Zoeken

Roofs 2015-05-34 Innovatief fixeersysteem voor dakbetegeling

Tetto Dakdesign BV is specialist in de betegeling en inrichting van platte ­daken. Het bedrijf uit ’s-Hertogenbosch realiseert voornamelijk parkeerdaken,
dakterrassen, galerijen en balkons, zowel voor bestaande als nieuwe ­gebouwen. Met een innovatief fixeersysteem brengt het bedrijf nu een ­oplossing op de markt op het gebied van functionele dakinrichting.

“Tetto Connect biedt vele voordelen, zowel op technisch vlak als tijdens de montage,” stelt directeur Richard Maassen. “Bij de inrichting van een plat dak is het van belang dat de diverse krachten, die erop worden uitgeoefend, adequaat worden opgevangen. Zeker in het geval van parkeerdaken, waar de zijwaartse druk op de afzonderlijke tegels - door optrekken, remmen en indraaien - vaak erg groot is. Als je daar geen geschikte oplossing voor bedenkt, liggen de tegels na een paar jaar schots en scheef. En in feite geldt dit evengoed voor andere oppervlakken, zoals voor terrassen.”

Bij de inrichting van daken met tegels wordt er vaak voor gekozen om deze krachten op te vangen (en dus het geheel bijeen te houden) aan de randen van het oppervlak, bijvoorbeeld door verzwaring van de dakrand. Met dit systeem is dat niet meer nodig.

Verbanden leggen

“Onze oplossing is op zich heel eenvoudig,” legt Maassen uit. “Voor dakterrassen gebruiken wij bestaande, in hoogte verstelbare dragers, om het oppervlak – als dat gewenst is - waterpas te kunnen maken. Op die dragers plaatsen wij een ronde kunststof plaat met daarop 4 conusvormige positioneernokken. Deze conussen corresponderen met de uitsparingen die reeds in de fabriek aan de onderzijde van onze tegels, op iedere hoek, worden aangebracht. Tijdens de montage vallen deze uitsparingen precies over de nokken op de dragers heen.”

“Hierdoor wordt vanaf de tweede tegel een stabiel verband gecreëerd, dat vervolgens eenvoudig kan worden voortgezet. Dit betekent dat de montage snel en trefzeker verloopt, want de tegels liggen meteen in de juiste positie, en blijven zo liggen. Doordat de tegels bovendien altijd meteen op de juiste afstand van elkaar liggen, en dus niet meer kunnen verschuiven, is een strak lijnenspel altijd gegarandeerd. Het hemelwater loopt probleemloos weg via de constante voegen tussen de tegels.”

“Voor parkeerdaken is het principe hetzelfde,” zegt Maassen. “Alleen gebruiken we dan een andere drager, wat eigenlijk drager en fixeerplaat in één is. Deze is van zeer hard rubber, uitermate stabiel, waardoor de overdracht van contactgeluid naar de onderconstructie aanzienlijk wordt verminderd.”

Voor beide systemen, Tetto Terras en Tetto Park, heeft het bedrijf een eigen tegellijn samengesteld, die bestaat uit diverse betonnen, granieten en keramische tegels. De tegels zijn leverbaar in verschillende maten, kleuren en bewerkingen. Maassen: “Onze systemen kenmerken zich door hun eenvoud, een eenvoud die een veelheid aan toepassingen kent.”

OVT Breda

Het grootste project dat Tetto Dakdesign op dit moment uitvoert met het Connect principe, is het parkeerdak op de Openbaar Vervoer Terminal in Breda. Dit nieuwe stationsgebouw, dat nu al het ‘Monument van de toekomst’ wordt genoemd, geldt op dit moment als het grootste bouwproject van Noord-Brabant. Naast een modern stationsgebouw heeft het een geïntegreerd busperron, omvat deze OVT 147 appartementen, 21.500 m² kantoorruimte, 9.000 m² winkels, vier horecagelegenheden, stallingsruimte voor 4.200 fietsen en een parkeerdak van 20.000 m². Het parkeerdak moet ruimte gaan bieden aan 720 auto’s. Opdrachtgever ProRail gaf de realisatie van dit parkeerdak in handen van Tetto Dakdesign.

“De hele OVT is een zeer indrukwekkend project, en het is prachtig om hiervan een deel te mogen realiseren,” aldus Maassen. “Ons parkeerdeksysteem Tetto Park zorgt hier niet alleen voor de nodige stabiliteit, maar ook voor een blijvend strak lijnenspel. Het wordt rechtstreeks op de dakbedekking gemonteerd. Door de dikte van de dragers onder de gewapende Schellevis tegels is er voldoende ruimte voor het hemelwater om naar de afvoerpunten te stromen. Het rijvlak is dus altijd winddroog, wat naast comfort ook een toename van de veiligheid betekent. En op het hele dak wordt schuin ingeparkeerd. Daarom hebben we ervoor gekozen om – in overeenstemming met het ontwerp van de architect - onze tegels te vervaardigen met diagonale schijnvoegen, om de parkeervakken te accentueren. Allemaal maatwerk!”

Inmiddels is ruim driekwart van het parkeerdak opdracht gereed. In de tweede helft van dit jaar zal Tetto Dakdesign het resterende deel uitvoeren, de hele OVT zal medio 2016 worden opgeleverd.

In een vervolgartikel zal Roofs nader ingaan op dit bijzondere project.