Roofs 2018-04-21 Altaterra brengt nieuw Dakea-dakraam in truck onder de aandacht
Dakramen
De Hongaarse fabrikant Altaterra heeft een spectaculaire manier gevonden om het assortiment Dakea dakramen onder de aandacht te brengen. Door middel van een bioscoopscherm in de laadruimte van een truck kan men bij de klanten op locatie de onderscheidende kenmerken van het dakraam snel en overzichtelijk bespreken. Met name gaat de aandacht uit naar de nieuwste ontwikkeling: de Dakea Ultima.
Altaterra is onderdeel van de VKR Group, een internationale groep met een breed scala aan producenten van bouwproducten. Tot 2012 was VELUX de enige producent van dakramen voor de professionele markt binnen de groep. Onder invloed van de economische recessie en de aanval van diverse concurrerende leveranciers is besloten een nieuw merk in de markt te zetten dat in de lagere prijsklasse de concurrentiestrijd aan zou kunnen. Het voordeel van deze handelswijze is dat gebruik gemaakt kan worden van de 75 jaar ervaring die binnen de groep aanwezig is. Voor de monteur is het met name interessant dat met dit nieuwe dakraam de vertrouwde manier van monteren kan worden gehanteerd. Momenteel is Altaterra in 12 landen actief. De Nederlandse markt wordt bediend door een team van drie mensen.
Testen
De kwaliteit van een dakraam wordt bepaald door een aantal duidelijk te definiëren criteria. Hoe goed is het dakraam bestand tegen mechanische krachten, water, wind en UV? In hoeverre draagt het dakraam bij aan de geluidsreductie (van omgevingsgeluid en contactgeluid)? Hoe duurzaam is het dakraam? Dakea Ultima scoort op deze punten zodanig, dat men 20 jaar garantie biedt op haar producten.
Men is er zo zeker van, omdat het product uitgebreid is getest voordat het op de markt werd gebracht. Men doet tijdens een test bijvoorbeeld het dakraam op één dag 25.000 keer open en dicht, wat neerkomt op het aantal keer dat het dakraam bij normaal gebruik in een periode van 20 jaar open en dicht wordt gedaan. Tijdens een andere test wordt binnen een uur 600 liter op het dakraam gesproeid. Dit komt overeen met de hoeveelheid neerslag die de stad Londen per jaar heeft te verwerken. Ook heeft men het raam onderworpen aan windsnelheden van 144 km/u (orkaankracht) en 100 dB lawaai. Het dakraam raakte niet beschadigd door de wind en reduceerde het lawaai met 50%.
Door de opbouw van het dakraam is het tevens goed bestand tegen mechanische belasting. Het dakraam bestaat uit een geharde buitenruit van 6 mm en aan de binnenkant 2x3 mm veiligheidsglas, alsook twee lagen scheurbestendige folie. Mocht de ruit om wat voor reden dan ook toch nog breken, zal hierdoor het glas niet naar binnen vallen. Tevens is in het raam een zogeheten zilveren coating toegepast, die zorgt voor hittereflectie, waarmee ook 95% van de UV-straling weerkaatst wordt. Dit vermindert enerzijds de warmteopbouw in de binnenruimte, anderzijds voorkomt het dat de meubels en andere voorwerpen in de binnenruimte verkleuren als gevolg van blootstelling aan UV-straling. Tenslotte is het buitenoppervlak behandeld met een coating die voorkomt dat algen vat krijgen op het glas. Dit maakt het dakraam eenvoudig in het onderhoud. Het hout dat men gebruikt is FSC gecertificeerd.
In de truck is bovendien een demonstratiemodel van de Dakea Ultima aanwezig, zodat men het dakraam met eigen ogen kan bekijken. Waar de Ultima duidelijk het topmodel in het assortiment is, heeft men met de Good en Better-serie ook een logische opbouw in het gehele segment beschikbaar - waarbij Dakea Better en Better PVC de vergelijkbare ramen zijn, met de bekendste en meest voorkomende uitvoeringen van de andere dakramen in de markt. Ook op deze versies biedt de fabrikant 20 jaar garantie.