Roofs 2013-08-31 Laten zien wie je bent en wat je doet
Aluminiumleverancier Roval Aluminium uit Helmond maakt actief gebruik van de vakbladen in de dakenbranche om haar boodschap te verspreiden.
Roval Aluminium is marktleider op het gebied van aluminium bouwproducten voor zowel de gevels als op het dak. In de markt is het bedrijf inmiddels een begrip, een positie die het bedrijf in de loop der jaren gestaag heeft opgebouwd. Sales & marketing manager Edwin van Kemenade vertelt: “In de jaren ’80 was al onze communicatie gericht op onze directe klanten, en dat waren de verwerkers. Folders, catalogi, prijslijsten – dat was het wel zo’n beetje. Op een gegeven moment werden we door allerlei bedrijven uit de bouwkolom benaderd en bleek het verstandig om ook met andere partijen te communiceren, met name architecten, voorschrijvers en opdrachtgevers. We zijn toen meer naar buiten getreden, o.a. door op beurzen te staan en ons nieuws via de vakbladen te communiceren.”
Aluminium
“Twee belangrijke speerpunten van onze uitingen zijn de architectonische eigenschappen van ons assortiment en de duurzaamheid van aluminium. De serie architectonische daktrimmen in ons assortiment is tot stand gekomen door de vraag van een architect over het assortiment. Onze wedervraag naar de wens van deze architect leidde tot een intensief ontwikkeltraject dat uiteindelijk leidde tot een assortiment architectonische daktrimmen. Hiermee werden wij interessant voor een heel nieuwe groep klanten, en we hebben dit assortiment dan ook intensief gepromoot en verder uitgebreid.”
“Neem een onderwerp als ‘duurzaamheid’. De ontwikkelingen op dit gebied zijn heel snel gegaan. Nog geen tien jaar geleden was je een beetje een geitewollensokken-type als je je druk maakte over het milieu. Tegenwoordig is het een belangrijk argument voor de opdrachtgever. Voor ons was het belangrijk om aan te tonen dat aluminium het milieu in vergelijking met andere materialen slechts minimaal belast. Het materiaal heeft een lange levensduur. En aan het einde van de levensduur is het volledig recyclebaar en het gerecycled materiaal is toepasbaar in volwaardige toepassingen. Door de hoge schrootprijs wordt aluminium niet weggegooid waardoor in de bouw bijna 100% wordt ingezameld en gerecycled. Andere onderscheidende eigenschappen zijn natuurlijk dat aluminium gemakkelijk is in het onderhoud en eenvoudig te verwerken. Die boodschap dringt door: ik denk dat Nederland België achterna zal gaan als een echt aluminiumland.”
“Deze, en andere zaken hebben we o.a. via de vakbladen met de markt gecommuniceerd. Aanvullend hebben we een eigen ‘glossy’ in het leven geroepen, Aluminium in Praktijk, waarmee we de kwaliteiten en mogelijkheden van aluminium verder onder de aandacht brengen en aansprekende projecten beschrijven.”
Facebookgeneratie
De tijden veranderen en dat geldt volgens Van Kemenade ook voor de vakbladen. “Alle uitgeverijen hebben het momenteel moeilijk en zijn op zoek naar manieren om met de opkomst van het internet om te gaan. Ik denk dat Dakweb.nl een goede eerste stap is maar er is nog zoveel meer mogelijk met het internet. De jonge generatie groeit op met Facebook en Twitter, het ligt dus voor de hand dat het belang van het internet en de social media alleen maar groter zal worden. Tegelijk denk ik dat het papieren tijdschrift niet zal verdwijnen. Destijds dacht men dat door de opkomst van de televisie de radio zou verdwijnen. Dat is niet gebeurd, de verschillende media bleven naast elkaar bestaan. Zo denk ik dat vaktijdschriften zullen blijven bestaan, naast het internet.”