Uitspraak Reclame Code Commissie omtrent daglicht reclame-uitingen
Op 12 juni 2014 heeft de Reclame Code Commissie (RCC) uitspraak gedaan over reclame-uitingen door Daylight Company BV over hun Lightway daglichtsystemen. Verscheidene uitingen zijn misleidend volgens de commissie. Het gaat hierbij om onder meer onrechtmatig gebruik van CE-markering, vergelijkende reclame van daglichtsystemen en het noemen van isolatiewaarden zonder een juist wetenschappelijk rapport te kunnen tonen.
Ook de slogan “Lightway het helderste daglicht” is als misleidend bestempeld. Volgens de RCC zijn er meerdere aspecten van een daglichtsysteem van invloed op de daglichtprestatie. Niet alleen het type materiaal, maar ook onder andere de dikte en vorm dragen bij aan de hoeveelheid daglicht.
De commissie deed de uitspraak naar aanleiding van een klacht van Techcomlight. Techcomlight heeft de Daylight Company diverse malen rechtstreeks verzocht haar reclame-uitingen aan te passen, omdat Techcomlight van mening was dat deze misleidend waren. Het bedrijf is daarom vergenoegd met de uitspraak van de Reclame Code Commissie.