fabrikant een nieuw verkooppunt: het bedrijf had al bouwliften en ladderliften van andere fabrikanten in het assortiment, maar nog geen kranen. Een gat in de markt, aldus Nijkamp, die voorspelt dat het gebruik van deze kranen de komende jaren opvallend zal toenemen.    Gebruik De Klaas alu- of aanhangerkranen worden vooral gebruikt op het hellende dak, door o.a. pannendekkers en rietdekkers. Met behulp van een aluminium klem hijst de machine de materialen naar het dak, alwaar ze zonder grote lichamelijke inspanning verder verwerkt kunnen worden. Dit maakt het werk lichter, terwijl er tegelijkertijd sneller gewerkt kan worden. De handelsonderneming bestemt de kranen alleen voor de verkoop; wel is Vlutters in onderhandeling met een aantal verhuurders om de kraan in de huur te krijgen. De aanhangerkranen kenmerken zich door hun lage eigengewicht. Daardoor kunnen ze als aanhanger achter een busje of grote persoonswagen worden verplaatst. De kraan is verder uitgerust met een hydraulisch neuswiel, dat het mogelijk maakt de machine met de hand te verplaatsen. Voor de bediening en het gebruik zijn geen speciale diploma’s (zoals een hijsbewijs) vereist, omdat de kranen lichter zijn dan 10 ton. De capaciteit is echter allesbehalve beperkt: de kleinste kraan draagt maximaal 500 kg en heeft een reikwijdte van 17 m naar de zijkant en 24 m in de hoogte. De grootste reikt tot 19 m naar de zijkant tot een hoogte van 28 m, en hijst een gewicht van maximaal 1300 kg. Men moet dus wel weten waar men mee bezig is. De machine is echter niet moeilijk te bedienen en heeft ook een aantal beveiligingen ingebouwd, waardoor ongelukken als gevolg van een te zware belasting of verkeerde beweging vrijwel zijn uit-   gesloten. De machine staat, zodra hij in gebruik gaat, op vier stempels die voor de balans zorgen. Vier groene lichtjes (ledjes) geven aan dat de kraan aan alle zijden goed in balans staat. Mocht de kraan te zwaar zijn belast of een verkeerde beweging maken, dan gaat het groene lichtje dat correspondeert met de overbelaste stempel uit; het systeem blokkeert in eerste instantie nog niet geheel, maar vertraagt het tempo voor de helft. Als het gewicht dan alsnog een kritische grens overschrijdt, blokkeert het systeem en valt alles stil, voordat de kraan uit balans kan raken. De kraan wordt geleverd met een groot aantal accessoires, die het gebruik ervan vergemakkelijken. Met de dakpanklem kunnen verschillende maten dakpan of rietrol op het dak worden geplaatst. Voor renovatie is een speciaal ontwikkelde puinbak beschikbaar, ook is het mogelijk personen in een kooi naar boven te vervoeren; van deze kooien zijn eveneens verschillende maten beschikbaar, afhankelijk van het aantal personen. Deze accessoires zijn vervaardigd uit aluminium, om het eigen gewicht zo laag mogelijk te houden. Verkoop De verkoop van deze machines wordt door Vlutters actief ter hand genomen. Nijkamp: ‘Wij hebben al enige open dagen georganiseerd om de kranen onder de aandacht te brengen en zullen er ook mee op diverse beurzen, waaronder de komende Bouwbeurs, staan. Als men de kraan in bedrijf ziet, gaat het direct meer spreken. De reacties op onze demonstratie waren positief. Het gebruik van deze kranen betekent immers een aanzienlijke verbetering van de arbeidsomstandigheden van de dakdekker. Het stelt hem bovendien in staat snel en efficiënt te werken en dat is een behoefte die sterk leeft onder dakdekkers. Ik ben ervan overtuigd, dat deze kraan zal aanslaan in de markt; men kan het zich immers niet veroorloven achter te blijven. Als de kraan eenmaal wordt gebruikt in de branche, zullen steeds meer bedrijven de investering maken om concurrerend te blijven.’