Zoeken

Roofs 2022-03-77 Afspraken nakomen

Vitaliteitsmanagement

Vitale, fitte, gezonde en gemotiveerde mensen in en om het bedrijf - en balans in het leven: dat zijn de uitgangspunten van het vitaliteitsmanagement­programma ‘Vitaal met je VAK bezig zijn’.

Vitaliteit draait niet alleen om het bestrijden en voorkomen van ziekte en uitval, maar ook om het bevorderen van welzijn, employability (optimale inzetbaarheid van mensen, waardoor zij in staat zijn werk te krijgen en te behouden) en gezondheid. Vitaliteitsmanagement gaat om het versterken van mensen en de organisatie. Dit levert diverse voordelen op, onder meer: hogere medewerkerstevredenheid, minder uitval en minder verzuim, hogere producti­viteit, efficiënter werken en hogere klanttevredenheid.

Dakdekkers- en installatiebedrijf Gebr. Janssen uit het Brabantse Beugen is met deze materie aan de slag gegaan. De vele stapjes die op dit gebied worden gezet, maken samen een flinke stap. Eén van deze stapjes is afspraken nakomen.

Stel je hebt ’s avonds een feest. Je wilt er op en top uit zien, dus je gaat van tevoren nog naar de kapper en je haalt je nieuwe broek en blouse op, die nog op maat gemaakt moesten worden. Om 16.00 uur ga je naar de afspraak van de kapper, echter deze heeft je afspraak niet genoteerd en je kunt niet terecht. Daar sta je dan... Je gaat je nieuwe kleding ophalen bij de kledingwinkel, maar daar aangekomen blijken je nieuwe broek en blouse nog bij de kleermaker te liggen. Daar sta je dan... Je had alles goed gepland, maar de afspraken zijn in het honderd gelopen. Je bent ontzettend teleurgesteld en je kunt wel huilen.

Bovenstaande is een voorbeeld dat afspraken nakomen belangrijk is. We verwachten dat als we afspraken maken om een bepaalde taak uit te voeren, dat de ander de ­verantwoordelijkheid neemt om die taak tot een goed ­einde te brengen. We maken onderling afspraken over van alles en nog wat. Onze manier van handelen, leveringscondities, werktijden, teveel om op te noemen. Zonder afspraken te maken zou iedereen naar eigen inzicht handelen. Het wordt dan een puinhoop, mensen krijgen hier stress van. Een burn-out ligt op de loer.

Bij Gebr. Janssen is afspraken nakomen, naast veilig werken en kwaliteit leveren, één van de pijlers waar niet aan getornd mag worden. Werkgever en werknemers hebben verantwoordelijkheden naar elkaar toe. Dit geldt ook voor klanten, leveranciers en andere stakeholders. Wij willen immers dat onze mensen op tijd op hun werk komen, we verwachten dat klanten thuis zijn als er een afspraak gemaakt is, onze leveranciers moeten volledig en tijdig uitleveren, de salarissen op tijd betalen en ga zo maar door.

Door afspraken te maken werken we effectiever en door ze na te komen worden we gelukkiger. We weten dan wat we aan elkaar hebben en dat geeft een goed gevoel. Niet voor niets is afspraken nakomen één van onze ­belangrijke pijlers. Afspraken nakomen is één van de vele stapjes. En bedenk: vele kleine stapjes zijn één grote stap op weg naar een mooie duurzame vitale toekomst.

Peter van Houtum (directeur Gebr. Janssen bv, Beugen)