Zoeken

Strak vlak vakmanschap voor moderne villa

Hegeraat Leidekkersbedrijf BV Schaijk werd door Lei Import Maasbracht, met meer dan 25 jaar ervaring in natuurleien getipt om een nieuwbouw-project waaraan zij werkten voor te dragen voor “de competitie dak van het jaar”. De daken van het nieuwbouwproject in Warmond vereisen vakman-schap en nauwkeurig werken, want de grote, licht hellende dakvlakken spelen een belangrijke rol in de onberispelijke uitstraling van de villa en het botenhuis. Aan de lezers van steilDAK de eer om even mee te genieten van de schoonheid van het leidekkers vakmanschap.

H&B Bouw BV uit Sassenheim realiseert een villa in  Warmond,
ontworpen door Van Egmond Architecten.  Een rechthoekig bouwvolume van twee verdiepingen hoog, met aan drie zijden een lagere, rechthoekige uitbouw.  Het dak op het centrale deel en de uitbouwen ligt op een licht hellend schilddak. Het bouwbedrijf schakelt Hegeraat Leidekkersbedrijf in om dit dak te voorzien van een strakke, donkere leibedekking.
De villa aan de Oranje Nassaulaan  in Warmond ligt aan het water en bij deze opdracht hoort ook het dak van het botenhuis dat deels in het water ligt.


Calculator en werkvoorbereider Cas Hegeraat van  Hegeraat Leidekkersbedrijf schakelt zijn leidekkers,  voorman Dylan Wierink en leidekker Jessy de Klijn in om  dit werk op te pakken. “We bekijken op kantoor hoe we  zulk werk het beste kunnen uitvoeren. Hoeveelheden, welke moeilijkheden we kunnen verwachten. We nemen de details door en wat de slimste manier van werken is om het werk binnen de gestelde termijn te realiseren. Dit dak is redelijk eenvoudig, met grote dakvlakken zonder onderbrekingen. Maar juist omdat het zo onberispelijk strak moet zijn en je schuin tegen het dak aankijkt vergt dit veel vakmanschap en inzicht van de leidekker. Elk foutje is direct zichtbaar”, zegt Hegeraat.

Techniek
De kap wordt waterdicht opgeleverd. “Voor ons start het werk met een vlak houten dakbeschot met daaroverheen folie”, zegt Hegeraat. “Wij bevestigen hierop het houten  regelwerk waarop wij de leien aanbrengen. Dat is vooraf niet op vaste maten te bepalen. Daarom is prefabricage  niet mogelijk en wordt het werk ter plekke gevlochten. We werken hier met de zwarte tot grijze Samaca natuurlei van Lei Import uit Spaanse mijnen. Met een afmeting van 40 bij 25 en 40 bij 30 voor de hoeken. De detaillering is  bijzonder strak. Het dakvlak wordt niet onderbroken.  Zelfs de bliksemafleiding op de schoorstenen gaat onder de leien door.” 

Esthetiek 
Wierink: “Door de flauwe helling is het op de hoekpunten moeilijk vlechten en spijkeren. We hebben de hoeken even gelaten voor wat ze zijn, om thuis te brainstormen hoe we met deze flauwe hellingshoek toch een Franse vlechthoek konden maken. Nu hadden we op de zaak sinds een jaar of anderhalf een breder leiformaat. Door dit te gebruiken,  was het mogelijk een langere diagonaal te snijden waarmee je met dezelfde overlap, in hetzelfde ritme van de lijnen de hoek om kon vlechten.” “Het is belangrijk om het hele grote dakvlak ‘stromend’ te krijgen. Een dak van acht meter, dat gaat nog wel, maar vijftig meter is een ander verhaal.


