Roofs 2017-05-54 Hodak Dakmaterialen mikt op verdere groei
bedrijfsnieuws
Per 1 januari 2017 heeft Hodak Dakmaterialen aan de Ruysdaelbaan in Eindhoven haar nieuwe locatie geopend. Het bedrijf is in 2013 in Geldrop opgericht en heeft sindsdien een gestage groei doorgemaakt. Hoe wil men zich in de toekomst op de markt profileren?
Oprichter Mike van Hoorn vertelt dat hij destijds in goed overleg met zijn toenmalige werkgever Mawipex het bedrijf heeft opgericht. De directe aanleiding was de overname van het bedrijf door de Tectum Group, maar het idee om voor zichzelf te beginnen speelde al langer bij Van Hoorn. “Het ondernemen zit me in het bloed,” zegt hij. “De focus van onze activiteiten lag oorspronkelijk op de EPDM dakbedekking maar al snel werd duidelijk dat we zouden moeten gaan acteren als totaalleverancier voor het platte dak. Het merendeel van onze klantenkring bestaat uit dakdekkersbedrijven met minder dan 15 man personeel. Het is voor deze bedrijven echt een belangrijk pluspunt als je al je materialen op één adres kunt afhalen en niet nog voor bijvoorbeeld het hout naar een aparte groothandel moet rijden.”
Nieuwe locatie
Momenteel opereert het bedrijf met zes mensen: drie in de binnendienst, drie in de buitendienst. De verwachting is dat daar nog dit jaar één of twee mensen bij zullen komen. Met de verhuizing naar Eindhoven heeft de dakgroothandel haar servicemogelijkheden verder kunnen uitbreiden. Ook kan het bedrijf op deze locatie haar lokale functie beter uitoefenen. De bereikbaarheid is namelijk verbeterd en omdat de groothandel een compleet pakket biedt, komen veel dakdekkers ’s ochtends vroeg, voor ze naar het werk gaan, alle materialen afhalen die ze die dag nodig hebben. “Er zijn natuurlijk meerdere dakgroothandels in de regio actief, maar wij denken met onze service onderscheidend te kunnen zijn,” vertelt Van Hoorn.
“De locatie is zodanig opgezet dat er gemakkelijk kan worden geladen en gelost. Wij leveren onze EPDM en bijvoorbeeld zinkwerk op aanvraag op maat. Wij leveren uitsluitend A-merken, bij voorkeur van Nederlandse fabrikanten. Zo houden we de lijnen kort. Het aandeel EPDM ten opzichte van bitumen stijgt nog steeds. Omdat wij waar nodig de projecten begeleiden, kunnen we ook een ondersteunende functie vervullen voor dakdekkers die voor het eerst met EPDM werken. In de nieuwe locatie wordt ook een cursuslokaal ingericht waar we onze klanten cursussen kunnen geven over het aanbrengen van de verschillende merken dakmaterialen (bitumen, EPDM, zink, etc.).”
Servicepakket
“Onze begeleiding kan desgewenst nog verder gaan,” aldus Van Hoorn. “Wij kunnen onze klanten technisch en commercieel adviseren en we hebben de expertise in huis om bijvoorbeeld bouwfysische en/of windbelastingsberekeningen uit te voeren. Ook maken wij legplannen voor isolatie en EPDM en zorgen wij er door middel van maatwerk voor dat de klant zo min mogelijk restafval heeft. Juist omdat er in de regio zo veel dakgroothandels actief zijn, die allemaal hun werk óók goed doen, zijn dit de details waarop je je kunt onderscheiden.”
“Bovendien is de bezorging (vóór 14 uur besteld, de volgende dag bezorgd) bij ons gratis. Natuurlijk gaan we met een klant in gesprek als deze enkel kleine bestellingen laat bezorgen, maar onze ervaring is dat je er in dit soort gevallen met goed overleg op basis van wederzijds respect altijd wel uitkomt.”
Sinds maart van dit jaar bieden wij ook de zogeheten ‘spoedservice’. Dit houdt in dat als men op het werk een materiaal of gereedschap blijkt te missen, wij dit direct komen brengen. Dit doen wij in samenwerking met een aantal transporteurs. Deze rijden toch al dagelijks in alle richtingen, en ze zitten bij ons in de buurt, zodoende
kunnen we snel reageren en de spullen direct naar de bouwlocatie brengen. Daar vragen we vanzelfsprekend wel een bedrag voor, maar dat staat in geen verhouding tot wat het kost als je een dakdekker heen en weer moet sturen.”
Ambities
“We willen op een gezonde manier verdere groei realiseren,” aldus Van Hoorn. “De enige manier om dat te doen is om te streven naar optimale klanttevredenheid. Het grootste deel van onze huidige klantenkring is het gevolg van mond-tot-mond-reclame. Dat bereik je door een goede service en een kwalitatief assortiment. Je ziet bovendien dat veel groothandels in de huidige markt onderdeel zijn van een leverancier. Dat levert kansen op voor een onafhankelijke, kleinere partij. Wij kunnen, omdat we een kleine organisatie zijn, snel schakelen en ons flexibel opstellen. De marktontwikkeling levert wel een risico op voor partijen als de onze, omdat de leveranciers waar we het van moeten hebben, de eigenaars zijn geworden van onze concurrenten. Het is afwachten hoe dit zich zal ontwikkelen, maar daarom is het van belang dat we streven naar een sterke, eigen marktpositie. We zijn dan ook aan het bekijken of het voor ons mogelijk is een extra vestiging te openen, bijvoorbeeld meer in het midden van het land, of meer commerciële krachten aan te nemen. Hier is nog geen besluit over genomen.”
Van Hoorn geeft tenslotte aan dat de verdere groei van het bedrijf gerealiseerd moet worden door een uitbreiding van het servicepakket. “Dat is noodzakelijk want de verschillen tussen de dakgroothandels onderling zijn klein. Juist als je niet primair op prijs concurreert, moet je zorgen dat je dienstverlening optimaal is. Dat is dus een kwestie van goed luisteren naar de klant en daar zo goed mogelijk op inspelen.”