Zoeken

Roofs 2005-09-22 Nieuw dak voor wielerbaan ‘Eddy Merckx’ te Gent

In mei kreeg de Gentse wielerbaan ‘Eddy Merckx’ een volledige overkapping, nodig om wielrenners en toeschouwers beter te beschermen tegen wind en regen. Een lichte constructie was vereist. Op de oude fundamenten verrees daarom een staalconstructie van ranke kolommen en vakwerkliggers. Ook het dak moest lichtgewicht zijn. De wielerbaan kreeg dan ook een dak van geperforeerde staalplaat met akoestische cannelurevulling en een lichte isolatieplaat. Voor de dakbedekking koos men een Alkorplan PVC kunststoffolie.

• Hans Fuchs

De wielerbaan ‘Eddy Merckx’ in Gent is een van die zeldzame houten wedstrijdbanen die wielerland België nog rijk is. Het hellende houten baanvlak van de piste wordt ondersteund door een fragiel ogende houten draagconstructie. De houten dragers houden de baan op de rechte stukken onder een helling. In de bochten zorgen ze voor de steile kuipvorm die het baanrenners mogelijk maakt om op hoge snelheid hun rondes te fietsen.

De wielerbaan bevindt zich in het gebied Blaasmeersen aan de rand van Gent. Hier zijn verschillende sportaccommodaties geconcentreerd. Naast de wielerbaan vindt men op deze locatie onder meer een roeiregattabaan, een turnaccommodatie, een sporthotel voor atleten en het ‘Huis voor de Sport’. Dit is het sportadministratieve centrum van de provincie Oost-Vlaanderen.

Glad

In zijn oorspronkelijke toestand was alleen de houten piste van de Eddy Merckx baan overkapt. Het middengebied van het gebouw miste echter een dak. Dat betekende voor de wielrenners een extra risico: bij regen werd het hout van de baan glad. Om dat euvel te verhelpen, werd een aanvang gemaakt met de bouw van een volledig nieuw dak, zowel boven de piste als boven het middengebied. Boven de piste heeft het nieuwe dak een dakoppervlak van circa 7000 m2, inclusief de bijbehorende dak-annexen. Het nieuwe middenplein heeft een dakoppervlak van ongeveer 2000 m2. Afwatering geschiedt via normale hemelwaterafvoeren langs de binnenkant van de gevel.

Lichte staalconstructie

De bestaande fundering en het gewenste vrije zicht op de baan vanaf de tribunes vereiste voor het nieuwe dak een lichte constructie. Op de oude fundamenten verrees daarom een staalconstructie van ranke kolommen en vakwerkliggers. Het plaatsen van een lichte policarbonaat koepel was voor het middendeel geen optie. De koepel zou teveel daglicht toelaten, waardoor de renners mogelijk verblind zouden worden. Als alternatief koos men ervoor om het dak boven het middengebied iets verhoogd te plaatsen. Een gedoseerde hoeveelheid daglicht treedt toe via de ruimte tussen het lagere pistedak en het dak boven het middengebied.

Dakopbouw

Ook voor het dak gold de eis: zo licht mogelijk. Op de stalen draagconstructie rust een geperforeerde staalplaat profiel 106 als ondergrond – zowel boven de piste als in het middengebied. Omwille van de akoestiek is de geperforeerde staalplaat van het dak voorzien van een trapeziumvormige cannelurevulling. Dit voor het profiel 106 op maat gezaagde materiaal is geseald in zwarte akoestische PE-folie.

Als dampscherm is een zelfklevend membraan aangebracht (type Turbo stick pes). Voor een zelfklevend membraan is gekozen vanwege het smeltgevaar van de onderliggende cannelurevulling. Ook bij de isolatie speelde het beperken van het gewicht van de dakconstructie een rol. Op het dak van de wielerbaan zijn daarom lichte Powerdeck isolatieplaten aangebracht. De goed beloopbare platen polyisocyanuraatisolatie van brandklasse 1 hebben aan beide zijden een aluminium cachering. De platen met aan vier zijden een sponning zijn mechanisch bevestigd. De platen hebben een maat van 2500 x 1200 mm.

Dakbedekking

Als dakbedekking is een Alkorplan 35176 PVC kunststoffolie van 1,2 mm toegepast. De polyesterversterkte dakbaan voldoet aan brandnorm Broof(t1). De dakbaan is in de overlappingen mechanisch bevestigd, de overlappingen zelf zijn thermisch gelast. Hierbij is gebruik gemaakt van een lasapparaat omwille van de zekerheid van een constante hoge kwaliteit van de las. De overlappingen zijn altijd gelegd in de richting van de waterafvoer.

Brandveiligheid tijdens de uitvoering en brandprestaties nadien waren van groot belang. Het gebruik van open vuur moest zoveel mogelijk worden vermeden, vandaar ook de toepassing van een zelfklevend dampscherm, een mechanisch bevestigde PIR isolatieplaat en een Alkorplan dakbedekking die mechanisch werd bevestigd en in de naden met hete lucht gelast. Het dakcomplex diende te voldoen aan de ENV 1187-1. De dakbedekking voldoet aan deze norm, omgeacht de ondergrond.

Samenwerking

De samenwerking tussen de partijen is prima verlopen. Het leggen van de staalplaten door de aannemer bepaalde de werksnelheid. De dakdekker kwam onmiddellijk om het dampscherm (en cannelurevulling) aan te brengen zodra er voldoende oppervlakte van het dak was bedekt met staalplaten. De dakdekker had vervolgens nog enkele weken de tijd om de isolatie en dakbedekking aan te brengen. In het hoogste dak werd tijdens de verwerking een opening gelaten waar een torenkraan in bleef staan voor het materiaaltransport. Als laatste werk werd dan ook de torenkraan verwijderd en de opening dichtgemaakt.

Wielerbaan ‘Eddy Merckx’ te Gent

Architect: Van Acker & Partners cbva, Gent

Hoofdaannemer: N.V. Bekaert Building Co., Anzegem

Isolatie en dakdichting: Tijtgat Asfaltbedrijf nv, Zulte