Roofs 2023-05-67 Luisteren naar je personeel
Vitaliteitsmanagement
Vitale, fitte, gezonde en gemotiveerde mensen in en om het bedrijf - en balans in het leven: dat zijn de uitgangspunten van het vitaliteitsmanagementprogramma ‘Vitaal met je VAK bezig zijn’.
Peter van Houtum (directeur Gebr. Janssen bv, Beugen)
Vitaliteit draait niet alleen om het bestrijden en voorkomen van ziekte en uitval, maar ook om het bevorderen van welzijn, employability (optimale inzetbaarheid van mensen, waardoor zij in staat zijn werk te krijgen en te behouden) en gezondheid. Vitaliteitsmanagement gaat om het versterken van mensen en de organisatie. Dit levert diverse voordelen op, onder meer: hogere medewerkerstevredenheid, minder uitval en minder verzuim, hogere productiviteit, efficiënter werken en hogere klanttevredenheid.
Dakdekkers- en installatiebedrijf Gebr. Janssen uit het Brabantse Beugen is met deze materie aan de slag gegaan. De vele stapjes die op dit gebied worden gezet, maken samen een flinke stap. Eén van deze stapjes is luisteren naar je personeel. Als je zelf in teamverband gesport hebt, dan zul je wellicht ook wel eens gedacht hebben: ‘wat maakt de trainer nu voor een keuze?’ De wedstrijd is begonnen, het is echt een belangrijke wedstrijd, je staat voor met nog maar even te spelen. Dan ligt de wedstrijd stil, er wordt gewisseld, en dan... de wedstrijd kantelt. Dit speelde tijdens de EK-wedstrijd Nederland-Tsjechië in 2004. Speler Andy van der Meyde wist wel wie coach Dick Advocaat er in plaats van Arjen Robben uit had moeten halen, namelijk Van der Meyde zelf, omdat hij slecht speelde.
Natuurlijk is het belangrijk als leidinggevende om beslissingen te nemen. Je overziet het grote geheel en niet een klein gedeelte, maar het is absoluut niet verkeerd om je oor bij je personeel te luisteren te leggen. Wie ligt er goed in de groep, snappen de medewerkers wel wat de instructies zijn, is er iets gebeurd wat de leidinggevende niet weet, is er iemand licht ziekjes of mentaal niet fit? Zo veel vragen, en dat kun je te weten komen door te vragen, actief te luisteren en te observeren. Zo kun je wellicht beslissingen meer overwogen nemen.
Bij ons bedrijf in Beugen zijn wij hier de hele dag mee bezig. Dat begint al ’s morgens vroeg. Het personeel komt samen in de kantine voor een eerste kopje koffie. Je observeert, hoe staan ze erop. Je luistert naar de verhalen en antwoordt op eventuele vragen, waarop je zelf ook vragen kunt stellen in een ongedwongen sfeer. En dat gaat zo de hele dag door tot onze mensen weer naar huis gaan. Dit proces gaat vanzelf, maar hier moet je ook bewust mee bezig zijn. Het mooie hiervan is dat je kunt ontdekken wat je medewerker nodig heeft, en je de juiste bedrijfsbeslissingen kunt nemen. Hier profiteert zowel de werknemer als de werkgever van. Een cadeautje voor iedereen.
Luisteren naar je personeel is één van de vele stapjes. En bedenk: vele kleine stapjes zijn één grote stap op weg naar een mooie duurzame vitale toekomst.