Zoeken

Roofs 2018-06-22 Personeel vinden en binden

Arbeidsmarkt

Terwijl enerzijds de vraag naar gekwalificeerd personeel explosief stijgt, daalt het aanbod als gevolg van de vergrijzing en ontgroening. Hoe kan de dakenbranche zich hiertegen wapenen? Een gesprek met Paul Verkaik van BDA Opleidingen.

Paul Verkaik van BDA Opleidingen

“De ‘babyboom’-generatie is aan het afzwaaien,” aldus Verkaik. “De komende 10 jaar zullen veel mensen de bedrijfstak verlaten en diezelfde generatie heeft minder kinderen gekregen dan eerdere generaties, waardoor er eenvoudigweg minder jonge mensen zijn die instromen. Daarbij hebben wij onze kinderen zoveel mogelijk gestimuleerd om zo lang mogelijk door te studeren, waardoor ze zelden werden gestimuleerd om te kiezen voor een baan in de bouw of techniek. Daardoor is nu dit tekort aan vakmannen ontstaan, waardoor veel dakaannemers steeds vaker nee moeten zeggen tegen interessante opdrachtgevers omdat de handjes ontbreken. Je begint nu wel te merken in Nederland dat we de technische en praktische ­beroepen beter beginnen te waarderen, maar het zal nog veel tijd ­kosten voordat we de instroom van vaklieden weer op niveau hebben.”

Sterke groei

“De vraag naar gekwalificeerd personeel zal alleen maar groter zal worden. “Neem alleen maar de nieuwbouw: jaarlijks is een bouwproductie van zo’n 80.000 woningen nodig om tegemoet te komen aan de vraag maar er worden jaarlijks ‘slechts’ tussen de 40.000 en 50.000 woningen opgeleverd. Ook de utiliteitsbouw zit weer volop in de lift. Er zal de komende jaren dus veel meer worden gebouwd. In de renovatiemarkt worden bovendien nu projecten met achterstallig onderhoud uitgevoerd, die in de crisisjaren zijn blijven liggen: ook daar is al enige tijd een sterke groei waarneembaar.”

“Tel daarbij op dat de vraag naar duurzame toepassingen sterk groeit. Thermisch renoveren, zonne-stroom en waterretentie zijn de hot items van dit moment. Per 1 januari 2023 dienen kantoren verplicht te voldoen aan energielabel C. En per 1 januari 2024 moeten de asbestdaken zijn vervangen. Het is dus duidelijk dat er in ieder geval de komende vijf jaar nog werk genoeg is. Maar waar vind en bereik je jonge mensen, en hoe kunnen ze jouw bedrijf vinden? Welke sociale media kun je daarbij gebruiken, als je weet dat LinkedIn en Facebook niet heel populair zijn bij deze doelgroepen? Hoe schrijf je pakkende vacatureteksten ­waardoor je je als aantrekkelijke werkgever kunt presen­teren? Op welke wijze kun je je eigen personeel betrekken bij de werving?”

Om een antwoord te kunnen geven op deze vragen, organiseert BDA Opleidingen, in samenwerking met Bureau Verheul en Van Dijk Werving en Selectie, een 1-daagse workshop waarin het vinden, binden en boeien van ­personeel centraal staan. “Wat betreft het vinden van perso­neel zijn er verschillende routes en we zullen ze allemaal behandelen,” vertelt Verkaik. “Als je kiest voor een personeelsadvertentie: waar plaats je die en aan welke eisen moet de advertentie voldoen? Maak je gebruik van een uitzendbureau of een headhunter? En: hoe kan men jouw organisatie ­vinden? Heb je een goede website? Gebruik je de social media op een juiste manier, bereik je daarmee je doelgroep, bijvoorbeeld leerling-dakdekkers in spe?”

Binden en boeien van personeel

Ook het binden van personeel aan je bedrijf is een belangrijk thema in de workshop. “Het heeft niet zo veel zin om heel veel energie in de werving te stoppen, als het personeel
door de achterdeur weer verdwijnt, omdat ze bij een collega een tientje meer kunnen verdienen. Het creëren van een goede werksfeer, waarbij je bedrijf a great place to work is, is minstens zo belangrijk. We weten ondertussen dat mensen vaak niet van baan veranderen om financiële redenen, maar veel vaker omdat ze zich binnen een onderneming niet gewaardeerd voelen, te weinig verantwoordelijkheid krijgen, geen carrièreperspectief zien of omdat de werksfeer niet plezierig is. Men zegt wel eens: ‘mensen veranderen
niet van baan, mensen veranderen van leidinggevende’.
Dus welzijn op de werkvloer wint aan belang en wordt door jonge mensen ook hoog gewaardeerd, vandaar dat sommige grote bedrijven zelfs al mensen in dienst hebben die enkel als taak hebben om het werkgeluk van de medewerkers te verbeteren. Bij één van deze bedrijven is er bijvoorbeeld voor gekozen om medewerkers niet meer met geld te belonen als zij een nieuwe medewerker aanbrengen. Het idee is dat zo’n bonus bijna onbewust wordt besteed aan dagelijkse zaken, terwijl je veel beter de medewerker een etentje met zijn partner in een sterrenrestaurant kunt schenken, of een weekendje Euro Disney met zijn of haar ­gezin. Voordeel is dat je de partner of het gezin bij de onderneming betrekt, waardoor je de binding kunt vergroten.” ?

WORKSHOP “THE WAR FOR TALENT;
HET VINDEN, BOEIEN EN BINDEN VAN PERSONEEL”

Inhoud

  • Arbeidsmarkt communicatie en doelgroepgerichte werving
  • Social media /nieuwste digitale technieken / pakkende vacatureteksten
  • Imago/ bedrijfscultuur van de organisatie/ begeleiden nieuwe medewerkers
  • Ongewenst verloop en mismatchen
  • Flexibilisering van Arbeidsvoorwaarden, vitaliteit
  • Medewerkers ambassadeurs voor je organisatie maken
  • Schrijven Plan van aanpak

DATA

  • 11- 09-2018 van 9.00 tot 16.00 uur bij bda opleidingen te gorinchem
  • 08 -10-2018 van 9.00 tot 16.00 uur bij bda opleidingen te gorinchem