Roofs 2012-10-27 Opstalan wordt Unilin Insulation Nederland
Opstalan gaat per 1 januari 2013 volledig over in Unilin. De nieuwe naam waaronder het bedrijf op de Nederlandse markt gaat opereren is: Unilin Insulation Nederland. Een beschouwing.
Voor dit artikel sprak Roofs met Frank Brokken, Sales Manager van het nieuwe Unilin Insulation Nederland, Pieter Boury, Sales en Marketingdirecteur Unilin Europe en Commercieel Directeur van het huidige Unilin Nederland Herman Stal. Laatstgenoemde zal per 28 april 2013 met pensioen gaan.
In 2005 nam het Belgische Unilin Opstalan over. De Unilin Groep maakt onderdeel uit van het Amerikaanse beursgenoteerde Mohawk Industries Inc. en bestaat uit de divisie Flooring (Quick-Step laminaat en samengesteld parket), Panels (spaanplaat, MDF, en decoratieve platen) en Insulations (dakelementen en isolatieplaten).
Eén gezicht
Opstalan en Unilin maken beiden deel uit van de divisie Insulation. Pieter Boury: “Vanwege de goede naam en het eigen, herkenbare profiel in de markt van isolatieproducenten, hebben wij er destijds voor gekozen om Opstalan naast Unilin te handhaven. De afgelopen jaren hebben wij het accent gelegd om achter de schermen beide organisaties te integreren en te optimaliseren. De markt is de laatste jaren sterk veranderd en vraagt van ons om nadrukkelijk het accent te leggen op het toevoegen van kennis en ondersteuning in ontwerp- en uitvoeringsfase. Wij denken dat nu het moment is gekomen om naar buiten toe één gezicht aan te nemen. Eén gezicht betekent ook één grote en sterke verkooporganisatie, waarmee wij nog beter dan voorheen in staat zijn om architecten, constructeurs en uitvoerende partijen optimale ondersteuning te bieden bij het ontwerpen, ontwikkelen en uitvoeren van projecten.”
“Dat we juist nu besluiten als één organisatie naar buiten te treden, heeft niets te maken met de crisis,” aldus Boury. “De resultaten van beide organisaties zijn, gezien de economische situatie, goed te noemen,” vertelt Brokken. Brokken zal leiding gaan geven aan de nieuwe verkooporganisatie van Unilin Insulation Nederland, waarvan het hoofdkantoor wordt gevestigd in Oisterwijk. De gevolgen voor het personeel blijven beperkt. De werknemers van beiden organisaties worden volledig geïntegreerd, met behoud van de werkgelegenheid.
Hogere Rc-waarde
“De productengamma’s van sandwich- en enkelschalige dakelementen, isolatieplaten en prefab daksystemen worden samengebracht tot één compleet assortiment aan isolatieoplossingen voor zowel dak als gevel. De relaties van Opstalan vinden binnen het vernieuwde assortiment alle producten zoals ze die gewend zijn. De laatste jaren hebben wij nadrukkelijk de focus gelegd op de renovatiemarkt. Een markt waarin wij een aansprekende naam hebben verworven. Door een intensieve marktbenadering en door op te treden als één daadkrachtige en efficiënte organisatie, denken wij onze positie in die renovatiemarkt de komende jaren verder te versterken.”
“Naast een nieuwe naam, een nieuwe uitstraling en een nieuwe huisstijl, presenteren wij in januari 2013 ook het wand- en dakelement van de toekomst. Een element met een dunnere isolatielaag, maar wel een hogere isolatiewaarde. Daarmee gaan wij de markt versteld laten staan,” weet Boury. “De roep om een hogere Rc-waarde is duidelijk merkbaar. De komende jaren gaat die Rc-waarde stijgen tot een Rc van 5 en zelfs nog hoger. Wij hebben de afgelopen periode flink geïnvesteerd in productontwikkeling. Dit resulteerde in een nieuw PIR-dakelement, dat de voordelen van het sandwichelement en het enkelschalige element combineert. Ook werd geïnvesteerd in de productie van polyisocyanuraat, waardoor Unilin in staat is elementen te produceren met een dikte van 180 mm. Begin 2013 wordt dit innovatieve element van de toekomst gepresenteerd.” Roofs zal hier uitgebreid verslag van doen.
Nieuwe productielocatie
Bovendien is Unilin de afgelopen maand gestart met de bouw van een nieuwe productielocatie in de Franse stad Lyon. Deze productielocatie is volgend jaar september operationeel. Brokken: “Door juist nu te investeren in een sterke organisatie en een innovatief productassortiment laten wij zien klaar te zijn voor de toekomst.”