Roofs 2004-09-41 Feedback voedt Ontwikkelingen
In de dakenmarkt is Innotec Industrie uit Enschede vooral bekend vanwege de koude kleefstof BossCover EPDM, die het bedrijf in samenwerking met Mawipex uit Rilland heeft ontwikkeld. Verder is de Adheseal, een zeer sterk verlijmende en afdichtende kit, een veel gebruikt product van het bedrijf. In dit artikel aandacht voor de organisatie en de werkwijze van de fabrikant van lijmen en kits, middels een gesprek met account manager Peter van Winden.
Het bedrijf heeft als werkingsgebied de Benelux en heeft daarin drie divisies, welke bestaan uit de onderdelen: bouw, industrie en mobiliteit. In totaal zijn ongeveer 70 medewerkers binnen deze organisatie actief. De synergie tussen de verschillende onderdelen heeft men willen optimaliseren; sommige producten hebben dan ook meerdere toepassingsmogelijkheden.
Productengamma
Het assortiment van het bedrijf is als gevolg van deze opzet zeer uitgebreid. De fabrikant biedt diverse oplossingen op het gebied van montage, reparatie en onderhoud: lijmen, tapes, voeg- en afdichtingskitten, vetten, smeermiddelen, technische reinigers en reparatiesystemen voor lak, kunststof, glas, natuursteen en andere soorten ondergrond. In de dakenbranche is met name de lijm Adheseal bekend, dat bij veel bedrijven vrijwel dagelijks wordt toegepast. Van Winden vertelt: ‘Deze lijm werd 13 jaar geleden geïntroduceerd, en is sindsdien steeds verder verbeterd. Het product zorgt ervoor dat de meest uiteenlopende materialen, zoals bijvoorbeeld lood en steen, aan elkaar bevestigd kunnen worden en wordt gebruikt voor allerlei toepassingen; ook op vochtige ondergronden, bijvoorbeeld om gevelplaten mee te bevestigen. Daarnaast is het geschikt voor kleine reparaties van diverse materialen - vaak wordt het gebruikt om daktrimmen af te kitten.’
De voortdurende verbetering van het product is een gevolg van jarenlang intensief overleg met de klant, aldus Van Winden. ‘Het contact met onze klant maakt een belangrijk deel uit van onze bedrijfsfilosofie,’ zegt hij. ‘Welke problemen komt men nog tegen, waar kan het product worden verbeterd? En verder: aan welke (product)eigenschappen heeft de markt behoefte? In onze laboratoria worden de marktonderzoeken intensief bestudeerd en gebruikt voor de verbetering en de uitbreiding van het productenpakket. Het spreekt vanzelf dat we onze 55 productmanagers en technische specialisten regelmatig trainen en bijscholen om de ontwikkelingen bij te kunnen benen.’
Werkwijze
Een goed voorbeeld van de werkwijze van het bedrijf is de ontwikkeling van de koude kleefstof die wordt gebruikt om EPDM te verlijmen. Het bedrijf ontwikkelde de lijm en het systeem waarmee het wordt aangebracht in samenwerking met de Fa. Mawipex Handelsmaatschappij BV. ‘Men kwam naar ons toe met de vraag of we een lijm konden ontwikkelen waarmee EPDM op een probleemloze wijze zou kunnen worden verwerkt. Aan de hand van de wensen van het bedrijf is vervolgens BossCover EPDM ontwikkeld, een spuitbare lijm die gemakkelijk is aan te brengen en zeer goed hecht.’ Zie voor een uitgebreide uiteenzetting van de eigenschappen en verwerkingsmethoden van BossCover Flexible Bond en de BossCover Spraybond het artikel ‘Nieuwe methoden verwerking EPDM’ in Roofs 7-2003. Naast deze producten levert het bedrijf een groot aantal andere systemen en producten voor voegen, afdichten e.d.
‘Belangrijk voor de producten in de bouw is dat ze vochtbestendig zijn en dat de lijm via de luchtvochtigheid en temperatuur uithardt,’ vertelt Van Winden. ‘Onze producten bevatten geen oplosmiddelen en zijn daarmee mens- en milieuvriendelijk.’