Roofs 2012-03-28 No nonsense dakdekkerbedrijf viert 50-jarig jubileum
Bij het Ridderkerkse dakdekkerbedrijf Spuitco was het afgelopen najaar feest. Het bedrijf vierde het 50-jarig jubileum. Het bedrijf heeft met haar marktfilosofie een heel eigen plek in de dakenbranche weten te veroveren. Een gesprek met de directie, Arie van Gameren en Theo Wiekeraad.
In 1961 begon het bedrijf met drie man onder leiding van Piet van Gameren, de vader van de huidige algemeen directeur Arie van Gameren. Het bedrijf begon in twee garageboxen als uitvoerdersbedrijf van producent Nebiprofa en voerde in die tijd vooral opdrachten met gespoten asfaltverven uit. De naam Spuitco stamt uit die tijd. Langzamerhand verplaatsten de werkzaamheden zich meer uitsluitend naar het dak. Het bedrijf is momenteel een modern dakdekkerbedrijf dat als VEBIDAK-lid de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten houdt en als verwerker van de materialen van leverancier Wédéflex een duidelijke keuze heeft gemaakt. Commercieel directeur Theo Wiekeraad speelt bovendien als columnist van Roofs een belangrijke rol in de discussies over het dak.
Consequent
Arie van Gameren nam in 1991 noodgedwongen de leiding over het bedrijf op zich. Zijn vader werd getroffen door een herseninfarct, en hoewel dit aanvankelijk niet zijn ambitie was, kwam hij daardoor aan het hoofd van het bedrijf te staan. “Ik had in 1989 mijn studie Bouwkunde afgerond. Hoewel ik al wel af en toe werd ingeschakeld om bij te springen, was ik er niet op voorbereid dat ik het roer over zou nemen. Dat was in het begin niet eenvoudig, maar ik kreeg alle ondersteuning van de toenmalige adjunct-directeur Jan van Belle, en vond al snel mijn draai.”
In de loop der tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een middelgrote speler met ongeveer 25 vaste medewerkers, die voor voornamelijk een kring trouwe vaste klanten actief is in zowel nieuwbouw als renovatie, met zowel grote als kleine werken. Kenmerkend voor de marktbenadering is de focus op kwalitatief werken met kwalitatieve producten. “Het besef dat een goed product een redelijke prijs vergt groeit naar ons idee onder opdrachtgevers,” aldus Van Gameren. “Uiteindelijk komt het erop aan consequent te zijn. Werken waarbij prijs het allerbelangrijkste criterium is laten wij liever door een ander maken. Dat zijn werken die uiteindelijk vooral tijd, geld en irritatie kosten, en voor de opdrachtgever meestal geen duurzaam dak opleveren. Een dergelijke houding moet je je natuurlijk kunnen veroorloven, maar wij hebben een trouwe klantenkring waarvan de meesten al sinds de jaren zeventig klant bij ons zijn.” “Ook het grootste deel van onze medewerkers is al lange tijd bij ons in dienst,’ voegt Wiekeraad toe. “Een goed persoonlijk contact, nee zeggen als je ergens niet achter staat en doen wat je zegt is en blijft van essentieel belang. We zijn daarin een tamelijk eigenwijs bedrijf,” aldus Van Gameren. “
Ups en downs
Het bedrijf heeft in de halve eeuw van haar bestaan zijn ups en downs gekend. Als dieptepunt noemt Wiekeraad de val van het dak een van de medewerkers in 2005. Gelukkig overleefde de medewerker het ongeval: Cees de Jongste vertelt over het ongeluk en de impact ervan in het artikel ‘Kilometers meer roodwit lint’ in Roofs 2-2007. Het deel van het dak waar de dakdekkers aan het werk waren, was goed beveiligd. Maar op de een of andere manier liep de dakdekker achteruit de veilige zone uit en het dak af. “Wat je dan allemaal meemaakt, dat wens je je ergste vijand niet toe,” aldus Van Gameren. “Ik hoop dat ik nooit meer de vrouw van een medewerker moet bellen om te vertellen dat haar man van het dak af is gevallen.”
Een hoogtepunt vindt Van Gameren de uitvoer van de Parkboulevard in Rotterdam. Dit werk wordt een van de grootste tuindaken van Europa (in totaal 80.000 m²). Onder het Dakpark werd o.a. een winkelcentrum en een parkeergarage aangelegd. Het geheel is door Spuitco voorzien van een waterdichte laag, bestaande uit een bitumineus, tweelaags systeem dat volledig verkleefd is aangebracht in een omgekeerd-dakconstructie. “Een belangrijke eis was dat op het dakbedekkingssysteem een verzekerde garantie moest worden gegeven van 25 jaar. Nauw overleg met de verschillende bouwpartners en de leverancier van de dakbedekking Wédéflex hebben uiteindelijk gezorgd voor een goede oplossing. Dit zou voor ieder dakdekkerbedrijf een hoogtepunt zijn en dat was het voor ons, als middelgrote speler, zeker.”
Leukste bedrijf
In 2009 en 2010 heeft het bedrijfspand een ingrijpende verbouwing gehad. Het kantoorpand is opgefrist en gemoderniseerd en daarmee is de 50-jarige klaar voor de toekomst. Wiekeraad noemt het bedrijf het leukste bedrijf van Nederland. “Ons bedrijf is te typeren als een no nonsensebedrijf,” zegt hij. “We weten hoe we daken moeten maken en hoe we ons in de markt willen opstellen. Volgens goed Rotterdams gebruik is het dan ook bij ons: ‘niet lullen, maar poetsen’. Dat heeft ons de afgelopen vijftig jaar gebracht waar we nu zijn en daar gaan we gewoon lekker mee door.”