Zoeken

Roofs 2009-02-34 Autokraan-hoogwerker voor klein rijbewijs

Böcker Nederland presenteert tijdens de Bouwbeurs twee noviteiten. Naast de grootste autokraan-hoogwerker op BE-rijbewijs vindt men op de stand de compacte Junior ladderlift met een geïntegreerd knikstuk. Tijdens de Bouwbeurs zijn de machines op de buitenstand van de leverancier te bekijken, in dit artikel vindt u al een uitgebreide beschrijving van de noviteiten.

Problematisch aan het gebruik van een kraan of hoogwerker is dat men een speciaal rijbewijs nodig heeft om met de machine de weg op te mogen. Lang niet ieder bedrijf dat gebruik maakt van een kraan of hoogwerker, heeft personeel in dienst dat in bezit is van een dergelijk rijbewijs. Met deze BE-Combinatie zijn geen speciale rijbewijzen nodig om de autokraan te vervoeren. Met de andere ontwikkeling, de ladderlift met geïntegreerd knikstuk, is het dakvlak van het volledige hellende dak gemakkelijk te bereiken.

Aluminium Autokraan
Allereerst de autokraan-hoogwerker, de Böcker Aluminium Autokraan AK 32/1500 SPS. Deze is met name bedoeld voor het af- en aanvoeren van pannen, het afvoeren van dakbedekkingmateriaal (d.m.v. de kiepbare puinbak), het leggen van dakplaten, het plaatsen van gevelpanelen, het plaatsen van prefab dakkapellen, aanvoeren van steigermateriaal, etc.

De kraan is opgebouwd op de nieuwste Nissan Atleon. Hier wordt een zogenaamde Clickstar oplegger op gebouwd. Met een werkhoogte van 32 meter, een hefvermogen van 1500 kg en een reikwijdte van 26,6 meter (250?kg) heeft deze kraan het grootste bereik op een voertuig waar met een BE- rijbewijs mee gereden mag worden. Gezamenlijk mag de combinatie een totaalgewicht van 9100?kg hebben. Deze capaciteit zorgt ervoor dat de BE-Combinatie nog een laadvermogen van bijna 1000 kg heeft.

De Nissan Atleon is een 5.6 tons vrachtwagen die is teruggekeurd tot 3.5 ton. Het heeft een PTO aandrijving en 150?Pk. De aluminium autokraan wordt aangedreven door middel van de PTO van de vrachtwagen. Hierdoor wordt het geluidsniveau op de werkplek aanzienlijk gereduceerd. Iedere stempel is individueel uit te schuiven: de software van de kraan rekent dit direct om in de te behalen bereiken.

Men kan de machine bedienen d.m.v. een radiografische afstandsbediening met een display waarin exact te zien is welke functie, bereiken en mogelijkheden de kraan biedt. De in twee delen uit te schuiven jip wordt hydraulisch bediend en heeft een bereik van 150º.
De jip is uitschuifbaar van 3,9 meter tot 8,1 meter en de hijssnelheid is maximaal zo’n 65?m/min.

De autokraan is in enkele minuten om te bouwen naar een volwaardige hoogwerker. Deze hoogwerker heeft een werkhoogte van 32 meter, een hefvermogen van 250?kg en een zijdelingse reikwijdte van 25 meter. Het is hiermee de hoogwerker met de grootste reikwijdte op de markt, die gebouwd is op een voertuig met klein rijbewijs. Voorts heeft de gebruiker de keuze tussen een draaibare of een hangende personenkorf (die door het hefvermogen van 250 kg geschikt is voor twee personen). De personenkorf wordt continu genivelleerd, waardoor een stabiele vlucht wordt verkregen.

Ladderlift
De Junior ladderlift wordt al veelvuldig gebruikt. Nu wordt het met geïntegreerd knikstuk aangeboden, waardoor men de ladder vanaf de goot op een (hellend) dak kan uitschuiven.

Voor het dekken van het hellend dak is het hierdoor dus mogelijk de bovenste twee ladders hydraulisch af te knikken, waardoor het gehele dak vanuit de ladderlift met pannen belegd kan worden. De ladderlift kan met een goothoogte van 18 meter nog tot 5,8 meter op het dak uitgeschoven worden. Er kan ook slechts één ladder uitgeschoven worden, waardoor er drie meter op het dak gebruikt kan worden. Dit is vooral gunstig bij kortere daken. De ladderlift heeft een totale transportlengte van 5,2 meter, een breedte van 1,3 meter en een gewicht van 1200?kg.

Als aandrijving wordt gebruik gemaakt van een elektrisch gestarte Honda 13?Pk benzinemotor. De vier uitschuifbare stempels zorgen voor een stabiele positionering, waarna de ladderlift volledig hydraulisch opgebouwd kan worden. Door gebruik te maken van het in eigen huis ontwikkelde ladderprofiel (met een spoorbreedte van 540?mm), is het hefvermogen van de ladderlift 250?kg, en wordt een hijssnelheid van 48 meter per minuut bereikt.

Op de universele slede zijn verschillende soorten plateaus te koppelen, zodat er voor iedere toepassing het juiste plateau beschikbaar is. Voor het bedienen van de loopslede is het mogelijk een mechanische bediening met een kabel van vijf meter te monteren. Hierdoor is het mogelijk vanaf de onderzijde de gehele dakhelling te overzien. Door gebruik te maken van de optionele inschuifbare as wordt de voertuigbreedte slechts 89 cm, waardoor de aanhanger gemakkelijk door poorten en achterompaadjes gereden kan worden.

De noviteiten zijn op de buitenstand van Böcker Nederland te bezichtigen. Op de binnenstand van het bedrijf kan hier bij een meer aangename temperatuur over worden nagepraat.