We werken met een smetkoord en tikken een lijn van steeds een meter of zeven, dat was de lengte waarmee we het koord nog strak genoeg konden trekken zonder zwabberen.” De leien komen allemaal uit dezelfde steengroeve en hebben allemaal zo goed als dezelfde maat. Maar omdat ze met de hand gespleten worden is de één iets dikker dan de ander. Wierink: “Als je dun en dik kort op elkaar verwerkt lijkt het of je een wipper hebt. De dikke leien gebruiken we daarom aan de onderzijde en de mooiste bewaar je voor de hoeken of ander plekken waar de meeste aandacht naar uitgaat. Eigenlijk ben je zo de hele dag een keurmeester.” “De dakvlakken van het botenhuis hebben een iets andere. Het verschil in hoekafwerkingen kun je hierdoor goed zien. Op het boothuis hebben we mooi de speelsheid teruggebracht in de hoeken. 
Op de villa, die groot en imposant moest zijn, zit er qua speelsheid niet zoveel in.” Hegeraat: “Op het leiwerk is een speciale coating aangebracht. Hiermee is het de komende vijf jaar altijd schoon. Stof kan zich nauwelijks hechten en regent er anders gewoon af.  

De kans op groene aanslag is er vrijwel niet. Het is een keuze. Andere klanten laten het dak na een jaar of vijftien door ons reinigen.”


Veiligheid
De aannemer heeft rondom de villa een goede steiger  opgebouwd. Ook voor het botenhuis op het water zijn ade-quate voorzieningen getroffen. De aanvoer van leien via  een ponton was hier wat ingewikkelder. Op het hoofdgebouw zijn de eerste 4.000 van de ruim 10.000 te verwerken leien met de hulp van een kraan op de steiger geplaatst. “De rest hebben we in een kruiwagen en een bouwlift naar onze werkplek gebracht.” Het was een omvangrijke klus waarbij de mannen elke dag weer geconcentreerd de herhalende handelingen moesten uitvoeren. “Maar dat hoort bij ons vak.  Je moet die discipline kunnen opbrengen. Ook in de winter”, want rond die tijd is het leiwerk door Hegeraat uitgevoerd.

Samenwerking
We werken al jaren regelmatig samen met H&B Bouw.  
De projecten zijn altijd in goed overleg en tot volle  tevredenheid van beide partijen gerealiseerd.  
Met van Egmond Architecten is dit ons tweede project. We hopen dat het net zo’n combinatie wordt als met de aannemer. En met de samenwerking intern zit het ook goed. Hegeraat Leidekkersbedrijf kan blind vertrouwen op de kwaliteit van Wierink en De Klijn, die als een hecht team onvermoeibaar doorwerkten om het dak te realiseren.
 

Duurzaamheid
Hegeraat: “Leistenen gaan met gemak langer dan 50 jaar mee en als je ze om wat voor reden dan ook weg wilt doen is er voor het volgend gebruik als leiendak voor bijvoorbeeld een volière of tuinhuis weer gemakkelijk tientallen jaren aan  toe te voegen. Wij zijn dan ook altijd op zoek naar bijzondere restpartijen die vrijkomen bij restauraties of renovaties. 

Er is ook een markt voor gebroken leien als afscherming van de borders in tuinen of als tegel aan de muur met een nummer of tekst erin gegraveerd. Het puin, dat veelal in de wegenbouw een bestemming vindt, wordt ook graag gebruikt in het aquarium. Helaas hebben we in Nederland geen zestien miljoen mensen met een aquarium.” Hegeraat Leidekkersbedrijf rijdt met wagens met Euro 6 motoren. “Helaas is er voor ons, met onze lange afstan-den en grote gewichten om te transporteren nog geen elektrisch alternatief. We houden dat met het oog op de toekomst en het milieu wel goed in de gaten.” 

Bron: Steildak

erfgoedopleidingen.nlSkytech IsolatieKiwa BDA personeelKiwa BDA infoRoval juni 2023DakenraadrecticelinsulationRockwooltotaal dakconcept

Ook adverteren?

Maak dan gebruik van onderstaand contactformulier. We nemen zo spoedig mogelijk telefonisch contact met u op.

Adverteren