Roofs 2004-10-32 Gecertificeerde en ongecertificeerde valbeveiliging
De Zwijndrechtse groothandel Fons Meeder BV is voortdurend bezig met oplossingen om veiligheid op het dak te verbeteren en introduceerde onlangs een voordelige uitvoering dakrandbeveiliging naast de bekende door Aboma/ Keboma goedgekeurde randbeveiliging.
De marktbenadering van Fons Meeder BV is ongebruikelijk. Het bedrijf heeft een centrale locatie met grote voorraden en hanteert tevens een intensief distributieplan. Maar ook maakt men gebruik van een aantal zogenaamde verkoop-voorraad-demonstratie vrachtwagens. Deze vrachtwagens zitten volgeladen met het volledige assortiment en rijden daarmee dagelijks langs de klanten: deze ziet wat hij koopt en heeft de bestelling direct in huis. Natuurlijk zijn de grotere hoeveelheden op deze manier niet te vervoeren. Het bedrijf garandeert echter een levering binnen 24 uur.
Het bedrijf hecht volgens Riesmeijer grote waarde aan een intensief contact met de markt. 'Het grootste deel van onze producten komt voort uit de vragen en problemen waarmee onze klanten bij ons komen. Zo zijn wij bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een speciale werkkleding die vlamvertragende eigenschappen heeft voor de dakdekker, met stevige kniestukken en onbrandbare broekspijpen. Door creatief met de klant mee te denken, heeft onze ontwikkelafdeling een groot deel van ons assortiment zelf ontwikkeld. Een aantal andere artikelen importeren wij op exclusieve basis, dit om de laagste prijs te garanderen.'
Valbeveiligingssystemen
Zo heeft men verschillende valbeveiligingssystemen in het assortiment. De FM safe dakrandbeveiliging is van deze systemen het paradepaardje. Het is een systeem dat in de dwarsrichting grote krachten opvangt en in de langsrichting verrijdbaar is. De dakrandbeveiliging wordt in onderdelen naar het dak vervoerd, alwaar het snel en eenvoudig in elkaar te zetten is. De onderdelen worden in elkaar geschoven en met bevestigingspinnen vastgezet. De valbeveiliging wordt opgebouwd op wielsets. Deze klemmen tegen de dakrand; een in hoogte verstelbare gevelsteun wordt, indien mogelijk, aan het systeem gemonteerd om tegen de gevel af te steunen. Enkele geballaste uithouders houden de beveiliging verder in balans. Met dit systeem hoeft niet de gehele dakrand te worden voorzien van valbeveiliging: het is met de wieltjes met de werkzaamheden mee te verplaatsen. De uithouders zijn in lengte verstelbaar en binnen marges verplaatsbaar, zodat ze werkzaamheden niet in de weg hoeven te zitten. De dakrandbeveiliging is voorts voorzien van allerlei verstelmogelijkheden (het steunraam is tot minimaal 1.80 meter in te korten; door gebruik van overstekklemmen kunnen de ballastblokken overbodig gemaakt worden, etc.).
'Deze dakrandbeveiliging is gecertificeerd door Aboma/Keboma,' aldus Riesmeijer. 'Dat betekent dat het product aan de zwaarste normen voldoet. Het betekent ook, dat de kostprijs van het product ten opzichte van ongecertificeerde valbeveiligingen hoger is. Maar omdat het wettelijk niet verplicht is om gebruik te maken van een gecertificeerde valbeveiliging zouden wij onszelf uit de markt prijzen als we enkel deze valbeveiliging zouden voeren. Daarom hebben wij besloten een geheel aluminium valbeveiligingssysteem op de markt te brengen, die wel is toegestaan door de Arbeidsinspectie, maar niet is gecertificeerd.'
Het gaat hier om de voordeligere uitvoering van een vergelijkbaar systeem: de Roofsafe lichtgewicht aluminium dakrandbeveiliging. Globaal gezien is deze valbeveiliging gebaseerd op hetzelfde principe, namelijk op een klemsysteem bij de dakrand en een geballaste dakligger. Het biedt ook een aantal van dezelfde voordelen, de dakligger is verstelbaar zodat men er geen last van heeft tijdens werkzaamheden bij de dakrand. Maar in tegenstelling tot de FM safe dakrandbeveiliging bevat het nieuwe systeem geen wieltjes om de beveiliging mee te verplaatsen en ook de gevelsteunen ontbreken.
Riesmeijer: 'Het zou dan ook niet door de zeer strenge keuring van Aboma/Keboma komen; dan moet een valbeveiliging tegen extreem zware belastingen bestand zijn (de certificatie-instelling hanteert de zogenaamde slingerproef). Wij hebben ons er natuurlijk wel van overtuigd dat de dakrandbeveiliging, in combinatie met een prettig gebruik in de praktijk, de veiligheid biedt waarvoor het gemaakt is. Dit gebeurde via proeven die wij zelf uitvoerden en we hebben de Arbeidsinspectie gevraagd naar de valbeveiliging te komen kijken. Deze heeft het goedgekeurd, zodat we ervan uit kunnen gaan dat men met dit systeem veilig het dak op kan. Wettelijk is er natuurlijk wel veel geregeld rond valbeveiliging (zie bijvoorbeeld het artikel door Henk van der Mark van Stichting Veilig Dak: 'Werken op hoogte: wetgeving en juridische aspecten' in Roofs 2-2004). Over de eisen waar de valbeveiliging precies aan dienen te voldoen is echter onvoldoende en m.i. is dat een lacune in de wetgeving.'
Overige artikelen
Een ander opvallend artikel in het assortiment van de groothandel is de Flexostep, een rubberen ladder dat het bedrijf exclusief importeert en dat het werken op hellende vlakken vergemakkelijkt. Vanwege de buigzaamheid van het materiaal en de vormgeving van de treden is het laddertje geschikt voor alle soorten helling op alle soorten ondergrond. De bevestigingsmethode verschilt per project. Het kan bevestigd worden door het systeem bijvoorbeeld over de daknok te haken, of aan dakhaken te bevestigen. 'Dit verbetert de arbeidsomstandigheden op het dak: men hoeft niet meer op panlatten of in de dakgoot te staan, of andere kostprijsverhogende maatregelen te nemen om op een veilige manier het dak te betreden. De gebruiker van het trapje moet natuurlijk nog wel zelf worden gezekerd.'
Verder blijft het bedrijf actief in de ontwikkelingen op het gebied van valbeveiliging. Maar voortdurend loopt men aan tegen onduidelijkheden of ongerijmdheden op het gebied van regelgeving. 'Wij hebben hier producten staan die volgens ons een goede oplossing zouden zijn op het gebied van individuele valbeveiliging voor kleine (onderhouds)werkzaamheden. Maar het blijkt nog niet gemakkelijk om deze zaken gekeurd te krijgen op de toepassing waarvoor ze zijn ontwikkeld.'